Nykiminen ja käynnistyvyys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Sport
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Helmi 25, 2004 11:05

Nykiminen ja käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Sport »

Autoni on siis 900i -88 8-venttiilinen. Kylämänä käynnistettäessä se lähtee käyntiin ja nostaa hetkeksi kiekat noin 1200:n ja sitten alkaa se yskimis vaihe ja kiekat tippuvat noin 4-500;aan. Sitten se joko sammuu tai elpyy noin 5 sekunnin päästä. Muutoinkin kylmänä kiihdytettäessä auto on ikäänkuin ryyppypäällä tai sitten ei, eli ei tasaista käynti/kiihdytystä.
Itse olen ajatellut lämpöaikakytkintä?!?
Tarvii apua hän!
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Omassa satkussani on hieman samanlaisia oireita ja olen myös miettinyt tuota lämpöaikakytkintä syypääksi. En ole vain jaksanut tehdä asialle vielä mitään, koska viimeistään toisella yrityksellä se lähtee käyntiin ihan hyvin.

Viikko sitten kävin säädättämässä sytkän ja ruiskun korjaamolla, jossa huoltomies neuvoi mittaamaan ruiskuun liittyvistä sähköliittimistä, että kaikissa on kunnon maadoituskontakti. Myös johtojen kunto kannattanee tarkistaa.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Lämpöaikakytkin vaikuttaa ainoastaan käynnistymiseen, lämpöaikakytkimellä on merkitystä ainoastaan sillä ajanjaksolla kun startti pyörii. Jos lämpöaikakytkimen mielestä moottori on kylmä startatessa, se käskee kylmäkäynnistyssuutinta antamaan lisäbensaa kunnes kone käynnistyy tai starttausyrityksen & lisäbensan maksimiaika tulee täyteen.

Sen jälkeen kun startti ei enää pyöri, rikastuksesta ja lisäilmasta vastaa ohjauspaineventtiili ja lisäilmaventtiili.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Business »

Vetääkö normaalisti, kun kone alkaa lämmetä? Putsaisin ensin kaasuläppäkotelon ja tarkistaisin kaasuläpän perussäädön ja seoksen. Sitten voisi kokeilla lisäilmaluistin putsausta/vaihtoa. Ohjauspainesäätimen kanssa askarrellessa palaa enemmän rahaa :evil: .
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
Sport
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Helmi 25, 2004 11:05

Viesti Kirjoittaja Sport »

Mistäs nuo ko. laitteet löytyvät?!?
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Business »

Kaasuläppäkotelo on siis se imusarjan sylinterinmuotoinen osa, johon kaasuvaijeri tulee. Pääset kaasuläppään käsiksi, kun irroitat sen ilmansuodattimelta/ilmamäärämittarilta tulevan kumitorven. Sitten vain puhdistusspraytä tai bensaa nukkaamattomaan rättiin ja kiillottamaan :D. Kaasuläpän säätö vaikuttaa tyhjäkäyntiin ja seokseen, joten säätö kannattanee tehdä asianmukaisella pajalla.

Lisäilmaluisti sijaitsee kuskin puolella sylinterinkannen kulmassa siinä termostaattikotelon liepeillä. Se on siis metallinen, hieman hyrrän näköinen motikka, jonka molempiin päihin tulee kumiletku imusarjasta. Ei muuta kuin letkut irti ja puhdistusspraytä sisään. Laita rätti alle, ettei keitto valu pitkin moottoritilaa. Luistin kuivuttua letkut kiinni ja testaamaan.
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
Sport
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Helmi 25, 2004 11:05

Viesti Kirjoittaja Sport »

Noita juuri ajattelinkin, siispä pääsiäiseksi löytyi puuhaa :lol:
Vastaa Viestiin