Kannattaa etsiä 90/99/900-kysymyksiin vastaus täältä ja myös foorumin haku-toimintoa käyttäen ennenkuin tekee uutta threadia.
Jos löytyy joku vanha aihetta käsittelevä threadi, joka ei aivan vastaa kysymykseesi, niin jatka juttua siellä.
Lisäykset tähän fakkiin YV:llä.
Huom! tämä siis toimii lukijoiden lähettämien tiedonjyvästen perusteella, eli pistäkäähän linkkejä tulemaan. :-)
Värikoodeja:
http://www.saabarchive.net/index.php/colors/cdb
99 huoltokäsikirja englanniksi
http://digimatic.co.uk/Saab-99-WS-Manual/
Ensiövälityksen tunnistaminen
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 454#391454
Nippelitietoa
http://jope.fi/saab/sosnet/tietopankki/
OG:n ja NG:n ero
OG == Old Generation
NG == New Generation
Lyhennysten pidennykset saattavat vaihdella, mutta oleellisinta on:
OG on tuo vanha 900, jota valmistettiin mallivuosiksi 1979-1993 (avo 1994 asti). NG on sitten se 1994 tai uudempi, joka esiteltiin GM:n alaisuudessa.
Pulttijako
114,3x4 löytyy vanhoista nelipulttisista vuoteen 87 asti. Käsijarru etupyöriin
108x4 on taas sitten 88 -> 94, käsijarru takapyöriin.
Viistosta keulasta ei välttämättä voi pulttijakoa päätellä, sillä osaan malleista se tuli jo '87 ja niissä on vielä vanhat jarrut. Toisaalta kaasareita myytiin Suomessa vielä 1988 pystyllä keulalla, mutta uudella jaolla.
Jos pultit / mutterit näkyvät, niin niistä on helppo päätellä nopeasti tuo jako, 114,3x4 on muttereilla ja 108x4 on pulteilla.
900-Erikoismallit
Tässä ketjussa löytyy tietoa erikoismalleista (Classic, GLE, C) jne.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... =varusteet
Tässä Classic-mallista enemmän:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ht=classic
Ruiskutusjärjestelmistä:
T16 moottorit:
t16 1989 asti LH-Jetronic 2.2
t16 ja s (matalapaine) 1990 Lucas CU14.0 (-vähäpäästöinen), ässässä vihreät suuttimet
t16 ja s 1991-93 Lucas CU14.1 (-vähäpäästöinen) ässässäkin oranssit (isot) suuttimet
Lucasin vikakoodien lukuohjeet: http://jouppi.fi/saab/ukt/lucascu14.zip
T8 moottorit:
t8 K-Jetronic, vuoden 1990 jälkeen katilla
i8 moottorit:
i8, K-jet katilla tai ilman, 1990-> katilla
i16 moottorit:
i16 1989 asti LH-Jetronic 2.2
i16 1990-93 2l (B202) LH-Jetronic 2.4 (-vähäpäästöinen)
i16 1991-93 2.1l (B212) LH-Jetronic 2.4.2 (-vähäpäästöinen)
LH 2.4-vikakoodien luku: http://www.swedishwrench.com/flashcode.htm
Vuoden 1990 matalapaineturbossa Lucas katkaisee syötön 1 barin (vai 0.6 bar, voisiko joku vahvistaa?) paineessa. Ohitus yksinkertaisella lastumodauksella.
Pääsääntöisesti näin, mutta ulkomaantuonneissa saattaa olla eri vuomallikohtaisia eroja.
900:n lämppärin ohitusventtiilistä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=29654
Vaihteistoöljystä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=29467
Automaattivaihteiston öljystä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=368035
Tulpista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=21224
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=17094
Kannenpultit
Kiristysjärjestys: http://www.swedishwrench.com/bolt_pattern.gif
Ensin kaikki vuorotellen 40Nm, sitten 60Nm ja loppuun 90 astetta.
Turbojen yhteensopivuus
Ennen vuotta 1987 turbot käyvät ristiin suoraan ja samaten vuoden 1987 jälkeen vesijäähdytetyt turbot käyvät ristiin suoraan. 90-luvun satkujen Mitsu TE05 ja wanhempien Garrett T03 ovat täysin samoilla liittimillä.
T8:ssa on aavistuksen verran pienemmät turbot, kun T16:ssa, mutta laipoissa ja letkulähdöissä ei ole eroa, voit vaihtaa T16:sta peräisin olevan turbon suoraan T8:n.
Vesijäähdytyksen lisääminen M87:sta vanhempaan ei ole mikään vaikea temppu, vesi tulee turbolle termarikotelosta banjoliittimellä ja paluu alavesiletkuun. Uudemman alavesiletkun jos hankkii, niin ei tarvitse tehdä sen suurempia modifikaatioita sieläkään päässä.
Huomaathan, että 9000:ssa on erilainen downpipen laippa kuin 900:ssa (päätylevyn voi vaihtaa) ja lisäksi turbon pesiä saattaa joutua vähän kääntelemään. Jos haluat aitoon Saab-henkeen bolt on-ahtimen, niin etsi 900:sista peräisin olevia ahtimia.
Lämpömittariongelmia
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=60528
Mittariston eroavaisuuksia
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=17108
Takavalo-ongelmista
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=58760
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=27631
Ajovalojen maadoitusongelmasta
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=29103
OG900 lämmityslaitteen moottorin vaihto by Lefa
http://koti.mbnet.fi/~stefa/lammitys.htm
http://koti.mbnet.fi/~stefa/puhallin/kehysjohdot2.JPG
Lämmitettävät sivupeilit satkuun by Huikko
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=456442
Satkun Maadoituspisteet
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 79#p630579
Valmistenumeron tulkintaa
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=99609
Vilkut ei pysy päällä
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 29&start=0
Kiitokset ehdotuksista:
- KimmoP
- Hewidero
- Qaw
- Montoya
- Pakinen
- Jus
- Mimmi
- JL
- Huikko
- Sapetti
- 9000CD23T
FAQ - lue minut ennenkuin kysyt mitään
FAQ - lue minut ennenkuin kysyt mitään
Viimeksi muokannut tturku, Pe Maalis 15, 2019 10:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lisätty värikoodilinkki
Syy: Lisätty värikoodilinkki
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)