Saab 900 Turbo 16:sta nauruefekti!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Saab 900 Turbo 16:sta nauruefekti!

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Löysin kätköistäni TM:n numeron 11/84. Siinä Jarmo Sukava koeajoi Saab 900 Turbo 16:ta ja kirjoitti muun muassa seuraavaa:

"...Ykkösvaihde tuntuu yllättävän lyhyeltä. Heti kakkoselle, eikä kulu pitkään, kun on jo haettava kolmosta. Kiihtyvyys on raju, mutta kellotettuihin aikoihin vaikuttaa ratkaisevasti vaihtojen onnistuminen. Vaihteensiirto toimii kuten muissakin Saabeissa: se on sutjakka normaaliajossa mutta sietää huonosti nopeita repäisyjä.

Normaalillakin ajotavalla, vain kaasua polkaisemalla, Saab antaa mukana oleville sellaisen kiihtyvyyden tunteen, että oikein alkaa naurattaa. Ja näin Saab sen on ilmeisesti tarkoittanutkin: tällaisessa suorituskyvyssä ei enää ole kyse järkiperusteista vaan viihteestä..."

No miten on 16-venttiilisiä OG 900 turboja kuskaavat, naurattaako? Voihan tietysti olla että ihmisten huumorintaju on muuttunut 20:n vuoden aikana... Ainakin uudemmissa malleissaan Saab on tuntunut panostavan niin turbopotkun kuin nauruefektinkin vähentämiseen. Ovat varmaan tehtaalla ajatelleet, että ratissa repeilevä kuski heikentää liikenneturvallisuutta! :wink:
GM 900 se 2.0t -97 RE85
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Nauruefekti

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

En aivan naurusta tiedä, mutta kyllä sitä tuli iso virne päälle kun ensimmäistä kertaa kokeili miten Aero lähtee. Paikkana oli Turuntien alkuramppi ja autona vielä silloin "koeajossani" ollut 900 Aero -90. Aivan loppuunkuluneet etuiskarit yms eivät vaikeuttaneet liikaa, kun poljin kaasun pohjaan ja pidin sen siellä niin pitkään kuin uskalsin. Auto otti melkein 180 km/h ns. helposti ja nopeasti. Olihan se kieltämättä tyhmää, kaarteessa piti keskittyä, että vekotin pysyisi oikealla radallaan ja ne etupään käytös oli levotonta johtuen iskareista (alkuperäiset, vuodelta -90!). No, silloin tiesi että auto oli saatava ja lainaa otettava.

Ei Aero mikään 0-100 km/h -tykki ole, mutta noin moottoritieolosuhteissa se on tooodella kiva peli. Ohituskiihtyvyys on hyvä ja kun kierrokset alkavat olla riittävät yli 3000 ja painemittari punaisella, niin äänetkin ovat jo urheilullisemmat - kaikki tämä aivan vakio-175 hv -muodossa! Hmm, tänäänhän pitää käydä Laakkosella, joutuisikohan sitä hiukan kiihdyttelemään kun ajaa taas motarilla..:)
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Kyllähän se tuppaa vetämään suun hymyyn :P

Paineet kun nousee, niin sit hymyilyttää aina punarajalle asti :twisted:

99 turboa en ole henk.koht. koskaan ajanut, mutta siinä tuo "nauruefekti" kuulemma paremmin kuin hyvin kohdallaan :wink:
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Täytyy myöntää että itellä ainakin suu leveni rajuun ( :twisted: ) hymyyn kun pääsin turun satama-alueelta pois ja kokeilin kuinka aero kiskasee. Samaa hymyä sitten jatkuiki kotiin saakka n. 550km, ohituksissa varsinkin. Oli hieman naama-lihakset kipeenä... :oops:
Tuo nauruefekti kyllä pitää tosiaan paikkaansa.. kumma juttu :wink:
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Täältä pesee lisää TM:n koeajo-hehkuttelua! Nyt vuorossa Jussi Juurikkala 18/86 numerossa. Artikkeli liittyy TM Vuosisadan autot -sarjaan. Pykälässä '80 99 turbo:

"..Tien kantaan päästessä Turbo alkaa tuntua kiinnostavalta autolta. Aluksi se ei vaikuta ihmeemmältä, ei kiihtyvyyskään tunnu kovin kaksiselta. Mutta annas olla, kun moottorin käyntinopeus kipuaa jonnekin 3000-3500 r/min tienoille alkaa tapahtuminen yht'äkkiä. Varsinkin, jos käytössä sattuu olemaan kakkos- tai kolmosvaihde, tuntuu kuin Saab raapaisisi asfaltin rypyille. Auto sananmukaisesti hyökkää menemään. Hyväpintaisella moottoritiellä se kulkee kuin juna (en tosin ole kokeillut junaa hyväpintaisella moottoritiellä, mutta silti sanonta on kuvaava)."

Itse olen ajanut 99 turboa ja oli se kerta kaikkiaan härski peli!
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Ei siihen nauruun/hymyyn/fiilikseen tarvi edes turboa :)
Riittää kun pääsee ajamaan aitoa og900 saabilla niin hymyilyttää ihan riittävästi :)

Ajattelin että päässä varmaan on jotain vikaa, kun ajelin pari-kolme vuotta sitten töihin uudehkolla 9-3 automaatti turbollani, ja kattelin viereisessä jonossa olevaa hyväkuntoista turbo og-satkua, ja ajattelin että saispa tollasen. Sitten hetken tuumasin että mitä helvettiä, tuohan on 10v vanhempi kun tämä jossa istun, ja tulin tulokseen että haluan SILTI og-satkun :roll:

Samana kesänä taisin ostaa tuon 900 Aero -84:n 8)
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ei siihen nauruun/hymyyn/fiilikseen tarvi edes turboa
Tuo pitää kyllä paikkansa. OG900 jossa alusta on hyvässä kunnossa on todella nautinnollinen ajaa. Valitettavasti monissa joita on tullut syystä tai toisesta ajeltua on päässyt tuennat löystymään ja muuta klappia.
"Eihän sitä raski 1000E uhrata tämmöseen 1000E.n autoon, on monesti kommentti kysyttäessä."

Jokatapauksessa, OG900-T16 on naurettava ajokokemus, tosiaankin.
Varsinkin aina pidemmän ajopaussin jälkeen. Siinähän on mittaritaulussa jopa naurettavuutta mittaava osoitinkin: Turbo/APC.

Samaten tulee liikenne valoissa ja muuallakin bongailtua huomaamattaan satkuja, aina ajatellen oispa tuommosella mukava ajella. Vaikka alla ois 9000 Aero.

Harmi kun satkut vanhenee, ja kunto huononee. Todella hyvät yksilöt alkaa olla kiven alla.
Juuri muuten sattui britanniassa vasta olleen myynnissä ´94 900 Ruby Edition ja mittarissa 39000 mailia.
Voi voi....
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Syöksysämpylästä irtoaa parhaat hymyt/naurut.
On se vaan niin symppis vekotin 8)
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Taitavat saksalaisetkin arvostaa isosti hyviä nauruja. Tsekatkaa ulos toi auto ja HINTA!

[edit: hehtaarilinkki ei toimi enää -Jope]
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Nappe kirjoitti:Ajattelin että päässä varmaan on jotain vikaa, kun ajelin pari-kolme vuotta sitten töihin uudehkolla 9-3 automaatti turbollani, ja kattelin viereisessä jonossa olevaa hyväkuntoista turbo og-satkua, ja ajattelin että saispa tollasen. Sitten hetken tuumasin että mitä helvettiä, tuohan on 10v vanhempi kun tämä jossa istun, ja tulin tulokseen että haluan SILTI og-satkun :roll:
Sama mies halusi ihan välttämättä ajaa mun varaosa-LUXilla pari viikkoa tuossa ennen vuodenvaihdetta, ennenkuin pistän sen pois kilvistä ;)

Ja prkl, mä alan olla valmis laittamaan sen takaisin kilpiin eikä osiksi...
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

hene- kirjoitti:Täytyy myöntää että itellä ainakin suu leveni rajuun ( :twisted: ) hymyyn kun pääsin turun satama-alueelta pois ja kokeilin kuinka aero kiskasee. Samaa hymyä sitten jatkuiki kotiin saakka n. 550km, ohituksissa varsinkin. Oli hieman naama-lihakset kipeenä... :oops:
Tuo nauruefekti kyllä pitää tosiaan paikkaansa.. kumma juttu :wink:
Sama täällä... varsinkin nuo naama lihakset.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Toi mun kumijalka on vain 103 kW:n kat-versio, mutta kyllä siinäkin eilen kolme körilästä sai suht makoisat naurut. Kun ahtopaineet nousee kakkosella tai kolmosella, on fiilis kieltämättä aika äijä.

Mut ei hemmetti, mitähän se onkaan just esim. tollaisella '84 16-venaisella... Perskule, täytyy yrittää vielä joskus pieraista jostain tollanen menopeli. :)
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

myykää mullekkin yksi turbo.... :cry:

ihan oikeesti!
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Ylläpito! Tällaiset topicit on heti kiellettävä. Turbokuumeisille aiheutuu kohtuutonta hengenahdistusta! :D
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Ässä kirjoitti:Ylläpito! Tällaiset topicit on heti kiellettävä. Turbokuumeisille aiheutuu kohtuutonta hengenahdistusta! :D
Varsinkin, kun sattuu olemaan turbokuumeinen köyhä opiskelija, jolla ei ole varaa ostella autoja :(
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Vastaa Viestiin