Kulkee se vanhakin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Kulkee se vanhakin

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tuplis oli tänään kuin kesälaitumelle päässyt varsa. Ainakin kulkuhaluja tuntui olevan... :wink:

Kuva 1
Kuva 2

:lol:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Hui..! :o Mikähän tuossa mahtaa olla teoreettinen huippunopeus?? Taitaa autobaanakin loppua lyhyeen.. :wink:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Melko raakat vauhdit noilla kierroksilla vai onko tuossa sen Amis5000-paketin noepuden tuplaava pohja vauhtimittarissa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

15 ensiövälitys? :lol:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Joko viisari palautui kun pysähdyit, vai meinaatko nollata vasta huomenna?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Noissa nopeuksissa lämpömittarin viisarin pitäisi olla jo toisella kierroksella. :lol:
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Peter A
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 14, 2004 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kulkee se vanhakin

Viesti Kirjoittaja Peter A »

Svc kirjoitti:Tuplis oli tänään kuin kesälaitumelle päässyt varsa. Ainakin kulkuhaluja tuntui olevan... :wink:
Minäkin päästelin ysinopalla 180km/h pari viikkoa sitten. Parkkiruudussa :lol:
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200

Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

99 turbo kulkee n. 200 km/h 145 hevosvoimalla.
Kierroksia näyttää olevan n. 3100 1/min.
Tästä voidaan laskea, että moottorista löytyy noilla kierroksilla vääntöä muhkeat 330 Nm. Ei ollenkaan paha 8v vaparikoneelle.
:lol:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Voivoi, taas tuli tuplaysiä ikävä. Oma 99 otti alkuperäisellä koneellaan helpohkosti hieman yli 180 mittariin, myllyllä ajettu 450tkm. Vaihdoin siihen 250tkm ajetun myllyn 900c:stä pierupurkilla ja hyvä että sai 160 kelattua, kyllä oli pettymys. Harmittaa muutenkin tuo 99, pohjaltaan todella hyvä, hitsaamattomat priimakuntoiset vetaritunnelit eikä muutenkaan ruostetta oikein missään, ulkopelleiltään taas on kuin perunasäkki.
Ei sitä kehtaa loputtomiin pihassakaan jouten seisottaa, jos vaikka laittelisi kesällä ajankuluksi t8:n kiinni, lähes kaikki osatkin löytyisi. Mattamusta maali pintaan niin ei lommotkaan näkyisi. Kyllähän sillä vielä vaikka pilkillä kävisi!
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Omaan 99:iin piti kanssa fiksata toi nopari, kun rupes hourimaan ihan omiaan. SVC:llä on varmaan jo käsitys, mitä sille pitää tehdä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Vajaalla 170 hepalla oma 99 meni trippimittarin tappia vasten... Turbo 240 Volvoa vastaan Ruotsissa ajettiin kilpaa ja ohi mentiin ! Volvokuski tuli huoltiskalle perässä kattoon että mikä EMS se yli 200 kulkee....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Mertmi kirjoitti:Omaan 99:iin piti kanssa fiksata toi nopari, kun rupes hourimaan ihan omiaan. SVC:llä on varmaan jo käsitys, mitä sille pitää tehdä?
Vinkkejäkin otetaan vastaan. :-) Nykäisy vaijerista konehuoneen puolelta oli ensiapu. Mittaristo oli irti tuossa kevätremontin aikana. Vaijeri jäi varmaan hieman jännitykselle mittaristoa paikalleenlaitettaessa.

Tänä aamuna mittari toimi melkein oikein, näytti liikaa "vain" 20 km/h. GPS näytti tuossa toisessa kuvassa nopeudeksi 101, n. 3200 kierroksella.

Tämä oli ensimmäinen kerta talviseisonnan jälkeen, kun nopeus kävi yli satasen. 120 jälkeen (Eli mittarissa 140) viisari kiipesi aina omia aikojaan tuonne 200 + lukemiin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Mullakin meni talvipakkasilla neula tappiin saakka,suurinpiirtein samoilla kierroksilla. :D Kiihtyvyys 100-200 mittarin mukaan luokkaa 2sekuntia :lol:
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Svc kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Omaan 99:iin piti kanssa fiksata toi nopari, kun rupes hourimaan ihan omiaan. SVC:llä on varmaan jo käsitys, mitä sille pitää tehdä?
Vinkkejäkin otetaan vastaan. :-).
Muistelen vasta kirjoitelleeni samaisesta aiheesta, mutta tähän voi kirjoittaa yksinkertaisen proseduurin.

1. Otettaan se mittari handuun

Kuva

2. nostetaan viisari nollatapin yli ja pannaan merkille viisarin lepoasento (vaikka tauluun teipinpala, johon kynällä viiva tms.)

Kuva

3. kammetaan viisari määrätietoisesti irti. joskus on hemmetin tiukassa ja voi mennä huonolla tuurilla rikki. Vääntäminen onnistuu esim. kahdella meisselillä ja käyttäen nuita taulun kiinnitysruuveja apuna, tai vaikkapa jotakin muuta esinettä, tulitikut tms. korokkeena.

Kuva

4. ruvataan mittaritaulu irti

Kuva

5. ruuvataan kolmea esiin tulevaa ruuvia löysälle

Kuva

6. irroitetaan yksi ruuvi vuorollaan ja laitetaan ala- ja ylärungon väliin prikat jokaiselle ruuville

Kuva

7. kiritään nuo kolme ruuvia
8. laitetaan mittaritaulu takaisin
9. laitetaan viisari takaisin kohdistaen se siihen tehtyyn merkkiin
10. nostetaan viisarin pää nollatapin yli
11. valmista! :wink:

Tässä vielä päivän piristeeksi 99 ja 90:n nopeusmittareiden tyyppivika.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

hmm. Toimisikohan tuo konsti myös 900 turbon mittariin joka toimii millon toimii. Ikään kuin mittarivähän jumittaisi. Mutta sitten kun kerran saa mittarin ajon aikana toimimaan niin toimii kyllä hienosti. :roll:
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Vastaa Viestiin