pakosarjan tiiviste/kiristys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

pakosarjan tiiviste/kiristys

Viesti Kirjoittaja 900S »

Pakosarjan tiiviste on tullut tiensä päähän, niin mitenkäs ne pinnapultit kuuluu oikeaoppisesti kiristää ja tarviiko/kannattaako kierteisiin laittaa jotakin lujitetta?
Vaihdoin sen nimittäin vuosi sitten, mutta sarjasta oli nyt sitten tippunut yksi pultti ja uuden pultin paikalleen laittokaan ei enää pelastanut tilannetta --> tiiviste on saanut siipeensä. Viimekerralla en laittanut pultteja momenttiin tai mitään, "kunhan kiristin" ja tässä sitä sitten ollaan..
Kyseessä on 16v turbon pakosarja.
9-5 2,3t Wagon `06
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pakosarjaan on omat mutterit, sellaiset täysmetalliset itselukittuvat. Itse kävi pulttiliikkeestä ostamassa viime talvena uudet mutterit, kun pakoputken etuosa vaihdettiin. Hyvä, että kysyin kuinka hyvin rosterinen kestää ahtimen päässä niin osasivat neuvoa ja antaa oikeanlaiset mutterit.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Saako turbosatkun pakosarjan tiivisteen vaihdettua niin, ettei tarvi irroittaa ahtimen liitosta, eli irroittaisi vain pelkät pakosarjan pinnapultit?
9-5 2,3t Wagon `06
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Mimmi kirjoitti:Pakosarjan momentti: 25Nm.
8-venttiilisessä turbossa 25 Nm, muissa mielestäni 18 Nm.

T. Pasi
99T-museopeli
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

900S kirjoitti:Saako turbosatkun pakosarjan tiivisteen vaihdettua niin, ettei tarvi irroittaa ahtimen liitosta, eli irroittaisi vain pelkät pakosarjan pinnapultit?
Ahtimen liitos on pakko avata, että saisi pakosarjan irti tiivisteenvaihtoa varten.

Kuva

17mm ja 16mm avaimet tarvitaan. CRC:llä kannattaa öljytä pultit enne irroitusta. Avaimien on hyvä olla melko lyhyitä, että mahtuu vääntämään. Etenkin kannenpuoleisten pulttien avaaminen on vaikeata ilman lyhkäsiä avaimia.
Citroen C5, OG900t16
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie kirin momenttiavaimella ton 99:n pakosarjan. Laitoinkohan ton 18 vai 25Nm. No, oli miten oli. Tuntui uskomattomalta, että näinkö löysälle tää jätetään. Ei se kyl vuoda ja ei hitsauksetkaan tainneet haljeta, vaikka jotkut ennustivat tosi lyhyttä elinikää tolle miun tig-hitsaamalla täysin vääräoppisesti korjatulle pakosarjalle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

carimat kirjoitti:Motonetti myös myy pinnapultti sarjaa pakosarjaan. Scantech tekele lapun mukaan, tavalliseen ainakin uskalsin laittaa, turbosta sitten tiedä...
Mä laitoin kanssa tuon motonetin tarjoaman pinnapulttisarjan...
Pultteja oli vähän miten sattuu, pitkiä liian vähän ja nekin oli jotenkin kummasti eripituisia, lisäksi ne holkit oli sisähalkaisijaltaan liian isoja noihin pultteihin.

Hyvä tuli kun yhdisteli vanhojen kanssa :roll:
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

No niin.. kiitokset vastanneille!! Tiiviste tuli vaihdettua! Ei mitään hirveitä ongelmia ollut, mutta pari sanaa, niin seuraava vaihtaja voi päästä jo huomattavasti helpommalla kuin minä.

Ensinnäkin, kannattaa ihan suosiolla ostaa uudet pinnapultit (itse en ostanut). En tiedä mitä ne maksaa, mutta eipä siinä kyllä säästää kannata.

Toiseksi, pakosrjan tiivisteen VOI laittaa väärinpäin! Itse tutkein sitä tiivistettä hetken ja totesin, että se on ihan sama kumminpäin sen sinne laittaa.. No eihän ollut! Tiivisteen toisen puolen reunat ovat hieman kaarevat, kun taas toisenpuolen aivan sileät/"terävät", niin kaarevat reunat lohkoon päin! Sitten se on oikein.

Tila meinaa loppua kesken kun tuota sarjaa laittaa takaisin. Itse en saanut sitä paikoilleen niin, että pinnapultit olisivat olleet valmiiksi paikoillaan. Eli jouduin kannattelemaan pakosarjaa yhdellä kädellä ja toisella passaamaan tiivisteen ja yhden pinnapultin hollille ja siitä sitten vielä oikeille kierteille, niin ei se kovin helppoa ollut! Kaverista olisi ollut suuri apu!

Myös ahtimen 4 pulttia on suht v-mäistä irroittaa ja laittaa takaisin yksin! Varsinkin se takimmainen alempi pultti, ei naurattanut :?

Mutta loppu hyvin kaikki hyvin! En edes muistanut, kuinka hienoa hurinaa satkun moottori pitää, kun ei kuulu mitään ylimääräistä pröpötystä konehuoneesta! Olin jopa kuulevinani vaimeaa vihellystä... mistä lie johtuu :wink:
Voi olla, että tässä asiassa kuvittelen vähän omiani, mutta tuntuisi kuin tuo vastaisi nyt kaasuunkin aikalailla paremmin! Kaipa se silti mahdollista on, kun pakokaasut ei vuoda mistään ylimääräisestä kolosta pihalle..
9-5 2,3t Wagon `06
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

900S kirjoitti:Ensinnäkin, kannattaa ihan suosiolla ostaa uudet pinnapultit (itse en ostanut). En tiedä mitä ne maksaa, mutta eipä siinä kyllä säästää kannata.
Kävinpä tänään saabilta hakemassa uuden pakosarjan- ja turbonlaipantiivisteen ja kysyin samalla noita pinnapultteja. No eihän niitä tietenkään ollut varastossa eivätkä edes tienneet niiden mittoja! Olisiko kenelläkään tiedossa noita mittoja? Saisin hakia ne pultit tuosta paikallisesta varaosaliikkeestä.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

En valitettavasti mittoja tiedä, mutta jos Motonet on lähettyvillä, niin sieltä niitä ainakin saa.
9-5 2,3t Wagon `06
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

taitaa monet haratsujen pinnapultit olla aika patarautaa, ainakin viime kesänä kokeillut oli. orkkiksiin ei edes magneetti ottanut, lie jotain tulenkestävää hilseilemätöntä. Eli jos orkkikset inhimillisesti vielä toimii ja kestäneet hyvin, niin ei välttämättä kannata hyljeksiä.
Tavalliset rosteri ja happismutterit elää kuumissa niin paljon , jotta tuppaavat löystymään.Mutterikaupasta asialliset kuumankestävät lukitusmutterit kuten yllä sanottu.
Jos sarjaa rankemmin hitsaa, niin voipi vääntyä. Suoruus kannattaa tarkistaa ennen kiinnitystä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
jhappone
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 21:04
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja jhappone »

Itsellä kansiremppa meneillään (900 T8 -84) ja kohtapuoliin alkaa paketin laittaminen kasaan. Osia odotellessa törmäsin tähän topicciin.
900S kirjoitti:Toiseksi, pakosrjan tiivisteen VOI laittaa väärinpäin! Itse tutkein sitä tiivistettä hetken ja totesin, että se on ihan sama kumminpäin sen sinne laittaa.. No eihän ollut! Tiivisteen toisen puolen reunat ovat hieman kaarevat, kun taas toisenpuolen aivan sileät/"terävät", niin kaarevat reunat lohkoon päin! Sitten se on oikein.
Ostin motonetistä pakosarjan tiivisteet ja niissä tuli kaksi identtistä tiivistettä jotka on tarkoitettu 1 ja 4 pytyille. 1 pytylle tiivisteen joutuu kääntämään 'toisinpäin', ja silloin nuo kaarevat reunat tulevat pakosarjaan päin. 4 pytylle ne tulevat 'oikeinpäin' eli kaarevat reunat lohkoon päin. Liekkö tuolla oikeasti merkitystä? 900S:n viestissä ei ollut mainintaa miten tuo 'väärinpäin' laittaminen ilmenee..

Autoon on joskus vaihdettu pakosarja ja pinnapultteja oli korvattu vaikka minkälaisilla pulteilla. Hommasin uudet pinnapultit, mutta ihmetystä aiheutti lyhyiden pulttien paikka. Tulevatko ne siihen keskelle 2 & 3 pytyn kohdalle ylös ja alas sitten pitkä? 1 & 4 pytyille tulee ilmeisesti pitkät pultit ja holkit?

- Jukka

P.S. Kävin Saabin liikkeessä (Aine Oulu) kyselemässä pakosarjan ja turbon laippatiivistettä, sekä turbon öljyputken tiivistettä, niin niillä ei ollut enää koneella edes tietoja 1986 vuotta vanhemmista Saabeista. Laippatiiviste kyllä löytyi hinnastosta, mutta ei sitten mistään muualta. Myyjä valitteli, että saa nähdä saako kohta saabin varaosia enää, kun uudempiikin vuosimalleihin on hankala saada osia.
R.I.P. 900 T8 -84
JAT
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: To Touko 22, 2014 20:19
Paikkakunta: Tampere

Re: pakosarjan tiiviste/kiristys

Viesti Kirjoittaja JAT »

Nostellaan nyt näinkin vanha aihe, kun turhaan uutta tehdä jos vanhakin aiheesta löytyy?

Tuleeko tarpeeksi tilaa, jos irottaa pakosarjan turbosta? (kuvassa ympyröitä punaisella) Vai pitääkö tuo "välikappale" (kuvassa vihreällä) irroittaa myös, että saadaan tilaa pakosarjan irroitukseen, kun pakoputki saadaan liikkumaan?

Kuva
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: pakosarjan tiiviste/kiristys

Viesti Kirjoittaja stara »

jos tiivari vuotaa, niin voipi kokeilla viritystä ohuella kuparilangalla. rakoon vaan sopivasti , ettei mene kaksin kerroin :oops: ja kiristää alkuun inhimillisesti, kun lanka on hehkuuntunut / pehmentynyt voipi kiristellä kuumana ?? lisää , toki aina ohjemomenttien puitteissa. lankaa pitänee laittaa reilusti yli kierros. eduksi lienee, jos lanka on etukäteen hehkutettu ja kuumana veteen kastettu eli ns blöijattu = pehmennetty. en tiiä onko normaalit sähköjohtimet pehmennettyjä, mutta luulisin, koska aika pehmeesti ne taipuu.
en oo ite kokeillu, mutta jos pitää ,niin helpolla korjattu.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 903
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: pakosarjan tiiviste/kiristys

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Vanhan lämpösuojatiivisteen laitoin paikoileen ja totesin, et vedättessä falskaa. Motonetin tiivisteet on hommattuna, mutta sitten jää tuo lämpösuoja pois. Mahtaiskos toimia, jos laitan motonet tiivisteen ja sitten orkkiksen perään? Kyse on siis 8 venttiilisestä mallista.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Vastaa Viestiin