Saab 90 Viritys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Karwa
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 20:14
Paikkakunta: hämeenkoski

Saab 90 Viritys

Viesti Kirjoittaja Karwa »

Oliskohan mitään hyvii viritys ohjeita tollaseen saab 90 vm. 85
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ei.
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Viritysohjeet Saab ysikymppiseen: Auton vaihto turbolliseen, tai sitten hirveä/kallis työ virittää vaparista parikymmentä lisäpollea. Tai sitten turbotekniikan istuttaminen. Ensimäinen ohje lienee helpoin. :wink:
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

8v-ruiskutekniikka istuu ilmeisesti pellin alle suht näppärästi. 118 hevosvoimaa ei ole paljon mutta onpahan sentään enemmän. :roll:
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Karwa
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 20:14
Paikkakunta: hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja Karwa »

kuulostaa aika lupaavalta :wink:
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

En tiedä, mutta nokan ja kannen hiomisella saa jo paljon aikaseks hepallisesti, mutta koneen kesto kärsii. :roll:
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mitä ite tekisin vakiolle nopalle viriä ihan ekana, kun se tulee mulle? Laittaisin siihen 900i:stä k-jettiruiskun. Siihen se sitten luultavasti jäisikin. Ehkä saattaisin vaihtaa vaihdelaatikkoon 6:n ensiövaihteen, mikäli siinä on vakiona nro 7. Saadaan vähän parempi kiihtyvyys, kun vaihteet muuttuu tiheämmiksi...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Mitäs tuo muuten vaatisi jos laittaisi ruiskun noppaan?Meneekö katsastuksesta läpi ilman minkäänlaisia mutinoita ja joutuukos tankille tekemään jotakin vaiko ei? :roll:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Mitä mää tekisin? Kaasuttimeksi yksi 45mm tuplakaasutin, joka istutetaan uudella imusarjalla kanteen (voi tehdä itse). Kanavien pieni silottelu, venttiilityöt, palotilojen muotoilu, puristussuhteen pieni nosto sekä peltipakosarja. Nokkapyörästä tehdään säädettävä ja käännetään nokkaa hieman myöhäiselle. Kaasuttin vain säätöön ja rok rok!!!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Zebe kirjoitti:Viritysohjeet Saab ysikymppiseen: Auton vaihto turbolliseen, tai sitten hirveä/kallis työ virittää vaparista parikymmentä lisäpollea. Tai sitten turbotekniikan istuttaminen. Ensimäinen ohje lienee helpoin. :wink:
Eihän tämä ole mitenkään 90-spesifinen ohje, pätee sellaisenaan mihin tahansa viritystä kaipaavaan Saabiin :D Auton vaihto turbolliseen, tai turbotekniikan vaihto, tai turbon asentaminen nykyiseen tekniikkaan, tai virityksen unohtaminen ja tyytyminen normaaleihin ylläpitohuoltoihin ja niistä saatavaan mielihyvään.
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 90 Viritys

Viesti Kirjoittaja Daword »

Karwa kirjoitti:Oliskohan mitään hyvii viritys ohjeita tollaseen saab 90 vm. 85
tulee halvemmat hevosvoimat kun ostat Turbo vehkeen vaikka jonku 900 t8 tai T16 ja takaan että huomaat eron :wink:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muutos ruiskuksi on mielestäni fiksuin. Se on varsin helppo toteuttaa, eikä tarvitse nykyään edes muutoskatsastaa. Helpoiten homma hoituu, kun hommaa kokonaisen 900i:n josta otetaan käytännössä seuraavat nippelit: bensatankki pumppuineen ja painevaraajalla, konehuoneeseen pensarele, ruiskutuslaitteiston osat, termostaattikotelo ja imusarja. Ite oon tuon toimenpiteen tehnyt yhdessä illassa serkun 99:iin. Ei todellakaan mikään mahdoton tehtävä.

Mitä etuja? Toimii yleensä, kuin junan vessa. Päästöt saadaan kuriin, ei ryyppyhantaakia enää, tehoja hitusen lisää ja ajettavuus takuulla parempi kuin jollakin loppuun kuluneella kaasarilla (yleensä nää saabit on paljon ajettuja ja kaasarit melko sököjäkin).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24619
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ennen kuin menee ruisku vs kaasari jossitteluun,niin jos mulle annettais/saisin halvan 90 saabin niin säilyttäisin sen alkuperäisenä.
99 tai 900 on vielä näillä vuosilla yleinen että niitä voi säilyttää metsässä ihan rauhassa,kun ei kenellekkään kelpaa!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin