Pyöränlaakeriko menossa?
Pyöränlaakeriko menossa?
Eilen alkoi kuulua satkuni etupäästä kuskinpuolelta sellaista hakkaavaa rahinaa, "jumputusta", käännyttäessä "vauhdilla". Ääni kuuluu molempiin suuntiin kääntäessä.
Tarkoittaakohan tämä nyt sitä, että pyöränlaakeri vetelee viimeisiään? Muita oireita rahinaa lukuunottamatta en ole huomannut. Autohan on siis Saab 900 '88, eli "pelkkä" 900.
Onko laakerinvaihto pahakin homma ensikertalaiselle, jolla ei ole peukalo aivan keskellä kämmentä, mutta ei hirveästi kokemusta alustan osien vaihdosta?
Tarkoittaakohan tämä nyt sitä, että pyöränlaakeri vetelee viimeisiään? Muita oireita rahinaa lukuunottamatta en ole huomannut. Autohan on siis Saab 900 '88, eli "pelkkä" 900.
Onko laakerinvaihto pahakin homma ensikertalaiselle, jolla ei ole peukalo aivan keskellä kämmentä, mutta ei hirveästi kokemusta alustan osien vaihdosta?
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Tarvitset sopivat tuurnat laakerin asentamiseen takaisin. Napaan juuttuneen sisäkehän irroittamiseen voi ainoa keino olla kulmahiomakoneella kehän katkaisu. Itse rikoin yhden ulosvetäjän siinä leikissä. laakeria asennettaessa tulee huomioida, että lyöt laakerin pesään käyttämällä vanhaa laakeria tai sopivaa tuurnaa apuna käyttäen siten, että voima kohdistuu laakeri ulkokehään. Vastaavasti napaa asennettaessa joudut tukemaan laakerin sisäkehän esimerkiksi alaisimen+tuurnan päällä siten, että napaan kohdistetut iskut eivät pääse välittymään laakerikuuliin missään tapauksessa. Helpoitenhan laakerit saa paikalleen prässäämällä, mutta itse olen tämän tehnyt hakkaamalla paremman puutteessa. Laakerit säilyivät tottakai ehjänä. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Minä junailin homman niin että purin itse ja vein navat ja uudet laakerit korjaamolle jossa prässäsivät vanhat irti ja uudet tilalle. Sanoivat että oli vähän tiukassa. Taisi olla noin tunnin työ josta velottivat.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Mahdoton se taitaa olla varmaksi sanoa nettidiagsoonina, mutta hyvä ehdokas. Oletko ajanut tiukkaa ympyrää parkkiksella, etu- ja takaperin. Rikkinäinen ulompi vetonivel saattaa paljastaa itsensä naputuksena.
Jos jarrulevyn reunassa on iso kantti, voi se nypyttää palaa niin että syntyy värinää ja ääntä (on omaa kokemusta). Ulkoreunasta kantin saa pois viilalla, mutta sisäreuna vaatisi sorvauksen tai uudet levyt.
Jos jarrulevyn reunassa on iso kantti, voi se nypyttää palaa niin että syntyy värinää ja ääntä (on omaa kokemusta). Ulkoreunasta kantin saa pois viilalla, mutta sisäreuna vaatisi sorvauksen tai uudet levyt.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Täytyypä kokeilla pyöritellä autoa...
Jos laakeri on syypää, miten kauan mahtaa kestää, ennenkuin se sanoo sopimuksen lopullisesti irti? Tätäkin on tietysti paha mennä varmaksi sanomaan, mutta heittäkää kokemuksia, arvauksia, mutua, essonbaarihuhuja?
Jos laakeri on syypää, miten kauan mahtaa kestää, ennenkuin se sanoo sopimuksen lopullisesti irti? Tätäkin on tietysti paha mennä varmaksi sanomaan, mutta heittäkää kokemuksia, arvauksia, mutua, essonbaarihuhuja?

Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Vielä yksi testi: Lämpeneekö napa ajossa, lähinnä onko lämpimämpi kuin toinen puoli. Jos niin se voi olla laakeri, mutta myös hiukan hankaava jarru. Jarrun ei tarvitse paljoakaan hinkata (ei vielä puolla ohjaus) kun se lämmittää niin että vannekin on lämmin.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96