Bensansuodatin vai paineenvaraaja?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
dwalk
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Syys 05, 2006 13:34

Bensansuodatin vai paineenvaraaja?

Viesti Kirjoittaja dwalk »

Eli tuli käytettyä tuota 92 vuoden 900i 2.1 autoani katsastusasemalla, eikä muuta huomautettavaa ollut, kuin että "bensansuodatin aika pahasti ruostunut" ilmoitti katsastusmies ja osoitteli mötikkää taka-akselin lähistöllä pohjassa.

Sen verran nyt foorumia selannut, että kyseessä siis ilmeisesti onki paineenvaraaja? Kannattaako tuota nyt ruveta vaihtamaan ihan vaan ruosteen takia?
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

..suodatin tosiaan..(16v)
Viimeksi muokannut Tri-Lo, Ti Syys 05, 2006 14:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Mulla oli kyllä '92 mallin 2,1:sessä bensansuodatin tuolla taka-akselin luona, jos en väärin ymmärtänyt. Kun autossa oli n.250 tkm mittarissa eikä ollut tietoa, onko sitä koskaan vaihdettu, hain Motonetista uuden Boschilaisen ja vaihdoin. Jäi vaihdon jälkeen hieman tihkumaan, joten banjoja piti kiristellä jälkikäteen.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24634
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ääni bensansuodattimelle. vaihdoin itse vuos sitten takaakselin luota.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Kyseessä on todellakin bensasuodatin, on siinä taka-akselin vieressä.
Ruostuu puhki aikanaan, sen kyllä haistaa. Ei tietysti ole huono idea vaihtaa vähän aikaisemmin...


8-venttiilisessä missä on K-jet, on kyseisellä paikalla painevaraaja ja suodatin konehuoneessa, sähköruiskullisessa ( 16v) ei koko varaajaa olekaan.

-Ville
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kt »

Baas 009 kirjoitti:Kyseessä on todellakin bensasuodatin, on siinä taka-akselin vieressä.
Ruostuu puhki aikanaan, sen kyllä haistaa. Ei tietysti ole huono idea vaihtaa vähän aikaisemmin...


8-venttiilisessä missä on K-jet, on kyseisellä paikalla painevaraaja ja suodatin konehuoneessa, sähköruiskullisessa ( 16v) ei koko varaajaa olekaan.

-Ville
On muuten 8-venttiilisessä ruiskussa sekä suodatin että varaaja oikealla takana.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

kt kirjoitti:
Baas 009 kirjoitti:Kyseessä on todellakin bensasuodatin, on siinä taka-akselin vieressä.
Ruostuu puhki aikanaan, sen kyllä haistaa. Ei tietysti ole huono idea vaihtaa vähän aikaisemmin...


8-venttiilisessä missä on K-jet, on kyseisellä paikalla painevaraaja ja suodatin konehuoneessa, sähköruiskullisessa ( 16v) ei koko varaajaa olekaan.

-Ville
On muuten 8-venttiilisessä ruiskussa sekä suodatin että varaaja oikealla takana.
Ei kaikissa.
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kt »

Tri-Lo kirjoitti: Ei kaikissa.
Ihanko totta? Kuinka sen paikka nyt voisi vaihdella?
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

Oisko joku vuosimalli, jonka jälkeen sen paikka on vaihtunu? Itellä on 8v -88 ja taka-akselin vieressä on käsittääkseni pelkästään paineenvaraaja. Vaihdoin bensansuodattimen pari kuukautta sitten, ilmanputsarin ja sulakekotelon välissä.
OG900i -88
VW 1300 -70
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

89vuosimallissa ilmeisesti vaihtuu paikka pysyvästi. Omassa vm 90 on taka akselin luona. Eli ei riipu moottorista . Isä ukon 89 i16v oli takana myös. Suotimen vaihdon yhteydessä suosittelen ostamaan alkuperäiset tiiviste rinkulat jotka käy sinne vähemmälläkin kiristämisellä (eivät ole alumiiniprikkoja)
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

900i kirjoitti:(eivät ole alumiiniprikkoja)
Eikä kupariprikkoja, vaan usit-tiivisteitä, kumihuulet metalliprikan sisäkehällä.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... iviste.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

-83 oli pelkkä varaaja siellä akselin päällä, -84 oli molemmat siellä niinkuin myös -89...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Kuinka tarpeellinen se paineenvaraaja on? Tarviiko putkirungossa?
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7684
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Make^ kirjoitti:Kuinka tarpeellinen se paineenvaraaja on? Tarviiko putkirungossa?
Riippuu vähän kuinka pitkiä kahvipausseja pidätte jäällä sladittelun välissä.
Joku puol tuntii on ehkä pahin ilman. Melkein kokeilisin ilman ensiksi, toimii kohtuullisesti jos systeemissä muuten pysyy paine.
Haulla löytyy enempi juttua.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Mitä maksaa ne tiivisteet Saabilla ja tietääkö kukaan mittoja niin voi ostaa koneliikkeestä duunin kautta "vähän" halvemmalla :wink:
Tietääkö kukaan onko materiaalieroa hydrauliikkapuolen vastaaviin.. ?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin