Saab 900 Turbo 16:sta nauruefekti!
Saab 900 Turbo 16:sta nauruefekti!
Löysin kätköistäni TM:n numeron 11/84. Siinä Jarmo Sukava koeajoi Saab 900 Turbo 16:ta ja kirjoitti muun muassa seuraavaa:
"...Ykkösvaihde tuntuu yllättävän lyhyeltä. Heti kakkoselle, eikä kulu pitkään, kun on jo haettava kolmosta. Kiihtyvyys on raju, mutta kellotettuihin aikoihin vaikuttaa ratkaisevasti vaihtojen onnistuminen. Vaihteensiirto toimii kuten muissakin Saabeissa: se on sutjakka normaaliajossa mutta sietää huonosti nopeita repäisyjä.
Normaalillakin ajotavalla, vain kaasua polkaisemalla, Saab antaa mukana oleville sellaisen kiihtyvyyden tunteen, että oikein alkaa naurattaa. Ja näin Saab sen on ilmeisesti tarkoittanutkin: tällaisessa suorituskyvyssä ei enää ole kyse järkiperusteista vaan viihteestä..."
No miten on 16-venttiilisiä OG 900 turboja kuskaavat, naurattaako? Voihan tietysti olla että ihmisten huumorintaju on muuttunut 20:n vuoden aikana... Ainakin uudemmissa malleissaan Saab on tuntunut panostavan niin turbopotkun kuin nauruefektinkin vähentämiseen. Ovat varmaan tehtaalla ajatelleet, että ratissa repeilevä kuski heikentää liikenneturvallisuutta!
"...Ykkösvaihde tuntuu yllättävän lyhyeltä. Heti kakkoselle, eikä kulu pitkään, kun on jo haettava kolmosta. Kiihtyvyys on raju, mutta kellotettuihin aikoihin vaikuttaa ratkaisevasti vaihtojen onnistuminen. Vaihteensiirto toimii kuten muissakin Saabeissa: se on sutjakka normaaliajossa mutta sietää huonosti nopeita repäisyjä.
Normaalillakin ajotavalla, vain kaasua polkaisemalla, Saab antaa mukana oleville sellaisen kiihtyvyyden tunteen, että oikein alkaa naurattaa. Ja näin Saab sen on ilmeisesti tarkoittanutkin: tällaisessa suorituskyvyssä ei enää ole kyse järkiperusteista vaan viihteestä..."
No miten on 16-venttiilisiä OG 900 turboja kuskaavat, naurattaako? Voihan tietysti olla että ihmisten huumorintaju on muuttunut 20:n vuoden aikana... Ainakin uudemmissa malleissaan Saab on tuntunut panostavan niin turbopotkun kuin nauruefektinkin vähentämiseen. Ovat varmaan tehtaalla ajatelleet, että ratissa repeilevä kuski heikentää liikenneturvallisuutta!
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Nauruefekti
En aivan naurusta tiedä, mutta kyllä sitä tuli iso virne päälle kun ensimmäistä kertaa kokeili miten Aero lähtee. Paikkana oli Turuntien alkuramppi ja autona vielä silloin "koeajossani" ollut 900 Aero -90. Aivan loppuunkuluneet etuiskarit yms eivät vaikeuttaneet liikaa, kun poljin kaasun pohjaan ja pidin sen siellä niin pitkään kuin uskalsin. Auto otti melkein 180 km/h ns. helposti ja nopeasti. Olihan se kieltämättä tyhmää, kaarteessa piti keskittyä, että vekotin pysyisi oikealla radallaan ja ne etupään käytös oli levotonta johtuen iskareista (alkuperäiset, vuodelta -90!). No, silloin tiesi että auto oli saatava ja lainaa otettava.
Ei Aero mikään 0-100 km/h -tykki ole, mutta noin moottoritieolosuhteissa se on tooodella kiva peli. Ohituskiihtyvyys on hyvä ja kun kierrokset alkavat olla riittävät yli 3000 ja painemittari punaisella, niin äänetkin ovat jo urheilullisemmat - kaikki tämä aivan vakio-175 hv -muodossa! Hmm, tänäänhän pitää käydä Laakkosella, joutuisikohan sitä hiukan kiihdyttelemään kun ajaa taas motarilla..
