Eli kansi on nyt purettu irti ja odottaa plaanausta.
Virranjakajaa en saanut kannesta irti, miten se irrotetaan ja mitä tiivisteitä se tarvitsee? Onko edes pakko irroittaa?
Tuosta jakoketjun kiristäjästä. Alfamerin 900 korjausoppaassa ei tuosta mallista puhuta mitään, tonnarin kirjassa samannäköinen on ja siinä sanotaan, että 13mm pultti irrotetaan ensin jousen kera ja sitten vasta koko runko. Näinkö se sitten oikeesti menisi? Itse irrotin koko rungon kerralla, kun moisesta ei ollut tietoa.
Vaan ennen kokoamistako nyt sitten pitäis irrottaa se pieni pultti siitä kiristäjän rungosta? Entäpä kun tonnarin kirjassa käsketään kokoamaan se uusilla O-renkailla. Minkäkokoisista renkaist aon kyse? Itse en havainnut kuin sen pienen pultin juuressa O-renkaan, itse rungon tiivisteenä oli alumiiniprikka.
Entäpä sitten tuo lohkon putsaus ennen kokoamista. Pitääkö kannenpulttien kierteet oikeasti putsata kierretapilla kuten alfamerin kirja kertoo? Miten muuten tuo pitäisi putsata?
Hirvittävää syöpymistä tuossa lohkossa ei näy. Jotain pientä vesikanavien reunoilla, hiotaanko nuo vaan pienoisporakoneen ja hiomakiven kanssa pois? Kannattaako pienestä syöpymisestä olla huolissaan? Voiko tuommosta täyttää jotenkin ilman koneistamossa käyntiä? Vai kestääkö vaikkapa seuraavat 300tkm, jos vaan muistaa vaihtaa jäähdytysnesteet parin vuoden välein?
Sitten tämä, että vedeft ja öljyt olivat sekaisin. Löytyykö yhtään hyvää vinkkiä keltään? En halua satuttaa laakereita jos ei pakko ole.
Ja sitten tämä itse pahvi. Metallinen "rengas" pahvissa sylinterin reunalla oli ykköspytyssä tuolla tavoin lytyssä ja halki. Siitä ilmeisesti päästi vedet ykköspyttyyn, mäntä ainakin oli kauniin kiiltävä. Tuossa pahvin kuva: http://www.mbnet.fi/~akyttala/kuvat/autot/kokopahvi.jpg
Ja makron kanssa rikkinäisestä kohdasta:
http://www.mbnet.fi/~akyttala/kuvat/autot/pahvi.jpg
Mitäs mieltä tuosta arvon raati on?
entäpä noista kannenpulteista, jotka eivät irronneet edes metrisellä jatkovarrella, vaan ainoastaan raskaan kaluston pulttipyssyllä ja silläkin vasta suurimmalla momentilla? Olisiko pultit syytä uusia, kun on pulttipyssyllä vedetty auki?
Ja sitten.. Uudessa yläpääntiivistesarjassa oli samassa pussissa venttiilivarren kumien kanssa 10 pientä O-rengasta, halkaisija ehkä 5mm. Mihin moiset tulee? Siellä oli myös yksi O-rengas, halkaisijaltaan ehkä 9-10mm, mihin se on tarkoitettu? Purkaessa ei tullut vastaan moisia.
Muut tiivisteet tietysti löytävät paikkansa eli kannentiiviste, imusarjan tiiviste ja pakosarjan tiiviste.
Tähän kun nyt ensalkuun saa vastaukset, niin päästään asiassa etiäppäin.