2,1l kansipahvin vaihto, neuvoja ja mielipiteitä kaivataan

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

2,1l kansipahvin vaihto, neuvoja ja mielipiteitä kaivataan

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tehdäänpä siis ihan uusi tästä, sillä haulla on vaikea mitään löytää, kun "2,1" ja "2.1" eivät kelpaa hakusanoiksi. Toinen topic, jossa kansipahvin hajoamista pohditaan, ei myöskään aja ihan samaa asiaa.

Eli kansi on nyt purettu irti ja odottaa plaanausta.
Virranjakajaa en saanut kannesta irti, miten se irrotetaan ja mitä tiivisteitä se tarvitsee? Onko edes pakko irroittaa?

Tuosta jakoketjun kiristäjästä. Alfamerin 900 korjausoppaassa ei tuosta mallista puhuta mitään, tonnarin kirjassa samannäköinen on ja siinä sanotaan, että 13mm pultti irrotetaan ensin jousen kera ja sitten vasta koko runko. Näinkö se sitten oikeesti menisi? Itse irrotin koko rungon kerralla, kun moisesta ei ollut tietoa.
Vaan ennen kokoamistako nyt sitten pitäis irrottaa se pieni pultti siitä kiristäjän rungosta? Entäpä kun tonnarin kirjassa käsketään kokoamaan se uusilla O-renkailla. Minkäkokoisista renkaist aon kyse? Itse en havainnut kuin sen pienen pultin juuressa O-renkaan, itse rungon tiivisteenä oli alumiiniprikka.

Entäpä sitten tuo lohkon putsaus ennen kokoamista. Pitääkö kannenpulttien kierteet oikeasti putsata kierretapilla kuten alfamerin kirja kertoo? Miten muuten tuo pitäisi putsata?

Hirvittävää syöpymistä tuossa lohkossa ei näy. Jotain pientä vesikanavien reunoilla, hiotaanko nuo vaan pienoisporakoneen ja hiomakiven kanssa pois? Kannattaako pienestä syöpymisestä olla huolissaan? Voiko tuommosta täyttää jotenkin ilman koneistamossa käyntiä? Vai kestääkö vaikkapa seuraavat 300tkm, jos vaan muistaa vaihtaa jäähdytysnesteet parin vuoden välein?

Sitten tämä, että vedeft ja öljyt olivat sekaisin. Löytyykö yhtään hyvää vinkkiä keltään? En halua satuttaa laakereita jos ei pakko ole.

Ja sitten tämä itse pahvi. Metallinen "rengas" pahvissa sylinterin reunalla oli ykköspytyssä tuolla tavoin lytyssä ja halki. Siitä ilmeisesti päästi vedet ykköspyttyyn, mäntä ainakin oli kauniin kiiltävä. Tuossa pahvin kuva: http://www.mbnet.fi/~akyttala/kuvat/autot/kokopahvi.jpg
Ja makron kanssa rikkinäisestä kohdasta:
http://www.mbnet.fi/~akyttala/kuvat/autot/pahvi.jpg
Mitäs mieltä tuosta arvon raati on?

entäpä noista kannenpulteista, jotka eivät irronneet edes metrisellä jatkovarrella, vaan ainoastaan raskaan kaluston pulttipyssyllä ja silläkin vasta suurimmalla momentilla? Olisiko pultit syytä uusia, kun on pulttipyssyllä vedetty auki?


Ja sitten.. Uudessa yläpääntiivistesarjassa oli samassa pussissa venttiilivarren kumien kanssa 10 pientä O-rengasta, halkaisija ehkä 5mm. Mihin moiset tulee? Siellä oli myös yksi O-rengas, halkaisijaltaan ehkä 9-10mm, mihin se on tarkoitettu? Purkaessa ei tullut vastaan moisia.
Muut tiivisteet tietysti löytävät paikkansa eli kannentiiviste, imusarjan tiiviste ja pakosarjan tiiviste.

Tähän kun nyt ensalkuun saa vastaukset, niin päästään asiassa etiäppäin.:D
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2,1l kansipahvin vaihto, neuvoja ja mielipiteitä kaivata

Viesti Kirjoittaja jus »

Miksi 2,1-litraiselle pitäisi olla omat kansiremppaniksinsä ja hakusanansa, ei siinä kai mitään erityistä ole kaksilitraiseen verrattuna.
akyttala kirjoitti:Virranjakajaa en saanut kannesta irti, miten se irrotetaan ja mitä tiivisteitä se tarvitsee?
Juuresta irti se kiinnikelätkän pultti, sen jälkeen jakaja on kiinni enää O-renkaan kitkalla. Tiivisteeksi tarvitaan O-rengas.
Tuosta jakoketjun kiristäjästä. Alfamerin 900 korjausoppaassa ei tuosta mallista puhuta mitään, tonnarin kirjassa samannäköinen on ja siinä sanotaan, että 13mm pultti irrotetaan ensin jousen kera ja sitten vasta koko runko.
Noin irrottamalla nähdään kuinka pitkälle kiristimen painin oli tullut ulos eli voidaan päätellä kuinka venynyt ketju on / kuinka kuluneita laahaimet on.
yläpääntiivistesarjassa oli samassa pussissa venttiilivarren kumien kanssa 10 pientä O-rengasta, halkaisija ehkä 5mm. Mihin moiset tulee? Siellä oli myös yksi O-rengas, halkaisijaltaan ehkä 9-10mm, mihin se on tarkoitettu?
Nuo "ylimääräiset" O-renkaat tulee käyttöön ainoastan vanhanmallisessa kannessa, jossa nokka-akselipukkeihin menee kannesta öljyputket.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

ne pienet o renkaat on vanhan malliseen kanteen, eli siihen missä on öljykanavat putkina nokkapukkien päällä. eli niitä et tarvitse.
Itse en niitä pultteja vaihtaisi vielä ainakaan, ehkä sitte voisi harkita kun avattu kansi muutaman kerran uudestaan. Sillä kyllähän ne pultit tiukassa on. Availlu aina momenttiavaimen kanssa ne, kun siinä on sitä vartta se muutamakymmentä senttiä. aina on lähtenyt auki, mutta töitä on tosiaan saanut tehdä.

virran jakaja irtoaa ihan kun otat sieltä juuresta sen haarukan irti ja vedät jakajan kokonaan ulos.

ja ota siitä kiristäjästä se 13mm kannalla oleva pultti pois ja sieltä sisältä ne lelut, eli jousi ja talla. painat sen kiristäjän sisään ja kasausvaiheessa laitat ensin sen kiristäjän, ja sitten vasta viimeisenä kun jako kohdallaan yms sen 13mm ja lelut paikalleen.

laita huuhteluöljyt ensin ja vähä aikaa käytät. sitte vaihdat kunnolliset öljyt niin eiköhä ne laakerit pelaa ihan niillä :)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Virranjakaja irtosi, kiitoksia.
Minkäköhän kokoinen tuo O-rengas mahtaa olla? Näyttää olevan ainakin erikokoinen kuin kaasari-Saabin virranjakajan O-rengas, sellainen yksi on tuossa laatikossa.

Ja sitten hintatietoa/kyselyä.
kannen koeponnistus maksaa 30eur ja tasohionta 30eur, lienee ihan OK hintoja.
Vaan mitä mahtaa sisältää venttiilityö, joka maksaa 190eur? 8O
Mitä tuommosen Saabin 16v-kannen venttiileille yleensä kannattaa tehdö, kun kansi on irti ja mitä olette omillenne tehneet? Ainakin venttiilivarren kumit kannattaa varmaan vaihtaa, jotta öljynkulutus pysyy aisoissa, mutta onko jotain muuta mitä olisi syytä tehdä?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

akyttala kirjoitti:Virranjakaja irtosi, kiitoksia.
Minkäköhän kokoinen tuo O-rengas mahtaa olla? Näyttää olevan ainakin erikokoinen kuin kaasari-Saabin virranjakajan O-rengas, sellainen yksi on tuossa laatikossa.

Ja sitten hintatietoa/kyselyä.
kannen koeponnistus maksaa 30eur ja tasohionta 30eur, lienee ihan OK hintoja.
Vaan mitä mahtaa sisältää venttiilityö, joka maksaa 190eur? 8O
Mitä tuommosen Saabin 16v-kannen venttiileille yleensä kannattaa tehdö, kun kansi on irti ja mitä olette omillenne tehneet? Ainakin venttiilivarren kumit kannattaa varmaan vaihtaa, jotta öljynkulutus pysyy aisoissa, mutta onko jotain muuta mitä olisi syytä tehdä?
Koeponnistus ja tasohionta ovat normihintaisia ja tuosta venttiilityön hinnasta voisi päätellä, että jokainen venttiilin/kannen istukat koneistetaan..

Kumit kannattaa vaihtaa ja nostimet puhdistaa ja kansi antaa ammattilaiselle, jos ei itse hallitse läppäystä.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Vein kannen sinne pajaan ja kertoivat, että venttiilityö sisältää venttiilien hiomisen 4,50eur kappale, ilmeisesti työn osalle tulee sitten melkoisesti, 120euroa.
No koeponnistavat sen ensin ja huomenna soitellaan, mitä jatkossa, jos kansi on ehkä. Tasohionta ilmanmuuta kannattaa teettää, mutta minkäslainen homma tuo venttiilihomma sitten on itsetehtynä?

Nokat ja venttiilit varmaan purkautuu helpolla, joka venttiili osineen omaan pussiinsa jotta saa takaisin oikeille paikoille, mutta mitenkäs tuo hiominen tapahtuu?

Koskaa en moista ole tehnyt, mutta homman hinta hieman houkuttaa tekemään itse, jos täältä löytyy hyvät ohjeet..
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

akyttala kirjoitti:Vein kannen sinne pajaan ja kertoivat, että venttiilityö sisältää venttiilien hiomisen 4,50eur kappale, ilmeisesti työn osalle tulee sitten melkoisesti, 120euroa.
No koeponnistavat sen ensin ja huomenna soitellaan, mitä jatkossa, jos kansi on ehkä. Tasohionta ilmanmuuta kannattaa teettää, mutta minkäslainen homma tuo venttiilihomma sitten on itsetehtynä?

Nokat ja venttiilit varmaan purkautuu helpolla, joka venttiili osineen omaan pussiinsa jotta saa takaisin oikeille paikoille, mutta mitenkäs tuo hiominen tapahtuu?

Koskaa en moista ole tehnyt, mutta homman hinta hieman houkuttaa tekemään itse, jos täältä löytyy hyvät ohjeet..
Suosittelen kyllä ettet ala hommaan ryhtymään. Koska homma voi silti osoittautua, ettet saa ilman istukoiden koneistamista läpättyä kantta.

Meillä on töissä ihan kelpo vehkeet ja siellä itse koneistin kannen, mutta eipä tuo 120€ paljon rahaa ole, kun oma kansi maksoi 250€ normaali koneistukset yms, tosin siitä on 2vuotta aikaa ja paja oli hieman kallis :)
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Turbo16 kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Vein kannen sinne pajaan ja kertoivat, että venttiilityö sisältää venttiilien hiomisen 4,50eur kappale, ilmeisesti työn osalle tulee sitten melkoisesti, 120euroa.
No koeponnistavat sen ensin ja huomenna soitellaan, mitä jatkossa, jos kansi on ehkä. Tasohionta ilmanmuuta kannattaa teettää, mutta minkäslainen homma tuo venttiilihomma sitten on itsetehtynä?

Nokat ja venttiilit varmaan purkautuu helpolla, joka venttiili osineen omaan pussiinsa jotta saa takaisin oikeille paikoille, mutta mitenkäs tuo hiominen tapahtuu?

Koskaa en moista ole tehnyt, mutta homman hinta hieman houkuttaa tekemään itse, jos täältä löytyy hyvät ohjeet..
Suosittelen kyllä ettet ala hommaan ryhtymään. Koska homma voi silti osoittautua, ettet saa ilman istukoiden koneistamista läpättyä kantta.

Meillä on töissä ihan kelpo vehkeet ja siellä itse koneistin kannen, mutta eipä tuo 120€ paljon rahaa ole, kun oma kansi maksoi 250€ normaali koneistukset yms, tosin siitä on 2vuotta aikaa ja paja oli hieman kallis :)
No kai se on sitten uhrattava rahaa moiseen. Jos siitä sit tulis hyvä.

Tutkin muuten lohkoa tarkemmin tänään ja havaitsin siinä ykköspytyn ja sen vasemmalla puolella alaviistossa olevan vesikanavan välillä pientä syöpymää. Ei ole sylinterin reunaan asti, vaan lohkon pintä on syöpynyt vähän matkaa vesikanavasta pytyn suuntaan. Kannattaakos tuolle tehdä jotain?
Varmaan joku lohkon tasohionta vois olla paikallaan, mutta vähän vaikea tuota mihinkään saada..
Mitenkäs tuommoset kemialliset metallit? Liikkuhan sitä huhuja että moottorikelkkojen ja mopojen pytyissä kestävät todella hyvin, joku kuulemma on saanut Opelin lohkonkin korjattua moisella.
Vaan onko täällä kellään kokemusta? Jos putsais syöpymän hyvin ja levittäis pikkuruisen jotain massaa siihen..

Edit: Ainiin jos venttiileille ei tee mitään, niin miten paha juttu se sitten voi olla? Onhan tuolla mun nykyisellä satkullakin rullattu yli 400tkm eikä venttiileille luonnollisestikkaan ole koskaan mitään tehty.
Vai onko 16v kone jotenkin krantumpi noiden suhteen?
Mikä tarkoitus noitten venttiilien hiomisella on ja mitä sillä käytännössä saavutetaan siihen verrattuna, että niitä ei hiota?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

akyttala kirjoitti: Edit: Ainiin jos venttiileille ei tee mitään, niin miten paha juttu se sitten voi olla? Onhan tuolla mun nykyisellä satkullakin rullattu yli 400tkm eikä venttiileille luonnollisestikkaan ole koskaan mitään tehty.
Vai onko 16v kone jotenkin krantumpi noiden suhteen?
Mikä tarkoitus noitten venttiilien hiomisella on ja mitä sillä käytännössä saavutetaan siihen verrattuna, että niitä ei hiota?
No 16-venasessa ohjurin kumit rupee ennemmin tai myöhemmin vuotaan ja noita vaihtaessa menee toi venttiilien hionta melkein samalla. Paljon pienempi potutus maksaa nyt hieman extraa kun tehä jonkun ajan päästä koko homma uusiksi. :D

Vuotavat venttiilit vaikuttaa mm. päästöihin.

Kannenpulttien kolot kannattaa ainakin tarkastaa ettei oo nestettä pohjalla kun rupee kiristeleen pultteja.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

akyttala kirjoitti:lohkon pintä on syöpynyt vähän matkaa vesikanavasta pytyn suuntaan. Kannattaakos tuolle tehdä jotain?
http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... 2.1jbw.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

tetammi kirjoitti:
akyttala kirjoitti: Edit: Ainiin jos venttiileille ei tee mitään, niin miten paha juttu se sitten voi olla? Onhan tuolla mun nykyisellä satkullakin rullattu yli 400tkm eikä venttiileille luonnollisestikkaan ole koskaan mitään tehty.
Vai onko 16v kone jotenkin krantumpi noiden suhteen?
Mikä tarkoitus noitten venttiilien hiomisella on ja mitä sillä käytännössä saavutetaan siihen verrattuna, että niitä ei hiota?
No 16-venasessa ohjurin kumit rupee ennemmin tai myöhemmin vuotaan ja noita vaihtaessa menee toi venttiilien hionta melkein samalla. Paljon pienempi potutus maksaa nyt hieman extraa kun tehä jonkun ajan päästä koko homma uusiksi. :D

Vuotavat venttiilit vaikuttaa mm. päästöihin.

Kannenpulttien kolot kannattaa ainakin tarkastaa ettei oo nestettä pohjalla kun rupee kiristeleen pultteja.
Sekä venttiilit helposti palavat, jos vuotavat hyvin .. Siis tarkoitan tässä nyt pakoventtiileitä, koska seos vuotaa läpi ja polttaa näin venttiilin istukka pintaa.

Sekä tietysti tehoja syö, jos pääsee ohi vuotamaan eikä tiivistä kunnolla.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

jus kirjoitti:
akyttala kirjoitti:lohkon pintä on syöpynyt vähän matkaa vesikanavasta pytyn suuntaan. Kannattaakos tuolle tehdä jotain?
http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... 2.1jbw.htm
Mitä moinen "Epoxy" sitten käytännössä on? Jotain pakkelia varmaan, mutta millaista?



Voi hittolainen, kun tietäs mitä noitten venttiilien kanssa tekis. Tuo "läppääminen" tahnan kanssa kiinnostais, koska ei maksa juuri muuta kun aikaa, olohuoneessahan tuota iltasella mielellään tekisi..
Samalla sit vaihtuis ne venttiilivarren kumitkin.
Toisaalta, jos siitä sit tulis parempi, jos maksaa ammattilaiselle 190euroa siitä, mutta mahtaakohan se olla sen arvoista.. Tuskin tuo kone sentään ikuinen on kuitenkaan. Ja tuommosella kansihomman hinnalla, 190eur venttiilityö, 60eur koeponnistus ja plaanaus ja reilu 50eur tiivistesatsi, yht 300eur, saa varmaan jo jostakin ehjän 2-litraisen 16-tappisen vähäpäästöisen koneen tilalle..xD Vaihtotyö tuskin sitten on suurempi vaiva kuin kannen kiinnilaitto ja pääseehän siitä sit palkoillekkin, jos saa 2,1 imusarjan ja kannen edes myytyä jollekkin virityskäyttöön..

Vaan tarttee tosissaan miettiä moista. Saattaa tulla auto jo liian arvokkaaksi, jos teettää liikaa.;)
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vaan vaatiihan toi läppääminenkin työkalut jolle pitää laskee kanssa hintaa.
Tahnaakin joutuu ostaan koko purkin vaikkei vissiin mene kuin murto-osa.

Ja ammattilaisilla on vermeet millä tarkastaa venatöiden tiiviys, ei ole ihan ilmasta käyttää kantta uudestaan auki jos joku venttiili jääkin vuotaan.

Toki voin myydä sulle tuon vaihtokoneen alle noiden koneistusten hinnalla mutta en mee vannoon ettei siitä pala kansipahvi kohta. :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Itse ainakin suoritin kannenpulttien kierteiden puhdistamisen kierretappien poissaollessa niin, että laskin rasvanpoisto- spraytä kierteet ja kolot täyteen, annoin hetken vaikuttaa ja huristin pölynimurilla raakasti moskat pois. Kierteistä tuli puhtaat. Samalla kansiremontin kestäessä laitoin injektioruiskulla polttoöljyä männän ja sylinterin väliin, toiveena karstan liuotus männänrenkaista, samalla kamalla, terävällä koivulastalla ja pölkkärillä poistin karstat mäntien päältä. (Nyt mennyt n.2000km öljyjen juurikaan tummumatta)

Eikös kuitenkin tuo venttiilien "läppäys" tehdä vasta juuri kulmiin työstetyille (n.30 astetta?) istukoille, ja uusille venttiileille pyrkimyksenä saada noin 1-1,5mm tiivisterengas venttiilin ja istukan väliin?
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Minuteman kirjoitti:Itse ainakin suoritin kannenpulttien kierteiden puhdistamisen kierretappien poissaollessa niin, että laskin rasvanpoisto- spraytä kierteet ja kolot täyteen, annoin hetken vaikuttaa ja huristin pölynimurilla raakasti moskat pois. Kierteistä tuli puhtaat. Samalla kansiremontin kestäessä laitoin injektioruiskulla polttoöljyä männän ja sylinterin väliin, toiveena karstan liuotus männänrenkaista, samalla kamalla, terävällä koivulastalla ja pölkkärillä poistin karstat mäntien päältä. (Nyt mennyt n.2000km öljyjen juurikaan tummumatta)

Eikös kuitenkin tuo venttiilien "läppäys" tehdä vasta juuri kulmiin työstetyille (n.30 astetta?) istukoille, ja uusille venttiileille pyrkimyksenä saada noin 1-1,5mm tiivisterengas venttiilin ja istukan väliin?
Miksi koneistaa, jos kulmat ovat kunnossa ja eikös se kulma ole 45 astetta?
Jos istukkapinnat ovat hyvät niin eipä se muuta vaadi kuin läppäyksen, mutta jos on syöpymistä niin joudutaan koneistamaan uudestaan.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Vastaa Viestiin