Ei Aero mikään 0-100 km/h -tykki ole, mutta noin moottoritieolosuhteissa se on tooodella kiva peli. Ohituskiihtyvyys on hyvä ja kun kierrokset alkavat olla riittävät yli 3000 ja painemittari punaisella, niin äänetkin ovat jo urheilullisemmat - kaikki tämä aivan vakio-175 hv -muodossa! Hmm, tänäänhän pitää käydä Laakkosella, joutuisikohan sitä hiukan kiihdyttelemään kun ajaa taas motarilla..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Täytyy myöntää että itellä ainakin suu leveni rajuun ( ) hymyyn kun pääsin turun satama-alueelta pois ja kokeilin kuinka aero kiskasee. Samaa hymyä sitten jatkuiki kotiin saakka n. 550km, ohituksissa varsinkin. Oli hieman naama-lihakset kipeenä...
Tuo nauruefekti kyllä pitää tosiaan paikkaansa.. kumma juttu
Tuo nauruefekti kyllä pitää tosiaan paikkaansa.. kumma juttu
Täältä pesee lisää TM:n koeajo-hehkuttelua! Nyt vuorossa Jussi Juurikkala 18/86 numerossa. Artikkeli liittyy TM Vuosisadan autot -sarjaan. Pykälässä '80 99 turbo:
"..Tien kantaan päästessä Turbo alkaa tuntua kiinnostavalta autolta. Aluksi se ei vaikuta ihmeemmältä, ei kiihtyvyyskään tunnu kovin kaksiselta. Mutta annas olla, kun moottorin käyntinopeus kipuaa jonnekin 3000-3500 r/min tienoille alkaa tapahtuminen yht'äkkiä. Varsinkin, jos käytössä sattuu olemaan kakkos- tai kolmosvaihde, tuntuu kuin Saab raapaisisi asfaltin rypyille. Auto sananmukaisesti hyökkää menemään. Hyväpintaisella moottoritiellä se kulkee kuin juna (en tosin ole kokeillut junaa hyväpintaisella moottoritiellä, mutta silti sanonta on kuvaava)."
Itse olen ajanut 99 turboa ja oli se kerta kaikkiaan härski peli!
"..Tien kantaan päästessä Turbo alkaa tuntua kiinnostavalta autolta. Aluksi se ei vaikuta ihmeemmältä, ei kiihtyvyyskään tunnu kovin kaksiselta. Mutta annas olla, kun moottorin käyntinopeus kipuaa jonnekin 3000-3500 r/min tienoille alkaa tapahtuminen yht'äkkiä. Varsinkin, jos käytössä sattuu olemaan kakkos- tai kolmosvaihde, tuntuu kuin Saab raapaisisi asfaltin rypyille. Auto sananmukaisesti hyökkää menemään. Hyväpintaisella moottoritiellä se kulkee kuin juna (en tosin ole kokeillut junaa hyväpintaisella moottoritiellä, mutta silti sanonta on kuvaava)."
Itse olen ajanut 99 turboa ja oli se kerta kaikkiaan härski peli!
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Ei siihen nauruun/hymyyn/fiilikseen tarvi edes turboa
Riittää kun pääsee ajamaan aitoa og900 saabilla niin hymyilyttää ihan riittävästi
Ajattelin että päässä varmaan on jotain vikaa, kun ajelin pari-kolme vuotta sitten töihin uudehkolla 9-3 automaatti turbollani, ja kattelin viereisessä jonossa olevaa hyväkuntoista turbo og-satkua, ja ajattelin että saispa tollasen. Sitten hetken tuumasin että mitä helvettiä, tuohan on 10v vanhempi kun tämä jossa istun, ja tulin tulokseen että haluan SILTI og-satkun
Samana kesänä taisin ostaa tuon 900 Aero -84:n
Riittää kun pääsee ajamaan aitoa og900 saabilla niin hymyilyttää ihan riittävästi
Ajattelin että päässä varmaan on jotain vikaa, kun ajelin pari-kolme vuotta sitten töihin uudehkolla 9-3 automaatti turbollani, ja kattelin viereisessä jonossa olevaa hyväkuntoista turbo og-satkua, ja ajattelin että saispa tollasen. Sitten hetken tuumasin että mitä helvettiä, tuohan on 10v vanhempi kun tämä jossa istun, ja tulin tulokseen että haluan SILTI og-satkun
Samana kesänä taisin ostaa tuon 900 Aero -84:n
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Tuo pitää kyllä paikkansa. OG900 jossa alusta on hyvässä kunnossa on todella nautinnollinen ajaa. Valitettavasti monissa joita on tullut syystä tai toisesta ajeltua on päässyt tuennat löystymään ja muuta klappia.Ei siihen nauruun/hymyyn/fiilikseen tarvi edes turboa
"Eihän sitä raski 1000E uhrata tämmöseen 1000E.n autoon, on monesti kommentti kysyttäessä."
Jokatapauksessa, OG900-T16 on naurettava ajokokemus, tosiaankin.
Varsinkin aina pidemmän ajopaussin jälkeen. Siinähän on mittaritaulussa jopa naurettavuutta mittaava osoitinkin: Turbo/APC.
Samaten tulee liikenne valoissa ja muuallakin bongailtua huomaamattaan satkuja, aina ajatellen oispa tuommosella mukava ajella. Vaikka alla ois 9000 Aero.
Harmi kun satkut vanhenee, ja kunto huononee. Todella hyvät yksilöt alkaa olla kiven alla.
Juuri muuten sattui britanniassa vasta olleen myynnissä ´94 900 Ruby Edition ja mittarissa 39000 mailia.
Voi voi....
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Sama mies halusi ihan välttämättä ajaa mun varaosa-LUXilla pari viikkoa tuossa ennen vuodenvaihdetta, ennenkuin pistän sen pois kilvistäNappe kirjoitti:Ajattelin että päässä varmaan on jotain vikaa, kun ajelin pari-kolme vuotta sitten töihin uudehkolla 9-3 automaatti turbollani, ja kattelin viereisessä jonossa olevaa hyväkuntoista turbo og-satkua, ja ajattelin että saispa tollasen. Sitten hetken tuumasin että mitä helvettiä, tuohan on 10v vanhempi kun tämä jossa istun, ja tulin tulokseen että haluan SILTI og-satkun
Ja prkl, mä alan olla valmis laittamaan sen takaisin kilpiin eikä osiksi...
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Sama täällä... varsinkin nuo naama lihakset.hene- kirjoitti:Täytyy myöntää että itellä ainakin suu leveni rajuun ( ) hymyyn kun pääsin turun satama-alueelta pois ja kokeilin kuinka aero kiskasee. Samaa hymyä sitten jatkuiki kotiin saakka n. 550km, ohituksissa varsinkin. Oli hieman naama-lihakset kipeenä...
Tuo nauruefekti kyllä pitää tosiaan paikkaansa.. kumma juttu
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Toi mun kumijalka on vain 103 kW:n kat-versio, mutta kyllä siinäkin eilen kolme körilästä sai suht makoisat naurut. Kun ahtopaineet nousee kakkosella tai kolmosella, on fiilis kieltämättä aika äijä.
Mut ei hemmetti, mitähän se onkaan just esim. tollaisella '84 16-venaisella... Perskule, täytyy yrittää vielä joskus pieraista jostain tollanen menopeli.
Mut ei hemmetti, mitähän se onkaan just esim. tollaisella '84 16-venaisella... Perskule, täytyy yrittää vielä joskus pieraista jostain tollanen menopeli.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Ylläpito! Tällaiset topicit on heti kiellettävä. Turbokuumeisille aiheutuu kohtuutonta hengenahdistusta!
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001