Muutama kysymys koskien turbo moottoria.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Muutama kysymys koskien turbo moottoria.

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Joo, olen vaihtamassa tohon putkirunko autoon vihdosta viimein tollasta 900 saabin 8v turbo konetta. Auto on apc systeemillä ja välijäähyllä. Sellasta kyselisin, että missä sijaitsee apc paine anturi ja entäs toi ylipaine kytkin? Oon vaan lueskellu noita sähkökuvia ja niissä näytti tollaset olevan. Itse moottorista en ole niitä löytäny. Muut johdot onkin suurinpiirtein selvät.

Sitä kanssa ihmettelin että noi bensa putket näyttäs olevan kiinni niissä banjo liittimissä ilman mitään klemmareita, että jos joudun lyhentään niitä putkia, niin kuinka sellanen liitos pitäisi tehdä että pitää? Lämmittää letkua tjs.

Sellanen kysymys sitte vielä, että paljonko sallitaan turbon akselille klappia, ei yhtään vissiin..

Kiitoksia vastauksista niin saadaan jäärata-auto kulkoon.. :twisted:
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Muutama kysymys koskien turbo moottoria.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Make^ kirjoitti:välijäähyllä. Sellasta kyselisin, että missä sijaitsee apc paine anturi ja entäs toi ylipaine kytkin? Oon vaan lueskellu noita sähkökuvia ja niissä näytti tollaset olevan. Itse moottorista en ole niitä löytäny. Muut johdot onkin suurinpiirtein selvät.
Ne on hytin puolella, polvisuojan päällä vasemmas reunas. Vaan eipä olisi kauhean tavatonta että olisivat vuosien varrella ohitettu molemmatkin.

Sitä kanssa ihmettelin että noi bensa putket näyttäs olevan kiinni niissä banjo liittimissä ilman mitään klemmareita, että jos joudun lyhentään niitä putkia, niin kuinka sellanen liitos pitäisi tehdä että pitää? Lämmittää letkua tjs.
Kolvin kanssa ainakin pois. Lämmittämällä noita on ainakin laitettu...
Uusi putki menee kaiketi ilmankin kun on kunnon työkalut jolla saadaan riittävästi voimaa painamiseen.
Satkun ja tonnarin bensapumppukeskusteluissa noita on ainakin käsitelty.
Sellanen kysymys sitte vielä, että paljonko sallitaan turbon akselille klappia, ei yhtään vissiin..
pitkittäin ei kaiketi sais tuntuu juurikaan, poikittain saa olla.

Saattaa tuosta tulla melko mukava lelu. :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Ottaako ne anturit sen tiedon sitten siltä paine letkulta mikä menee ahtopaine mittarille?

Sellanen kysymys vielä että onko turbon virranjakassa muuta eroa kuin se paine kello, ja mistä sen voisi tunnistaa.

Kyä se talvella saattaa jäällä ihan kivasti kulkee, ei se tolla vaparillakaan ihan hengetön ole.. kuva

Kiitoksia vastauksista
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

Kun laitat niitä banjoja takasin letkuihin, niin älä lämmitä letkua vaan lämmitä sitä banjoa. jos liian kylmä, ei mene, jos liian kuuma, niin letku saattaa sulaa... Mutta noin saat parhaiten pitävät liitokset.
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Asia selvä!

Sitte heräs viä sellanen kysymys ku luin noita muita turbo juttuja, et tohon ei sitten vissiin voi dump valvee sitte laittaa, ettei sotke ruiskua. Jos nyt oikein ymmärsin?
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

laita bypass, voisin jopa suositella kun on koko ajan aika kaasun pumppaamista tuo jäällä ajo, reagoi kaasuun nopeammin ja pidentää turbon ikää.. saabilta hakemaan, halvimmalla saa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Tarvii sellanen sitten laittaa! Jankkaan nyt vielä, et dumppi ei siis käy?!? Niin ja siitä painekellosta virranjakajassa, turbossa se on vissiin sellainen vähän isompi, mutta onko virranjakaja muuten sama? Pääteasteissa on vissiin jotain eroa vaparin ja turbon välillä..

Hyvää tietoo tulee kokoajan!!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Painekelloja on sekä pienempiä että suurempia ulkomitoiltaan, tämä riippuu vain jakajan vuosimallista. Uudemmat ovat pienempiä. Vapareissa kalvo toimii vain alipaineella, turbojen kelloissa on myös ahtopainemyöhäistys. Muuten turbon ja vaparin virranjakajat ovat samanlaisia.

Sytytyksen pääteasteissa ei ole mitään eroa turbon ja vaparin välillä, dumppia ei voi suositella k-jetin kanssa, koska vetää dumpatessa ylirikkaalle ja saattaa sammuakkin. Bypass toimii hyvin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Mulla on dumppi toiminut ihan kohtuullisen hyvin k-jetin kanssa,
mustaa kyllä tulee kun kunnolla polkiessa vaihtaa.

Nopeassa ajossa ei tule haittavaikutuksia mutta jos hiljakseen köröttelee pienillä ahdoilla niin sitten hieman saattaa tuntua pieni nykäys siirryttäessä takaisin kaasulle.

Dumppina forgen kaksimäntäinen.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

en kyllä jäälle laittaisi dumppia, ensinnäkin järjetön hinta ja mitään hyötyä siitä ei ole, ennemmin haittaa kun lumi pöllyää ja kone höyryää niin jääty. bypassi ei ja maksaa 1/3 dumpista.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Asia selvä! Tarvii sellanen bybassi sitte ostaa.

Joo, tänään nostan koneen pois keulalta, ni pääsee sitte tekeen siihen viimeset hienosäädöt.
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Joo, sellanen tuli mieleen viä ku löyty tuolta tallista vaparin kannentiiviste, että käykö se turboon, vai onko niillä jotain eroa?

Purkaminen suju ihan kivasti. Tossa nyt on pari kuvaa.

kuva

kuva 2
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

käy vaparin tiiviste jos vaan venttiili määrä ja moottorin tilavuus täsmää
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jcarlson kirjoitti:Painekelloja on sekä pienempiä että suurempia ulkomitoiltaan, tämä riippuu vain jakajan vuosimallista. Uudemmat ovat pienempiä. Vapareissa kalvo toimii vain alipaineella, turbojen kelloissa on myös ahtopainemyöhäistys. Muuten turbon ja vaparin virranjakajat ovat samanlaisia.

Sytytyksen pääteasteissa ei ole mitään eroa turbon ja vaparin välillä, dumppia ei voi suositella k-jetin kanssa, koska vetää dumpatessa ylirikkaalle ja saattaa sammuakkin. Bypass toimii hyvin.
Turbo8:n virranjakajassa on erilainen keskipakoennakkokäyrä vapariin verrattuna. Ei siis voi vaihtaa keskenään jakajaakaan.

Lisäksi kun jakajassa oleva pistoke muuttuu uudempaan, jakajan runko on erilainen, eikä niitä voi vaihtaa keskenään. Taitaa tulla -88:ssa tuo uudempi malli uudella pistokkeella. Ongelma on korvakoiden eri asennossa ja ennakkosäädön vara ei riitä perusennakon asetuksessa. Jos vaihtaa jakajan uudemman/vanhemman keskenään, täytyy venttiilikoppakin vaihtaa samalla uudempaan/vanhempaan. Eli korvakoiden paikka muuttuu ja venttiilikopassa reiät muuttuvat samalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Asia selvä! Ihmettelin vaan kun tossa toi paine kello oli kovin pieni, niin luulin että siinä olisi vaparin kello. Nyt siinä jokatapauksessa on turbon, et se asia on kunnossa. Hyvää tietoo tulee kokoajan lisää, helpottaa monessa asiassa!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Vastaa Viestiin