pakosarjan tiiviste/kiristys
pakosarjan tiiviste/kiristys
Pakosarjan tiiviste on tullut tiensä päähän, niin mitenkäs ne pinnapultit kuuluu oikeaoppisesti kiristää ja tarviiko/kannattaako kierteisiin laittaa jotakin lujitetta?
Vaihdoin sen nimittäin vuosi sitten, mutta sarjasta oli nyt sitten tippunut yksi pultti ja uuden pultin paikalleen laittokaan ei enää pelastanut tilannetta --> tiiviste on saanut siipeensä. Viimekerralla en laittanut pultteja momenttiin tai mitään, "kunhan kiristin" ja tässä sitä sitten ollaan..
Kyseessä on 16v turbon pakosarja.
Vaihdoin sen nimittäin vuosi sitten, mutta sarjasta oli nyt sitten tippunut yksi pultti ja uuden pultin paikalleen laittokaan ei enää pelastanut tilannetta --> tiiviste on saanut siipeensä. Viimekerralla en laittanut pultteja momenttiin tai mitään, "kunhan kiristin" ja tässä sitä sitten ollaan..
Kyseessä on 16v turbon pakosarja.
9-5 2,3t Wagon `06
Pakosarjaan on omat mutterit, sellaiset täysmetalliset itselukittuvat. Itse kävi pulttiliikkeestä ostamassa viime talvena uudet mutterit, kun pakoputken etuosa vaihdettiin. Hyvä, että kysyin kuinka hyvin rosterinen kestää ahtimen päässä niin osasivat neuvoa ja antaa oikeanlaiset mutterit.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ahtimen liitos on pakko avata, että saisi pakosarjan irti tiivisteenvaihtoa varten.900S kirjoitti:Saako turbosatkun pakosarjan tiivisteen vaihdettua niin, ettei tarvi irroittaa ahtimen liitosta, eli irroittaisi vain pelkät pakosarjan pinnapultit?
17mm ja 16mm avaimet tarvitaan. CRC:llä kannattaa öljytä pultit enne irroitusta. Avaimien on hyvä olla melko lyhyitä, että mahtuu vääntämään. Etenkin kannenpuoleisten pulttien avaaminen on vaikeata ilman lyhkäsiä avaimia.
Citroen C5, OG900t16
Mie kirin momenttiavaimella ton 99:n pakosarjan. Laitoinkohan ton 18 vai 25Nm. No, oli miten oli. Tuntui uskomattomalta, että näinkö löysälle tää jätetään. Ei se kyl vuoda ja ei hitsauksetkaan tainneet haljeta, vaikka jotkut ennustivat tosi lyhyttä elinikää tolle miun tig-hitsaamalla täysin vääräoppisesti korjatulle pakosarjalle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mä laitoin kanssa tuon motonetin tarjoaman pinnapulttisarjan...carimat kirjoitti:Motonetti myös myy pinnapultti sarjaa pakosarjaan. Scantech tekele lapun mukaan, tavalliseen ainakin uskalsin laittaa, turbosta sitten tiedä...
Pultteja oli vähän miten sattuu, pitkiä liian vähän ja nekin oli jotenkin kummasti eripituisia, lisäksi ne holkit oli sisähalkaisijaltaan liian isoja noihin pultteihin.
Hyvä tuli kun yhdisteli vanhojen kanssa
No niin.. kiitokset vastanneille!! Tiiviste tuli vaihdettua! Ei mitään hirveitä ongelmia ollut, mutta pari sanaa, niin seuraava vaihtaja voi päästä jo huomattavasti helpommalla kuin minä.
Ensinnäkin, kannattaa ihan suosiolla ostaa uudet pinnapultit (itse en ostanut). En tiedä mitä ne maksaa, mutta eipä siinä kyllä säästää kannata.
Toiseksi, pakosrjan tiivisteen VOI laittaa väärinpäin! Itse tutkein sitä tiivistettä hetken ja totesin, että se on ihan sama kumminpäin sen sinne laittaa.. No eihän ollut! Tiivisteen toisen puolen reunat ovat hieman kaarevat, kun taas toisenpuolen aivan sileät/"terävät", niin kaarevat reunat lohkoon päin! Sitten se on oikein.
Tila meinaa loppua kesken kun tuota sarjaa laittaa takaisin. Itse en saanut sitä paikoilleen niin, että pinnapultit olisivat olleet valmiiksi paikoillaan. Eli jouduin kannattelemaan pakosarjaa yhdellä kädellä ja toisella passaamaan tiivisteen ja yhden pinnapultin hollille ja siitä sitten vielä oikeille kierteille, niin ei se kovin helppoa ollut! Kaverista olisi ollut suuri apu!
Myös ahtimen 4 pulttia on suht v-mäistä irroittaa ja laittaa takaisin yksin! Varsinkin se takimmainen alempi pultti, ei naurattanut
Mutta loppu hyvin kaikki hyvin! En edes muistanut, kuinka hienoa hurinaa satkun moottori pitää, kun ei kuulu mitään ylimääräistä pröpötystä konehuoneesta! Olin jopa kuulevinani vaimeaa vihellystä... mistä lie johtuu
Voi olla, että tässä asiassa kuvittelen vähän omiani, mutta tuntuisi kuin tuo vastaisi nyt kaasuunkin aikalailla paremmin! Kaipa se silti mahdollista on, kun pakokaasut ei vuoda mistään ylimääräisestä kolosta pihalle..
Ensinnäkin, kannattaa ihan suosiolla ostaa uudet pinnapultit (itse en ostanut). En tiedä mitä ne maksaa, mutta eipä siinä kyllä säästää kannata.
Toiseksi, pakosrjan tiivisteen VOI laittaa väärinpäin! Itse tutkein sitä tiivistettä hetken ja totesin, että se on ihan sama kumminpäin sen sinne laittaa.. No eihän ollut! Tiivisteen toisen puolen reunat ovat hieman kaarevat, kun taas toisenpuolen aivan sileät/"terävät", niin kaarevat reunat lohkoon päin! Sitten se on oikein.
Tila meinaa loppua kesken kun tuota sarjaa laittaa takaisin. Itse en saanut sitä paikoilleen niin, että pinnapultit olisivat olleet valmiiksi paikoillaan. Eli jouduin kannattelemaan pakosarjaa yhdellä kädellä ja toisella passaamaan tiivisteen ja yhden pinnapultin hollille ja siitä sitten vielä oikeille kierteille, niin ei se kovin helppoa ollut! Kaverista olisi ollut suuri apu!
Myös ahtimen 4 pulttia on suht v-mäistä irroittaa ja laittaa takaisin yksin! Varsinkin se takimmainen alempi pultti, ei naurattanut
Mutta loppu hyvin kaikki hyvin! En edes muistanut, kuinka hienoa hurinaa satkun moottori pitää, kun ei kuulu mitään ylimääräistä pröpötystä konehuoneesta! Olin jopa kuulevinani vaimeaa vihellystä... mistä lie johtuu
Voi olla, että tässä asiassa kuvittelen vähän omiani, mutta tuntuisi kuin tuo vastaisi nyt kaasuunkin aikalailla paremmin! Kaipa se silti mahdollista on, kun pakokaasut ei vuoda mistään ylimääräisestä kolosta pihalle..
9-5 2,3t Wagon `06
Kävinpä tänään saabilta hakemassa uuden pakosarjan- ja turbonlaipantiivisteen ja kysyin samalla noita pinnapultteja. No eihän niitä tietenkään ollut varastossa eivätkä edes tienneet niiden mittoja! Olisiko kenelläkään tiedossa noita mittoja? Saisin hakia ne pultit tuosta paikallisesta varaosaliikkeestä.900S kirjoitti:Ensinnäkin, kannattaa ihan suosiolla ostaa uudet pinnapultit (itse en ostanut). En tiedä mitä ne maksaa, mutta eipä siinä kyllä säästää kannata.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
taitaa monet haratsujen pinnapultit olla aika patarautaa, ainakin viime kesänä kokeillut oli. orkkiksiin ei edes magneetti ottanut, lie jotain tulenkestävää hilseilemätöntä. Eli jos orkkikset inhimillisesti vielä toimii ja kestäneet hyvin, niin ei välttämättä kannata hyljeksiä.
Tavalliset rosteri ja happismutterit elää kuumissa niin paljon , jotta tuppaavat löystymään.Mutterikaupasta asialliset kuumankestävät lukitusmutterit kuten yllä sanottu.
Jos sarjaa rankemmin hitsaa, niin voipi vääntyä. Suoruus kannattaa tarkistaa ennen kiinnitystä.
Tavalliset rosteri ja happismutterit elää kuumissa niin paljon , jotta tuppaavat löystymään.Mutterikaupasta asialliset kuumankestävät lukitusmutterit kuten yllä sanottu.
Jos sarjaa rankemmin hitsaa, niin voipi vääntyä. Suoruus kannattaa tarkistaa ennen kiinnitystä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re:
Itsellä kansiremppa meneillään (900 T8 -84) ja kohtapuoliin alkaa paketin laittaminen kasaan. Osia odotellessa törmäsin tähän topicciin.
Autoon on joskus vaihdettu pakosarja ja pinnapultteja oli korvattu vaikka minkälaisilla pulteilla. Hommasin uudet pinnapultit, mutta ihmetystä aiheutti lyhyiden pulttien paikka. Tulevatko ne siihen keskelle 2 & 3 pytyn kohdalle ylös ja alas sitten pitkä? 1 & 4 pytyille tulee ilmeisesti pitkät pultit ja holkit?
- Jukka
P.S. Kävin Saabin liikkeessä (Aine Oulu) kyselemässä pakosarjan ja turbon laippatiivistettä, sekä turbon öljyputken tiivistettä, niin niillä ei ollut enää koneella edes tietoja 1986 vuotta vanhemmista Saabeista. Laippatiiviste kyllä löytyi hinnastosta, mutta ei sitten mistään muualta. Myyjä valitteli, että saa nähdä saako kohta saabin varaosia enää, kun uudempiikin vuosimalleihin on hankala saada osia.
Ostin motonetistä pakosarjan tiivisteet ja niissä tuli kaksi identtistä tiivistettä jotka on tarkoitettu 1 ja 4 pytyille. 1 pytylle tiivisteen joutuu kääntämään 'toisinpäin', ja silloin nuo kaarevat reunat tulevat pakosarjaan päin. 4 pytylle ne tulevat 'oikeinpäin' eli kaarevat reunat lohkoon päin. Liekkö tuolla oikeasti merkitystä? 900S:n viestissä ei ollut mainintaa miten tuo 'väärinpäin' laittaminen ilmenee..900S kirjoitti:Toiseksi, pakosrjan tiivisteen VOI laittaa väärinpäin! Itse tutkein sitä tiivistettä hetken ja totesin, että se on ihan sama kumminpäin sen sinne laittaa.. No eihän ollut! Tiivisteen toisen puolen reunat ovat hieman kaarevat, kun taas toisenpuolen aivan sileät/"terävät", niin kaarevat reunat lohkoon päin! Sitten se on oikein.
Autoon on joskus vaihdettu pakosarja ja pinnapultteja oli korvattu vaikka minkälaisilla pulteilla. Hommasin uudet pinnapultit, mutta ihmetystä aiheutti lyhyiden pulttien paikka. Tulevatko ne siihen keskelle 2 & 3 pytyn kohdalle ylös ja alas sitten pitkä? 1 & 4 pytyille tulee ilmeisesti pitkät pultit ja holkit?
- Jukka
P.S. Kävin Saabin liikkeessä (Aine Oulu) kyselemässä pakosarjan ja turbon laippatiivistettä, sekä turbon öljyputken tiivistettä, niin niillä ei ollut enää koneella edes tietoja 1986 vuotta vanhemmista Saabeista. Laippatiiviste kyllä löytyi hinnastosta, mutta ei sitten mistään muualta. Myyjä valitteli, että saa nähdä saako kohta saabin varaosia enää, kun uudempiikin vuosimalleihin on hankala saada osia.
R.I.P. 900 T8 -84
Re: pakosarjan tiiviste/kiristys
Nostellaan nyt näinkin vanha aihe, kun turhaan uutta tehdä jos vanhakin aiheesta löytyy?
Tuleeko tarpeeksi tilaa, jos irottaa pakosarjan turbosta? (kuvassa ympyröitä punaisella) Vai pitääkö tuo "välikappale" (kuvassa vihreällä) irroittaa myös, että saadaan tilaa pakosarjan irroitukseen, kun pakoputki saadaan liikkumaan?
Tuleeko tarpeeksi tilaa, jos irottaa pakosarjan turbosta? (kuvassa ympyröitä punaisella) Vai pitääkö tuo "välikappale" (kuvassa vihreällä) irroittaa myös, että saadaan tilaa pakosarjan irroitukseen, kun pakoputki saadaan liikkumaan?
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
Re: pakosarjan tiiviste/kiristys
jos tiivari vuotaa, niin voipi kokeilla viritystä ohuella kuparilangalla. rakoon vaan sopivasti , ettei mene kaksin kerroin ja kiristää alkuun inhimillisesti, kun lanka on hehkuuntunut / pehmentynyt voipi kiristellä kuumana ?? lisää , toki aina ohjemomenttien puitteissa. lankaa pitänee laittaa reilusti yli kierros. eduksi lienee, jos lanka on etukäteen hehkutettu ja kuumana veteen kastettu eli ns blöijattu = pehmennetty. en tiiä onko normaalit sähköjohtimet pehmennettyjä, mutta luulisin, koska aika pehmeesti ne taipuu.
en oo ite kokeillu, mutta jos pitää ,niin helpolla korjattu.
en oo ite kokeillu, mutta jos pitää ,niin helpolla korjattu.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 903
- Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
- Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä
Re: pakosarjan tiiviste/kiristys
Vanhan lämpösuojatiivisteen laitoin paikoileen ja totesin, et vedättessä falskaa. Motonetin tiivisteet on hommattuna, mutta sitten jää tuo lämpösuoja pois. Mahtaiskos toimia, jos laitan motonet tiivisteen ja sitten orkkiksen perään? Kyse on siis 8 venttiilisestä mallista.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii