Forte-käsittely
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Forte-käsittely
Onko kukaan teettänyt 16-venaiseen..auttoiko venttiilien rallatukseen??
Kannattiko tehdä ??? olisi tarkoitus teettää ensi maanantaina ..
Kannattiko tehdä ??? olisi tarkoitus teettää ensi maanantaina ..
Kaverini on tehnyt kahteen tonnariin, ja homma pelaa. Kertoi, jopa 9000i:n tehojen vähän kasvaneen. Mene ja tiedä 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tein viime kesänä Forté-käsittelyn omaan tonnariini. Vaikutuksista välittömästi käsittelyn jälkeen oli vaikea sanoa, naputus ehkä hiukan hiljeni ajoittain, ajoittain tuli takaisin. Joku yksittäinen paininkuppi taitaa olla jumiutumiseen taipuvainen, kun välillä kuuluu sellainen "erillinen" terävämpi naputus. Tämän saman naputuksen takia Forté-hommaan rupesin, mutta siihen käsittely ei juuri vaikuttanut.
Koneen kannalta terveellistä olisi ilmeisesti ollut vaihtaa ne forten jälkeen koneeseen laitetut öljyt aika pian, enintään parin tuhannen kilometrin jälkeen. Itse ajoin ainakin 8000 ennen seuraavaa öljynvaihtoa.
Jotenkin tuntui että merkittävämpi muutos käyntiääneen ainakin aluksi tuli laittamalla Valvolinen Max Life öljyt. Ne vaan taitaa olla öljyt, joita ei turbomoottorissa uskalla pitää pitkään, eli seuraavaksi palaan taas Rally Formulaan. Öljyvuotokin taisi nyt rauhoittua, mutta ei öljyn ansiosta, vaan lohkon päätylaipan kiristyksen ansiosta.
http://www.forte-nwe.com/FIN/motor_MF.html
http://www.forte-nwe.com/FIN/gebruiksaa ... or_MF.html
Koneen kannalta terveellistä olisi ilmeisesti ollut vaihtaa ne forten jälkeen koneeseen laitetut öljyt aika pian, enintään parin tuhannen kilometrin jälkeen. Itse ajoin ainakin 8000 ennen seuraavaa öljynvaihtoa.
Jotenkin tuntui että merkittävämpi muutos käyntiääneen ainakin aluksi tuli laittamalla Valvolinen Max Life öljyt. Ne vaan taitaa olla öljyt, joita ei turbomoottorissa uskalla pitää pitkään, eli seuraavaksi palaan taas Rally Formulaan. Öljyvuotokin taisi nyt rauhoittua, mutta ei öljyn ansiosta, vaan lohkon päätylaipan kiristyksen ansiosta.
http://www.forte-nwe.com/FIN/motor_MF.html
http://www.forte-nwe.com/FIN/gebruiksaa ... or_MF.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kas, sattumalta vein tänään satkun forte-käsittelyyn. Kaveri kaatoi tökötit koneeseen ja reilu 30 minsaa korotetulla joutokäynnillä. Aluksi vanha tuttu nostimien naputus kuului, mutta mielestäni vaimeni ajan myötä. Vielä kun koneeseen tuli uudet öljyt ja kävi vähän aikaa, niin ero oli huomattava.
Forte+ öljyt ja suodatin vaihdettuna yhteensä 71e.
Öljyksi tuli Mobilin Synt S 5W40.
Aikaisemmin olen käyttänyt ainoastaan Mobilin Rally Formulaa, mutta kuulemma 50W ei olis hyväksi 16V saabin koneelle??
Forte+ öljyt ja suodatin vaihdettuna yhteensä 71e.
Öljyksi tuli Mobilin Synt S 5W40.
Aikaisemmin olen käyttänyt ainoastaan Mobilin Rally Formulaa, mutta kuulemma 50W ei olis hyväksi 16V saabin koneelle??
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Moi
Teetitkö merkkihuollossa.??..Rallattaako kylmänä.?? Miksei rally formulat käy ??
Teetin eräässä Forte kultaraitakorjaamossa.
Kone naputti kylmänä melkoisesti, mielestäni nyt hiljeni ainakin lämpöisenä.
Rally formulan sopimattomuus voi olla "essonbaarijuttuja" mutta näin olen kuullut, että 5W50 olis liian ohutta lämpöisenä. Tiedä sitten mikä on totuus.
Tosin ainakin omassa M1992 käyttöohjekirjassa lukee moottoriöljyn kohdalla:
Viskositeetti SAE 10W30, 10W40, 5W30 tai 5W40.
Kone naputti kylmänä melkoisesti, mielestäni nyt hiljeni ainakin lämpöisenä.

Rally formulan sopimattomuus voi olla "essonbaarijuttuja" mutta näin olen kuullut, että 5W50 olis liian ohutta lämpöisenä. Tiedä sitten mikä on totuus.
Tosin ainakin omassa M1992 käyttöohjekirjassa lukee moottoriöljyn kohdalla:
Viskositeetti SAE 10W30, 10W40, 5W30 tai 5W40.
Viimeksi muokannut teesalama, Pe Huhti 02, 2004 18:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
40
50 öljy viskositeetti kasvaa, eli on paksumpaa. Tuskinpa 5W50 on liian ohutta kuumana, ehkä toisin päin voisi olla, että liian paksua. Nykyautoihin ei välttämättä saa laittaakaan kuumaviskositeetiltaan 50 öljyjä.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01