Välijäähdyttimistä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
smantila
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Elo 04, 2006 20:14
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Välijäähdyttimistä

Viesti Kirjoittaja smantila »

OG900 S:ään välijäähyä miettimässä ja siitä heräsi kysymyksiä. Minkäkokoinen on orkkis T16 välijäähdytin, missäpäin auton nokkaa se tarkalleen ottaen sijaitsee, syylärin edessä apukuskinpuolella?

9000 cooleri on ilmeisesti isompi, sopiiko se 900 nokalle heittämällä?

Onko noista orkkis coolereista kuvia? Koitin haulla etsiä mutta vastaan tuli vaan messevän kokoisia alujäähyjä :D tarkoituksena olisi kuitenkin pitäytyä noin 200 hepan tietämissä omassa kulkineessa.
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Orkkis välijäähy on about A4:n kokoinen ja sijaitsee kuskin puolella suoraan ajovalon takana.
Tonnarin cuuleri sopii keulalle, mutta ei ihan heittämällä. Lukkopeltiin joutuu tekemään pientä moddausta. Ja putkien kanssa pientä painimista, mutta kohtuullisella efortilla siitä saa ihan soivan. Unohda se orkkis sillä siitä ei juurikaan ole apuja.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu »

Miellummin 9000:sen uudempi cuuleri.Hinta alkaa olla varmaan sama kuin
vakion.Putkineenki voi löytyä,mutta ei paha rasti itekkään tehdä.ERITTÄIN hyvät ohjeet löytyy ku jaksaa ettiä.
Tossa yhethttp://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ri+asennus
Vieläkö löytyy ässiä ilman cooleria 8O
puh.050-3748237
#3078
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

junnu kirjoitti:Miellummin 9000:sen uudempi cuuleri.Hinta alkaa olla varmaan sama kuin
vakion.Putkineenki voi löytyä,mutta ei paha rasti itekkään tehdä.ERITTÄIN hyvät ohjeet löytyy ku jaksaa ettiä.
Tossa yhethttp://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ri+asennus
Vieläkö löytyy ässiä ilman cooleria 8O
Ikävä kyllä :oops: .
Mutta onneks alkaa ensikuussa kesäloma, ja satkun keula menee remonttiin konehuoneen puolelta :lol:.
Entinen jäsen#2331
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

junnu kirjoitti:Miellummin 9000:sen uudempi cuuleri.Hinta alkaa olla varmaan sama kuin
vakion.Putkineenki voi löytyä,mutta ei paha rasti itekkään tehdä.ERITTÄIN hyvät ohjeet löytyy ku jaksaa ettiä.
Tossa yhethttp://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ri+asennus
Vieläkö löytyy ässiä ilman cooleria 8O
Samaa Asiaa kans naureskelin :lol:
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Paras vaihtoehto on tietysti ostaa kiina-ic ebaysta tai suomalaisista nettikaupoista. Haulla löytyy asiasta paljon keskustelua.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
smantila
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Elo 04, 2006 20:14
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smantila »

junnu kirjoitti:Miellummin 9000:sen uudempi cuuleri.Hinta alkaa olla varmaan sama kuin
vakion.Putkineenki voi löytyä,mutta ei paha rasti itekkään tehdä.ERITTÄIN hyvät ohjeet löytyy ku jaksaa ettiä.
Tossa yhethttp://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ri+asennus
Vieläkö löytyy ässiä ilman cooleria 8O
Vaikuttaa päteviltä ohjeilta, kuvat näemmäs hävinny bittiavaruuteen aikojen saatossa, mutta onnistuu ilmankin.

Tarkoitus olisi saada yksi ässä lisää coolerilliseksi ;)

Mitäs muuten pykälät sanoo siitä että tiputtaa S:ään kuulerin. Riittäneekö että käy muutoskatsastamas dynolapun kanssa, vai tarviiko edes sitä?
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

smantila kirjoitti: Mitäs muuten pykälät sanoo siitä että tiputtaa S:ään kuulerin. Riittäneekö että käy muutoskatsastamas dynolapun kanssa, vai tarviiko edes sitä?
Ollaan ihan hiljaa siellä vuosikatsastuksessa vaan, ei ne inssit ole kyselleet jos ei turhia huutele.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Cooleri on tässä kohtaa. Käyttöautossa tuollainen on riittävä.

