Forte-käsittely

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Forte-käsittely

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Onko kukaan teettänyt 16-venaiseen..auttoiko venttiilien rallatukseen??

Kannattiko tehdä ??? olisi tarkoitus teettää ensi maanantaina ..
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1502
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Mä tein ysitonniseen ton käsittelyn aina öljynvaihdon yhteydessä. Omat kokemukset on hyviä. Nyt alla ysisatanen ja täs lähiviikkoina öljynvaihto edessä ja aattelin ottaa forte käsittelyn siinä samalla..
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kaverini on tehnyt kahteen tonnariin, ja homma pelaa. Kertoi, jopa 9000i:n tehojen vähän kasvaneen. Mene ja tiedä :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No,oon ainakin kuullu tosta aineesta pelkästään kehuja.varmuuden vuoksi käskin omaani (84 t8:siin)tehdä ton käsittelyn,joka makaa nyt korjaamolla kannen ja turbon vaihdossa.Tässä tapauksessa ei voi sanoa onko hyötyä vai ei,Mutta "varmuuden vuoksi". 8O
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

No niin, kun kukaan muu ei kysy, niin pakko mun on sitten (TAAS) kysyä.. Mitä forte-käsittely noin niinkuin suomeksi meinaa??
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tein viime kesänä Forté-käsittelyn omaan tonnariini. Vaikutuksista välittömästi käsittelyn jälkeen oli vaikea sanoa, naputus ehkä hiukan hiljeni ajoittain, ajoittain tuli takaisin. Joku yksittäinen paininkuppi taitaa olla jumiutumiseen taipuvainen, kun välillä kuuluu sellainen "erillinen" terävämpi naputus. Tämän saman naputuksen takia Forté-hommaan rupesin, mutta siihen käsittely ei juuri vaikuttanut.

Koneen kannalta terveellistä olisi ilmeisesti ollut vaihtaa ne forten jälkeen koneeseen laitetut öljyt aika pian, enintään parin tuhannen kilometrin jälkeen. Itse ajoin ainakin 8000 ennen seuraavaa öljynvaihtoa.

Jotenkin tuntui että merkittävämpi muutos käyntiääneen ainakin aluksi tuli laittamalla Valvolinen Max Life öljyt. Ne vaan taitaa olla öljyt, joita ei turbomoottorissa uskalla pitää pitkään, eli seuraavaksi palaan taas Rally Formulaan. Öljyvuotokin taisi nyt rauhoittua, mutta ei öljyn ansiosta, vaan lohkon päätylaipan kiristyksen ansiosta.

http://www.forte-nwe.com/FIN/motor_MF.html
http://www.forte-nwe.com/FIN/gebruiksaa ... or_MF.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kas, sattumalta vein tänään satkun forte-käsittelyyn. Kaveri kaatoi tökötit koneeseen ja reilu 30 minsaa korotetulla joutokäynnillä. Aluksi vanha tuttu nostimien naputus kuului, mutta mielestäni vaimeni ajan myötä. Vielä kun koneeseen tuli uudet öljyt ja kävi vähän aikaa, niin ero oli huomattava.

Forte+ öljyt ja suodatin vaihdettuna yhteensä 71e.
Öljyksi tuli Mobilin Synt S 5W40.
Aikaisemmin olen käyttänyt ainoastaan Mobilin Rally Formulaa, mutta kuulemma 50W ei olis hyväksi 16V saabin koneelle??
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Moi

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Teetitkö merkkihuollossa.??..Rallattaako kylmänä.?? Miksei rally formulat käy ??
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Teetin eräässä Forte kultaraitakorjaamossa.

Kone naputti kylmänä melkoisesti, mielestäni nyt hiljeni ainakin lämpöisenä. 8)

Rally formulan sopimattomuus voi olla "essonbaarijuttuja" mutta näin olen kuullut, että 5W50 olis liian ohutta lämpöisenä. Tiedä sitten mikä on totuus.
Tosin ainakin omassa M1992 käyttöohjekirjassa lukee moottoriöljyn kohdalla:
Viskositeetti SAE 10W30, 10W40, 5W30 tai 5W40.
Viimeksi muokannut teesalama, Pe Huhti 02, 2004 18:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

40 :arrow: 50 öljy viskositeetti kasvaa, eli on paksumpaa. Tuskinpa 5W50 on liian ohutta kuumana, ehkä toisin päin voisi olla, että liian paksua. Nykyautoihin ei välttämättä saa laittaakaan kuumaviskositeetiltaan 50 öljyjä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Oikeassa olet!. Todellakin näinpäin: 50W on paksumpaa kuumana.

Mobilin speksien mukaan:

Rally Formula 5W50 viskositeetti @100C 17,5 mm2/s
Synt S 5W40 viskositeetti @100C 14,2 mm2/s.
Vastaa Viestiin