Öljynpaineanturin vuoto ja tiivistys
Öljynpaineanturin vuoto ja tiivistys
Tutkiskelinpa tuossa vähän tarkemmin konetilaa ja huomasin, että öljynsuodattimen jalka on päältä märkä. Suodatin itsessään on kuitenkin kuiva. Vuoto lienee siis tuossa anturissa, sillä itse jalan vuoto tuskin roiskisi öljyä ylöspäin jalan ja anturin päälle?
Vaan vuotaako tuo anturi yleensä läpi jostain vai onko siinä jonkinlainen tiiviste?
Mietin, että jos sitä saisi tiivistettyä, ettei uutta tarvitse suotta ostaa. Maksaahan se Motonetissä kokonaiset 3,30eur, eikä varmasti ole alkuperäisen veroinen.
Auto on vm. -90, eli anturi on ilmeisesti tuo uudempi M14 kierteellä oleva.
Vaan vuotaako tuo anturi yleensä läpi jostain vai onko siinä jonkinlainen tiiviste?
Mietin, että jos sitä saisi tiivistettyä, ettei uutta tarvitse suotta ostaa. Maksaahan se Motonetissä kokonaiset 3,30eur, eikä varmasti ole alkuperäisen veroinen.
Auto on vm. -90, eli anturi on ilmeisesti tuo uudempi M14 kierteellä oleva.
Re: Öljynpaineanturin vuoto ja tiivistys
Anturi vuotaa yleensä läpi, eikä siitä anturin ja jalan välisestä liitoksesta. Toki voit yrittää ensin kiristää kun ei ole kartiokierre, mutta tuskin auttaa.akyttala kirjoitti:Vaan vuotaako tuo anturi yleensä läpi jostain vai onko siinä jonkinlainen tiiviste?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4777
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Öljynpaineanturin vuoto ja tiivistys
Kiitoksia. Tarvitsee vielä ensin pyyhkäistä anturi ja katsoa, tuleeko vuoto jostain niin että on mahdollista nähdä tarkemmin kummasta tulee.jus kirjoitti:Anturi vuotaa yleensä läpi, eikä siitä anturin ja jalan välisestä liitoksesta. Toki voit yrittää ensin kiristää kun ei ole kartiokierre, mutta tuskin auttaa.akyttala kirjoitti:Vaan vuotaako tuo anturi yleensä läpi jostain vai onko siinä jonkinlainen tiiviste?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4777
Luinkin jo tuon linkittimäsi topicin läpi ennen kirjoitusta (olen oppinut haun käytön

Sieltä se näkyy vuotavan anturin muovisen ja metallisen osan väliltä. Uutta anturia siis.
5min käytön aikana anturin muoviosa kostui kokonaan, mutta öljyä ei vielä valunut pois. Voisikohan tuo mahdollisesti olla se ainot paikka, josta kone vuotaa, kun 10tkm aikana on öljyä mennyt litra?
Kone näkyy olevan öljyinen kyllä sieltä öljypumpun lähistöltäkin, voikohan tuo anturin vuoto valua sinne?
Vaikka kyllä se taitaa jostain sieltäkin vuotaa.. Ajattelin jos pääsisin sittenkin helpommalla eikä tarvitsisi vaihtaa sitä kampuran stefaa ja ö-pumpun O-rengasta, mutta turha toive taitaa olla.
No jos öljynpaineanturi vaihtuu ja kampuran stefan ja ö-pumpun O-renkaankin pistän, niin miksei samantien tiivisteliimaa suodattimen jalkaan, niin on sitten sekin homma hoidettu..
Ei ainakaan tarvi sitten miettiä sitä pumpun siemenöljyä, jos jalan irrottaa joka tapauksessa.
Edit: Laskinpa huvikseni ihan teoreettisesti, että jos anturi vuotaa 1ml öljyä 10min aikana, on se 10tkm aikana vuotanut n. 1l, jos keskinopeus on ollut 60km/h. Auto on käynyt siis n. 166 tuntia.
En tiedä, vuotaako se oikeasti 1ml 10min aikana, kun moista on vaikea arvioida, mutta kuvittelin, että tippa olisi tippuessaan 1ml suuruinen. 5min aikana tippaa ei vielä pudonnut, mutta paikka kastui selvästi ympäriinsä.
5min käytön aikana anturin muoviosa kostui kokonaan, mutta öljyä ei vielä valunut pois. Voisikohan tuo mahdollisesti olla se ainot paikka, josta kone vuotaa, kun 10tkm aikana on öljyä mennyt litra?
Kone näkyy olevan öljyinen kyllä sieltä öljypumpun lähistöltäkin, voikohan tuo anturin vuoto valua sinne?
Vaikka kyllä se taitaa jostain sieltäkin vuotaa.. Ajattelin jos pääsisin sittenkin helpommalla eikä tarvitsisi vaihtaa sitä kampuran stefaa ja ö-pumpun O-rengasta, mutta turha toive taitaa olla.
No jos öljynpaineanturi vaihtuu ja kampuran stefan ja ö-pumpun O-renkaankin pistän, niin miksei samantien tiivisteliimaa suodattimen jalkaan, niin on sitten sekin homma hoidettu..
Ei ainakaan tarvi sitten miettiä sitä pumpun siemenöljyä, jos jalan irrottaa joka tapauksessa.
Edit: Laskinpa huvikseni ihan teoreettisesti, että jos anturi vuotaa 1ml öljyä 10min aikana, on se 10tkm aikana vuotanut n. 1l, jos keskinopeus on ollut 60km/h. Auto on käynyt siis n. 166 tuntia.
En tiedä, vuotaako se oikeasti 1ml 10min aikana, kun moista on vaikea arvioida, mutta kuvittelin, että tippa olisi tippuessaan 1ml suuruinen. 5min aikana tippaa ei vielä pudonnut, mutta paikka kastui selvästi ympäriinsä.
Se olikin vain raaka arvio.axtec kirjoitti:asiahan tuskin vaikuttaa mihinkään mutta 1ml on ainakin 5 tippaa.
luultavasti jopa 10 tippaa.

No joka tapauksessa, ostin Autoasi -liikkeestä uuden anturin, kun Motonet aukeaa vasta ysiltä eikä kerennyt odottelemaan aukeamista.
Vaihdon jälkeen pesin koneen alapään painepesurilla ja anturin kohdalta ei enää vuotoa näy.
Ajon jälkeen laitoin puhtaan pahvin auton alle ja pari tippaa öljyä tuli hihnapyörän kohdalle. Siihenkää ei sitten sen enempää tippunut, eli ilmeisesti vain ajaessa ja sen jälkeen tippuu.
Tarvii vielä se ö-pumpun tiiviste ja kampuran stefa tosiaankin vaihtaa ja sen jälkeen kone on pullo.

Onkohan se Saab enää ollenkaan, jos öljyä ei vuoda ollenkaan..
Eipä tuommosella pienellä oikeastaan edes ole väliä, jos vaan saisi vuodon niin pieneksi, ettei tarvi öljynvaihtojen välillä lisätä.