Kuva

Kuva
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junnu »

Ei ne ainakaan täällä mitään sanonut katsastuksessa...vm.-90 Rungon numeron perusteella siinä on ic???Turbo,akun siirto pitäis muutos katsastaa..Ehkä ens kerralla 8)
Voi hitsi ku ois noi siisti ku dimebacilla,nii vois laittaa kuvii..
On jääny koneelle nuo 'Turbo900'ic asennus kuvat.Sähköpostilla voisin laittaa?
puh.050-3748237
#3078
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Kuten kuvassa näkyy, alkup. coolerin päällä on muovinen ilmanohjain, joka on ihan hyvä olla olemassa, ohjaa nimittäin ilmaa vas. lampun takaa coolerille. Omassa ex-Aerossa sitä ei jostain kumman syystä ollut (jäänyt jonnekin pahvilaatikkoon varmasti..) ja Laakkoselta se maksoi aikoinaan 60€ (kuusikymmentä) euroa - muovin kilohinta oli suorastaan riittävä.

-> Coolerisarjaa ostettaessa kannattaa huolehtia, että se muovi tulee mukaan. Ja täydellinen putkisarja, ilmeisesti ne välikumit kiinnikkeineen maksavat valtuutetun tiskillä hunajaa.

Lisäksi hyvä olisi myös se rauta, jonka päälle cooleri tulee. Lisäksi ainakin kerran on hyvä huuhdella cooleri ja imuputket vaikka jäähdytinpesunesteellä, niissä on kuitenkin öljyä. Ja välijäähdyttimen pesu ulkoapäin avittaa varmasti lämmön hävittämisessä.

Vaikka välijäähdytin on pieni, tekee se kuitenkin jotain. Lisäksi alkuperäissijoituspaikka on helpoin asennukselle. Kolmanneksi, pieni cooleri ei vaadi minkäänlaisia peruspaineiden kohotuksia, iso cooleri tuo lisää tilavuutta imuputkistoon, joka saattaa hiukan muuttaa reagointinopeutta jne.

Jos on vaihtoehtoja, kannattaa ottaa viimeisimpien vuosimallien muovipäätyinen ja hiukan harvemmalla jäähdytysputkijaolla oleva malli. -84 ja -85 vakiona ollut täysalumiinen jäähdyttää varmasti hyvin ja pitää hirmuisia paineita, mutta yli 10(tjsp)-rivisenä se ahdistaa imua hiukan enemmän kuin myöhempien vuosimallien Blackstone. Itse ihmettelin aikoinaan asiaa ja sain joltain turbomestarilta mailia, jonka mukaan se muovipäätyinenkin kestää jopa viripaineita. Ja jos suunnitteilla on laittaa auto toimimaan normi 0.75 max paineilla tai 0.85 tehtaan viripaineilla, riittää alkup. cooleri varmasti normiajoon. Ja kun etsiskelin silloin sopivaa täysalumiinista mallia, tuli googletuksessa vastaan useampikin muumerkkinen auto, jossa tuo haukuttu Saabin pieni välijäähdytin oli laitettu kohtuullisen pitkällekin viritettyihin konstruktioihin.

Joka tapauksessa, tärkeintä on että turbollisessa vekottimessa on välijäähdytin, joka itsessään on aina kompromissi jäähdytystehon ja virtaustehokkuuden kanssa. Lisää virtausta on täälläkin eräs saabisti saanut sahaamalla etupuskuriin aukon - kyllä virtaa!

P.S. Hakua saa käyttää, varmasti löytyy viisaampaakin pohdintaa.
Lahna
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Kesä 03, 2007 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lahna »

Niin miten toi välijäähdyttimen vaihto ei-alkuperäiseen/katsastus homma menee? Rekisteriotteessa lukee "Teho" kohdassa vaan että "A", mutta onko tolla enää 2000-luvulla mitään merkitystä?
On meinaan vähintäänkin kohtuullisesti erottuvassa paikassa tuo uusi... Tosin maalasin mustaksi, ni ei sentään hohda 8)
jakaraik
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

pari kuukautta takaperin kun olin saabbia katsastamas kysäsin katsastusäijältä että mitä se sanoo jos tun ens vuonna katsastaan auton erilaisen coolerin kans, eli jos vaihdan keulalle paremman ja hiukan isomman coolerin ni täytyykö muutoskatsastaa. hetken se siinä mietti ja pähkäili, mut meinas kuitenki ettei tartte mitään dynolappuja näyttää eikä muutoskatsastaa 8O täytyypä ens keväänä yrittää saada sama mies konttorilla tutkiin saabbia :D
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 30e Charged edition -24 käyttis
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

juu eipä ne mitään ole mullekkaan valittanu vaikka huomaa että tos yhdes ny on jotain virittelyn makua jo kun on cooleri nokalla pellisarja, 3" putki reilusti isompi turbo ja imuputket 75mm puruimuri letkua ja muutama lisämittari sisällä...

ja tonnarinki ku just äsken kävin leimaamas ni siinäki on kiina ic nokalla 3" savupiippu kisakatilla, ei siitäkään mitään sanottu muuta ku että komian kokonen booa on putkena...

en silti yhtään epäile etteikö joku inssi jo alkais valittamaan jossain päin!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin