Pyöränlaakeriko menossa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 590
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Pyöränlaakeriko menossa?

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Eilen alkoi kuulua satkuni etupäästä kuskinpuolelta sellaista hakkaavaa rahinaa, "jumputusta", käännyttäessä "vauhdilla". Ääni kuuluu molempiin suuntiin kääntäessä.

Tarkoittaakohan tämä nyt sitä, että pyöränlaakeri vetelee viimeisiään? Muita oireita rahinaa lukuunottamatta en ole huomannut. Autohan on siis Saab 900 '88, eli "pelkkä" 900.
Onko laakerinvaihto pahakin homma ensikertalaiselle, jolla ei ole peukalo aivan keskellä kämmentä, mutta ei hirveästi kokemusta alustan osien vaihdosta?
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Ei se kauheen paha ole, mutta osat voi olla tiukassa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10515
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tarvitset sopivat tuurnat laakerin asentamiseen takaisin. Napaan juuttuneen sisäkehän irroittamiseen voi ainoa keino olla kulmahiomakoneella kehän katkaisu. Itse rikoin yhden ulosvetäjän siinä leikissä. laakeria asennettaessa tulee huomioida, että lyöt laakerin pesään käyttämällä vanhaa laakeria tai sopivaa tuurnaa apuna käyttäen siten, että voima kohdistuu laakeri ulkokehään. Vastaavasti napaa asennettaessa joudut tukemaan laakerin sisäkehän esimerkiksi alaisimen+tuurnan päällä siten, että napaan kohdistetut iskut eivät pääse välittymään laakerikuuliin missään tapauksessa. Helpoitenhan laakerit saa paikalleen prässäämällä, mutta itse olen tämän tehnyt hakkaamalla paremman puutteessa. Laakerit säilyivät tottakai ehjänä. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Minä junailin homman niin että purin itse ja vein navat ja uudet laakerit korjaamolle jossa prässäsivät vanhat irti ja uudet tilalle. Sanoivat että oli vähän tiukassa. Taisi olla noin tunnin työ josta velottivat.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 590
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Selvennyksenä vielä:
Ollaanko nyt yksimielisiä siitä, että rahinan aiheuttaja on nimenomaan laakeri?
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Mahdoton se taitaa olla varmaksi sanoa nettidiagsoonina, mutta hyvä ehdokas. Oletko ajanut tiukkaa ympyrää parkkiksella, etu- ja takaperin. Rikkinäinen ulompi vetonivel saattaa paljastaa itsensä naputuksena.
Jos jarrulevyn reunassa on iso kantti, voi se nypyttää palaa niin että syntyy värinää ja ääntä (on omaa kokemusta). Ulkoreunasta kantin saa pois viilalla, mutta sisäreuna vaatisi sorvauksen tai uudet levyt.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 590
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Täytyypä kokeilla pyöritellä autoa...
Jos laakeri on syypää, miten kauan mahtaa kestää, ennenkuin se sanoo sopimuksen lopullisesti irti? Tätäkin on tietysti paha mennä varmaksi sanomaan, mutta heittäkää kokemuksia, arvauksia, mutua, essonbaarihuhuja? :wink:
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Vielä yksi testi: Lämpeneekö napa ajossa, lähinnä onko lämpimämpi kuin toinen puoli. Jos niin se voi olla laakeri, mutta myös hiukan hankaava jarru. Jarrun ei tarvitse paljoakaan hinkata (ei vielä puolla ohjaus) kun se lämmittää niin että vannekin on lämmin.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Vastaa Viestiin