takapyörät harittaa
takapyörät harittaa
juu elikkä taka pyörät auraa aikasen paljon renkaat on ex
missä mahtaisi olla vika ja onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa
onkohan vika niissä korin ja pyörän ripustuksen välisessä raudassa näkyy heti pyörän pois ottaessa ns koiranluu
edit: harittaa
missä mahtaisi olla vika ja onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa
onkohan vika niissä korin ja pyörän ripustuksen välisessä raudassa näkyy heti pyörän pois ottaessa ns koiranluu
edit: harittaa
Viimeksi muokannut jarzi, Pe Syys 01, 2006 18:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 cd -96, 96 SUPER GL -77
#2903
SUKUVIKA KUN SAABILLA SUUNNISTELEN
#2903
SUKUVIKA KUN SAABILLA SUUNNISTELEN
Renkaiden suuntausta ei kyllä voi arvioida koriin vertaamalla. Jos oikeasti takapyörät auraa ei syynä ole mainitsemasi "koiranluut" , oik. reaktiotangot, vaan yksinkertaisesti syy on taka-akselissa. Pieni luistatus rotvallin reunaan muuttaa aurauksen ja pyöränkulmat yleensäkin helposti ihan poskelleen. Akselia voi vääntää tyokalulla haluttuun suuntaan mutta helpompi on heittää alle toinen oletetusti virheetön akseli.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Takapyörän auraus/pyöränkulmat eivät ole säädettävissä, paitsi rälläköimällä ja hitsaamalla.
Oletko mitannut takapyörien kulmat vai pelkästään silmällä (silmä voi valehdella). Jos takapään auraus todellakin on pielessä niin vika on silloin kieroissa pyöräntuennoissa tai taka-akselissa.
Se "koiranluu" on nimeltään reaktiotanko. Se pitää taka-akselin oikeassa kulmassa pitkittäisiin takatakukivarsiin nähden. Jos reaktiotankojen kiinnityskohta on muuttunut esim. ruostekorjauksien yhteydessä niin tässä tapauksessa auraus voi mennä poskelleen. Mutta siinä tapauksessa kiinnityksen pitää olla reippaasti pielessä ja silloinkin toisen puolen pyörä lähtee harittamaan vastaavasti. Tuskin käytännössä näin on ikinä tapahtunut.
Oletko mitannut takapyörien kulmat vai pelkästään silmällä (silmä voi valehdella). Jos takapään auraus todellakin on pielessä niin vika on silloin kieroissa pyöräntuennoissa tai taka-akselissa.
Se "koiranluu" on nimeltään reaktiotanko. Se pitää taka-akselin oikeassa kulmassa pitkittäisiin takatakukivarsiin nähden. Jos reaktiotankojen kiinnityskohta on muuttunut esim. ruostekorjauksien yhteydessä niin tässä tapauksessa auraus voi mennä poskelleen. Mutta siinä tapauksessa kiinnityksen pitää olla reippaasti pielessä ja silloinkin toisen puolen pyörä lähtee harittamaan vastaavasti. Tuskin käytännössä näin on ikinä tapahtunut.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24635
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
samaan syssyyn kyselen : 2v sitten pieni metsähallituksen puolella käynti,panhardtangon kiinnitys vääntyi =oiottiin ja saatiin akselin ristimitta näyttämään samaan,ennen operaatiota 1,5cm heitti. silti toinen takarengas on aavistuksen ulompana ku toinen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
nalleolut kirjoitti:samaan syssyyn kyselen : 2v sitten pieni metsähallituksen puolella käynti,panhardtangon kiinnitys vääntyi =oiottiin ja saatiin akselin ristimitta näyttämään samaan,ennen operaatiota 1,5cm heitti. silti toinen takarengas on aavistuksen ulompana ku toinen.
Panhard-tangon ominaisuus on, että se siirtää koria suhteessa taka-akseliin.
Eli kuormattuna akselin ja auton poikittaisero on eri kuin ilman kuormaa.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Korjaamokirjasta löytyy mitta tuollekin panhardin korvakolle, jos se on päässyt nitkahtamaan. Mitataan panharditangon korvakon kulkusuunnassa etummaisen reiän keskeltä, oikean puoleiseen alatukivarren etummaiseen pulttiin. Mitta on 986,6mm (+/- 3mm). Vasemman puoleiseen alatukivarren etummaiseen pulttiin etäisyys 448mm (+/-2mm).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Mitäs tuo panhart tanko ratkaisee sisäreunojen kuluneisuuteen
eihän jäykkä akseli, pyörät siitä ala kulumaan sisäreunat
vain auto rupeaa kulkemaan kuin ajokoira täytyy olla se akseliputkivääntynyt että renkaat kuluu sisä reunasta
etupyöriähän joutuu kääntämään että auto kulkee suoraan
ja kori kulkee vinossa jos taka akseli on vinossa.
eihän jäykkä akseli, pyörät siitä ala kulumaan sisäreunat
vain auto rupeaa kulkemaan kuin ajokoira täytyy olla se akseliputkivääntynyt että renkaat kuluu sisä reunasta
etupyöriähän joutuu kääntämään että auto kulkee suoraan
ja kori kulkee vinossa jos taka akseli on vinossa.
Ari 1622
ari_viitanen kirjoitti:Mitäs tuo panhart tanko ratkaisee sisäreunojen kuluneisuuteen
eihän jäykkä akseli, pyörät siitä ala kulumaan sisäreunat

# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24635
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
kiitoksia mitoista,tarkastan jahka kömmin auton alle seuraavan kerran.Mertmi kirjoitti:Korjaamokirjasta löytyy mitta tuollekin panhardin korvakolle, jos se on päässyt nitkahtamaan. Mitataan panharditangon korvakon kulkusuunnassa etummaisen reiän keskeltä, oikean puoleiseen alatukivarren etummaiseen pulttiin. Mitta on 986,6mm (+/- 3mm). Vasemman puoleiseen alatukivarren etummaiseen pulttiin etäisyys 448mm (+/-2mm).
vaikka ristimitta alatukivarsien etummaisista pulteista iskarin alapulttiin oli sama molemmin puolin ,niin saapahan varmistettua tuon.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Eipä harittanut ymmärsin kysymyksen( nalleolut) alkuperäinen
kysymys on että saa käsityksen että molemmat takapyörät harittaa??
jos tanko pettää niin minun mielestä akseli tulee vain morjestamaan lokarin aukosta ulos toinen pyörä on sisempänä lokarissa,vähän sama asia kuin vanhat taunukset kun oli puslat huonot taka-akselissa
niin sai peilistä tarkistaa renkaan kuvion.
kysymys on että saa käsityksen että molemmat takapyörät harittaa??
jos tanko pettää niin minun mielestä akseli tulee vain morjestamaan lokarin aukosta ulos toinen pyörä on sisempänä lokarissa,vähän sama asia kuin vanhat taunukset kun oli puslat huonot taka-akselissa
niin sai peilistä tarkistaa renkaan kuvion.
Ari 1622