takapyörät harittaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jarzi
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 14:48
Paikkakunta: Mustasaari

takapyörät harittaa

Viesti Kirjoittaja jarzi »

juu elikkä taka pyörät auraa aikasen paljon renkaat on ex
missä mahtaisi olla vika ja onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa

onkohan vika niissä korin ja pyörän ripustuksen välisessä raudassa näkyy heti pyörän pois ottaessa ns koiranluu

edit: harittaa
Viimeksi muokannut jarzi, Pe Syys 01, 2006 18:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 cd -96, 96 SUPER GL -77
#2903
SUKUVIKA KUN SAABILLA SUUNNISTELEN
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Renkaiden suuntausta ei kyllä voi arvioida koriin vertaamalla. Jos oikeasti takapyörät auraa ei syynä ole mainitsemasi "koiranluut" , oik. reaktiotangot, vaan yksinkertaisesti syy on taka-akselissa. Pieni luistatus rotvallin reunaan muuttaa aurauksen ja pyöränkulmat yleensäkin helposti ihan poskelleen. Akselia voi vääntää tyokalulla haluttuun suuntaan mutta helpompi on heittää alle toinen oletetusti virheetön akseli.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Takapyörän auraus/pyöränkulmat eivät ole säädettävissä, paitsi rälläköimällä ja hitsaamalla.

Oletko mitannut takapyörien kulmat vai pelkästään silmällä (silmä voi valehdella). Jos takapään auraus todellakin on pielessä niin vika on silloin kieroissa pyöräntuennoissa tai taka-akselissa.

Se "koiranluu" on nimeltään reaktiotanko. Se pitää taka-akselin oikeassa kulmassa pitkittäisiin takatakukivarsiin nähden. Jos reaktiotankojen kiinnityskohta on muuttunut esim. ruostekorjauksien yhteydessä niin tässä tapauksessa auraus voi mennä poskelleen. Mutta siinä tapauksessa kiinnityksen pitää olla reippaasti pielessä ja silloinkin toisen puolen pyörä lähtee harittamaan vastaavasti. Tuskin käytännössä näin on ikinä tapahtunut.
jarzi
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 14:48
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja jarzi »

juu sillä mä rupesin sitä ihmettelemää kun noi renkaat on kulunut aivan v#¤#illeen sisäreunoista aivan kaljut ja noi reaktiotagot näytti vähän epäilyttäviltä
pitääpä tutkia asiaa tarkemmin miksi renkaat on menny paskaksi
9000 cd -96, 96 SUPER GL -77
#2903
SUKUVIKA KUN SAABILLA SUUNNISTELEN
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Harittaa jos sisäreuna kulunut,
auraa kun ulkoreuna kulunut.
Ari 1622
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Taka-akseli peruutettu johonkin kiinni että vääntynyt.
Ari 1622
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24634
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

samaan syssyyn kyselen : 2v sitten pieni metsähallituksen puolella käynti,panhardtangon kiinnitys vääntyi =oiottiin ja saatiin akselin ristimitta näyttämään samaan,ennen operaatiota 1,5cm heitti. silti toinen takarengas on aavistuksen ulompana ku toinen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jarzi
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 14:48
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja jarzi »

kyllä se on täysin mahdollista että on vääntynyt pitää tutkia ens viikolla kun saa auto nosturille
9000 cd -96, 96 SUPER GL -77
#2903
SUKUVIKA KUN SAABILLA SUUNNISTELEN
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

nalleolut kirjoitti:samaan syssyyn kyselen : 2v sitten pieni metsähallituksen puolella käynti,panhardtangon kiinnitys vääntyi =oiottiin ja saatiin akselin ristimitta näyttämään samaan,ennen operaatiota 1,5cm heitti. silti toinen takarengas on aavistuksen ulompana ku toinen.

Panhard-tangon ominaisuus on, että se siirtää koria suhteessa taka-akseliin.
Eli kuormattuna akselin ja auton poikittaisero on eri kuin ilman kuormaa.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Korjaamokirjasta löytyy mitta tuollekin panhardin korvakolle, jos se on päässyt nitkahtamaan. Mitataan panharditangon korvakon kulkusuunnassa etummaisen reiän keskeltä, oikean puoleiseen alatukivarren etummaiseen pulttiin. Mitta on 986,6mm (+/- 3mm). Vasemman puoleiseen alatukivarren etummaiseen pulttiin etäisyys 448mm (+/-2mm).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Mitäs tuo panhart tanko ratkaisee sisäreunojen kuluneisuuteen
eihän jäykkä akseli, pyörät siitä ala kulumaan sisäreunat
vain auto rupeaa kulkemaan kuin ajokoira täytyy olla se akseliputkivääntynyt että renkaat kuluu sisä reunasta
etupyöriähän joutuu kääntämään että auto kulkee suoraan
ja kori kulkee vinossa jos taka akseli on vinossa.
Ari 1622
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

ari_viitanen kirjoitti:Mitäs tuo panhart tanko ratkaisee sisäreunojen kuluneisuuteen
eihän jäykkä akseli, pyörät siitä ala kulumaan sisäreunat

:roll: Ei mitenkään. Kuten on tälläisille foorumeille ominaista alkaa threadit rönsyilemään helposti alkuperäisestä aiheesta. Taisi Arilla sen verran silmät harottaa, että hyppäsi nalleoluen kysymyksen yli?
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mulla haritti kanssa yhdessä tuplaysissä toinen takarengas, syy selvisi parin viikon päästä kun takaiskarin yläpää korkkasi irti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24634
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Mertmi kirjoitti:Korjaamokirjasta löytyy mitta tuollekin panhardin korvakolle, jos se on päässyt nitkahtamaan. Mitataan panharditangon korvakon kulkusuunnassa etummaisen reiän keskeltä, oikean puoleiseen alatukivarren etummaiseen pulttiin. Mitta on 986,6mm (+/- 3mm). Vasemman puoleiseen alatukivarren etummaiseen pulttiin etäisyys 448mm (+/-2mm).
kiitoksia mitoista,tarkastan jahka kömmin auton alle seuraavan kerran.
vaikka ristimitta alatukivarsien etummaisista pulteista iskarin alapulttiin oli sama molemmin puolin ,niin saapahan varmistettua tuon.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Eipä harittanut ymmärsin kysymyksen( nalleolut) alkuperäinen
kysymys on että saa käsityksen että molemmat takapyörät harittaa??
jos tanko pettää niin minun mielestä akseli tulee vain morjestamaan lokarin aukosta ulos toinen pyörä on sisempänä lokarissa,vähän sama asia kuin vanhat taunukset kun oli puslat huonot taka-akselissa
niin sai peilistä tarkistaa renkaan kuvion.
Ari 1622
Vastaa Viestiin