Automaatti aikaan, 900 16iA hommattu. (kuvat lisätty)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
J-ani
"Aero"

Automaatti aikaan, 900 16iA hommattu. (kuvat lisätty)

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Turbo piti ostaa mutta mutta ... kuinkas sitten kävikään. Turbot kaikki ne mitä kerkesin kesästä lähtien katsella olivat sen verran "haastavia", että alkoi melkein kaduttamaan ruisku noppani myynti. Toki hyviäkin oli mutta tavoitehan oli saada nopan hinnalla jotain parempaa tilalle.

Virisipä siinä sitten ajatus vähän ajetun vaparin ostamisesta. Ennenkaikkea vaparin, jossa olisi vähän enemmän luksusta kuin nopassa. Joskus tuli ajeltua taksiakin niin siitä lähtien automaatti on kovasti houkuttanut vaan sopivaa tilaisuutta ei ole tullut vastaan. Ajattelin siis, että mikäli vapari tulee taloon kesä/harraste autoksi niin se ei ole muuta kuin automaatilla ja varusteita mahd. paljon.

Hakureissu:

Muutama päivä sitten olin käymässä etelässä kaverin luona ja kävin siinä sivussa katsomassa erästä luxia. Autossa oli vähän liikaa peltihommia omaan aikaan, rahaan ja taitoihin verrattuna joten se jäi ostamatta. Jollekkin siitä tulee epäilemättä vielä hyvä projekti.

Kuumehan oli pahanlaatuisesti koholla ja olin jo mielessäni kaavaillut ajelevani jollain löydöksellä takaisin lumen ja jään sekaan pohjoiseen. Olin tehnyt 2 viikkoa aikaisemmin tarjouksen eräästä etelässä olevasta automaatti 0g900:sta. Auto oli ollut invalidi käytössä ja kilometrejä kertynyt siinä tehtävässä kohtuulliset 142tkm. Kysyin myyjältä vieläkö auto oli myytävänä ja miten alas hinnassa on vara mennä. Auto oli edelleen myymättä kun oikeanlaista ostajaa ei ollut näkynyt. Jobbareita kylläkin mutta niille auto ei ollut kuulemma myytävänä. Omistaja halusi auton menevän hyvään kotiin. Lajaan kuvakokoealman olin saanut autosta aiemmin tekemäni tarjouksen vuoksi joten mutu tuntuma auton kovasta kunnosta oli vahva.

Käveltyäni pasilan asemalla ympyrää aikani ostin lipun miettien, että ei se ota jos ei annakkaan. (ei ota ainakaan kovin paljoa = junalipun verran mutkan kautta ouluun) Myyjä odotteli minua rautatie asemalla suomen etelärannalle kaupungissa, jossa mm. on satama matkustaja liikenteelle. Auto näytti jo parkkipaikalle sille, että mielessä pyöri jostain päähän tarttunut lause "we have a winner"

Siirryttiin koeajo lenkille ja renkaiden potkintaan keskustan ulkopuolelle. Autosta ei löytynyt suurta moitittavaa niin päästiin aloittamaan tiukka vääntö hinnasta. Hinta tippuikin lopulta riittävän lähelle nopan myynti hintaa niin paiskattiin kättä päälle. Erittäin paljon vaikutti asiaa se, että aioin liimata suomen saab kerhon tarran auton ikkunaan.

Lähdin ajelemaan kohti pohjoista ja jotain tankkaus paikkaa. Tankki löytyikin mutta tankin korkin lukkoon sopivaa avainta ei. Soitto ed. omistajalle ja avain tuotiin hetken päästä. Naureskeltiin, että hyvin alkaa :D Odotellessa kerkesin katsella uutisia syysmyrskystä. Tuli taasen jostain vanha mainos mieleen. Kun olet ostamassa autoa suomessa, koeaja se talvella -SAAB-. Ajelin takaisin ouluun seuraavana päivänä tein tuon myrskyn vuoksi välilaskun tampereelle. Huonoa ajosäätä riitti kyllä vielä aamullakin. Parhaillaan 10cm auraamatonta/uraista sohjoa. Vaan mikäpä oli hätä "talvi"autolla ajellessa.

Auton on siis vm89 2d sedan 900 i16 automaatti.

-Metalliväri
-Sävylasit
-Avattavat takalasit
-Penkit on ne sellaiset joissa on "tikapuu" askelmat istuinosassa.
-Ajonestolaite
-Ohjaustehostin
-Keskuslukko
-Niskatuet takana

Kuvia laitan kunhan saan sellaisia otettua.
Viimeksi muokannut J-ani, Ma Loka 30, 2006 00:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Djjules
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Ja ei muuta kun lykkyä pyttyyn... (kuvia odotelessa :P)
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
jara
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja jara »

Sehän on kiva!!!!! :wink:
tomaatti
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mahtavaa että löytyi vielä noin vähän ajettu yksilö.
Kelpaisi minullekin. :wink:
J-ani
"Aero"

kuvia

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Kylläpä tuntui käyttöauton vaihdekepin heiluttaminen turhan työläälle liikenteessä tänään jo nyt muutaman päivän automaatti ajelun jälkeen :)

Autosta löytyi positiivisena yllätyksenä hälytin. Olin saada laakin kun menin autoon sisälle ja riikkari alkoi huutamaan hullun lailla. Kolmonen tuntuu vaihtavan myös aavistuksen terävemmin kuin muut pykälät joten kick down vaijerin säätöjumppa lienee edessä joskus. Öljyt ajattelin laatikkoon vaihtaa lyhyen kaavan mukaan nyt ja kesällä pitkän kaavan mukaan... Tai sitten vaihtas vasta kesällä.. Eipähän noita kilometrejä taida tulla tälle talvelle 500:aa enempää.

Linkin takana on muutama pikaiseen räpsäisty kuva.

http://students.oamk.fi/~pyjaan00/saab900aut

Kuvia ei ole kuin yhdeltä kulmalta koska toiselta puolen hävisi 500 metriä ennen tuota levikettä pölykapselit. Löytyivät toki hangesta mutta lienee viisainta laitella nippusiteet kapseleihin.

Mikäs alusta näissä vuosimalleissa oikein on, kun tuntuu noppaan verrattuna niin matalalta??
Juha96
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Onpa upea yhdistelmä! Tyylikkään linjakas kori, sivistynyt moottori-vaihteistopaketti ja noin vähäiset kilometrit! Ei helpolla tule toista samanlaista vastaan.

Itse olen kesäkuusta lähtien ollut Borg-Warner-Saabin omistaja eikä ole vielä tullut käsivaihteista ikävä.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin