Saab 900 turbo vaihdelaatikon vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Saab 900 turbo vaihdelaatikon vaihto

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Tarttis toi loota vaihtaa tohon 900T16 vuosimallia 84. Onkos millanen homma? tarviiko nosturin? Saako sen alakautta pois vai täytyykö nostaa yläkautta? Vitonen huutaa lootassa ni meinasin että jos korjauttais sen ja vahvistais.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 900 turbo vaihdelaatikon vaihto

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

2495 kirjoitti:Tarttis toi loota vaihtaa tohon 900T16 vuosimallia 84. Onkos millanen homma? tarviiko nosturin? Saako sen alakautta pois vai täytyykö nostaa yläkautta? Vitonen huutaa lootassa ni meinasin että jos korjauttais sen ja vahvistais.
Suosiolla nosta koko kone ylös yläkautta niin pääset helpomalla.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

kone irti yläkautta.

sisemmät vetarit irti(kumin klemmarit), alapallonivelet irti, niin saa vedettyä vetarit kupeistaan.

vaiheakseli irti ja nopeusmittarin vaijeri.

sähköt pois ja muut bensaletkut.

kone pöydälle ja purkaa lootan auki.
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2495 »

saabracing kirjoitti:kone irti yläkautta.

sisemmät vetarit irti(kumin klemmarit), alapallonivelet irti, niin saa vedettyä vetarit kupeistaan.

vaiheakseli irti ja nopeusmittarin vaijeri.

sähköt pois ja muut bensaletkut.

kone pöydälle ja purkaa lootan auki.
Onpas siinä sitte työtä.. nosturilla vissiin helpointa tehä eli täytyy rouduta auto koululle :/
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Näistä 99, 90 ja og900 kalustosta en lähtisi vaihteistoa kunnostamaan. Tylysti vaan ehjä loota tilalle ja ajetaan niin pitkään, kun "Saabsulake" palaa uudestaan. Esim. tällähetkellä miun 99turbossa on 10euroa maksanut vaihteisto ja serkulla 99turbossa on ilmaiseksi saatu vaihteisto. Vuosi sitten ostin 20eurolla omin voimin liikkuvan 900gls:n, jonka aski on varastossa varasulakkeena. Johan tosta serkun kulkineesta kerran toi sulake vaihdettiinkin...

Eli yksinkertaistettuna, etsitään jostain paalauskypsä saabi (joita löytyy varmasti joka pitäjästä), joka koeajetaan vaihteiston osalta ja jos aski on ehjä, niin se auto ostetaan hintahaarukkaan 0-50euroa, otetaan aski ja loput paalataan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Mertmi kirjoitti:Näistä 99, 90 ja og900 kalustosta en lähtisi vaihteistoa kunnostamaan. Tylysti vaan ehjä loota tilalle ja ajetaan niin pitkään, kun "Saabsulake" palaa uudestaan. Esim. tällähetkellä miun 99turbossa on 10euroa maksanut vaihteisto ja serkulla 99turbossa on ilmaiseksi saatu vaihteisto. Vuosi sitten ostin 20eurolla omin voimin liikkuvan 900gls:n, jonka aski on varastossa varasulakkeena. Johan tosta serkun kulkineesta kerran toi sulake vaihdettiinkin...

Eli yksinkertaistettuna, etsitään jostain paalauskypsä saabi (joita löytyy varmasti joka pitäjästä), joka koeajetaan vaihteiston osalta ja jos aski on ehjä, niin se auto ostetaan hintahaarukkaan 0-50euroa, otetaan aski ja loput paalataan.
Miksei sitä kannata kunnostaa ja vahvistaa samantien? sitä sulaketta saa vaihtaa jatkuvasti jos on iha vakiokamat lootassa sisällä :D
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kyllä voi peiliin katsoa jos saabista laatikon hajottaa....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Satkun laatikko hajoo yleensä niin että vuotaa kuiviin ja sit .........

Tai sit kuski on tohelo.

Ei se ihan vahällä niillä tehoilla hajoo,tai sit kuski on tohelo....

Ei mulla ole ikuna hajonnu, mutta nytkin on yksi laatikkovikanen satku myynnissä??.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2495 »

YKÄ kirjoitti:Satkun laatikko hajoo yleensä niin että vuotaa kuiviin ja sit .........

Tai sit kuski on tohelo.

Ei se ihan vahällä niillä tehoilla hajoo,tai sit kuski on tohelo....

Ei mulla ole ikuna hajonnu, mutta nytkin on yksi laatikkovikanen satku myynnissä??.
Mun satkun laatikko huutaa vitosella ajettaessa.. ei se paskana ole.. vielä.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kuinka pahasti huutaa? saattaa kestää kauankin tuo laatikko,kunhan ei ajele femmalla alle kasikymppii... eli ei vedätyksiä vitosella silloin ei voitele tarpeeksi,
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Jos joka huutaa se huutaa leipää tai sit se on saanu selkäänsä.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2495 »

nalleolut kirjoitti:kuinka pahasti huutaa? saattaa kestää kauankin tuo laatikko,kunhan ei ajele femmalla alle kasikymppii... eli ei vedätyksiä vitosella silloin ei voitele tarpeeksi,
Ulvoo se sillai että sen kuulee... ja pitemmän päälle se alkaa kyrpimää :D Eli mun mielestä ei kannata jäädä odottelee että se räjähtää palasiks vaan kannattaa korjata/vaihtaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Satkun laatikko voi hajota silleen, että vaihdat vaihdetta neloselta kolmoselle ja sit vaan se kolmonen ei enää pysy päällä. Kokemusta on... Ihan arpapeliä, kun on paljon ajettuja askeja, että milloin se porsii.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

2495 kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Näistä 99, 90 ja og900 kalustosta en lähtisi vaihteistoa kunnostamaan. Tylysti vaan ehjä loota tilalle ja ajetaan niin pitkään, kun "Saabsulake" palaa uudestaan. Esim. tällähetkellä miun 99turbossa on 10euroa maksanut vaihteisto ja serkulla 99turbossa on ilmaiseksi saatu vaihteisto. Vuosi sitten ostin 20eurolla omin voimin liikkuvan 900gls:n, jonka aski on varastossa varasulakkeena. Johan tosta serkun kulkineesta kerran toi sulake vaihdettiinkin...

Eli yksinkertaistettuna, etsitään jostain paalauskypsä saabi (joita löytyy varmasti joka pitäjästä), joka koeajetaan vaihteiston osalta ja jos aski on ehjä, niin se auto ostetaan hintahaarukkaan 0-50euroa, otetaan aski ja loput paalataan.
Miksei sitä kannata kunnostaa ja vahvistaa samantien? sitä sulaketta saa vaihtaa jatkuvasti jos on iha vakiokamat lootassa sisällä :D
Maksaa varmasti 20x enemmän verrattuna käytetyn ehjän vaihtamiseen tilalle...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

2495 kirjoitti:Ulvoo se sillai että sen kuulee... ja pitemmän päälle se alkaa kyrpimää :D Eli mun mielestä ei kannata jäädä odottelee että se räjähtää palasiks vaan kannattaa korjata/vaihtaa.
Allekirjoitan tuon ulvonnan ärsyttävyyden. Itse vaihdoin lootan melko pitkälti juurikin sen takia, 75 000km ulvovalla lootalla riitti minulle. Tarkoitus oli ajaa niin kauan kunnes porsii totaalisesti, mutta en jaksanut enää odotella.
Mertmi kirjoitti:Näistä 99, 90 ja og900 kalustosta en lähtisi vaihteistoa kunnostamaan. Tylysti vaan ehjä loota tilalle ja ajetaan niin pitkään, kun "Saabsulake" palaa uudestaan.
Allekirjoitan myös tämän. Eli ei kannata mihinkään käyttökatiskaan ruveta laatikkoa remppaamaan, vaihtolootaa vaan kehiin. Remppakustannus jää laatikon hinnasta riippuen enemmän tai vähemmän alle 100€, kun itse tekee.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin