Satkun vaihdelaatikko pitää ääntä...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Satkun vaihdelaatikko pitää ääntä...

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Satkun loota (luulisin) on alkanut pitämään aika pahaa ääntä 3-, 4- ja 5-vaihteilla. Ääni kuuluu selvästi 70+ vauhdeissa ja kovenee kun kaasua lisää. Vaihteiden vaihtaminen onnistuu yhä helposti. Ääni on jurisevaa. Auto on '83 T8 luxi.

Mikä olisi järkevin korjaustoimenpide? Käytetyn askin kanssa voi käydä sama juttu jonkun kilsan jälkeen :? Olisko kaikkien laakerien uusiminen kuinka hankala projekti? Samalla askista saisi varmaan vahvemmankin parempien laakerien avulla?

Olisiko jollakin klubilaisessa mahdollisuutta tehdä askiremonttia/vaihtoa? Paikallinen merkkihuolto ei tajua asiasta mitään ja velottaa aivan poskettomia summia. Työstä maksaisi mieluusti jollekin taitavalle kaverille joka on tehnyt homman ennenkin :wink: Olisi kiva saada luxi takaisin baanalle, kun täydellinen ruostekorjauskin oli jo kiikarissa.

Saa myös tarjota ehjää 5-lovista laatikkoa!!!
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Vantaalla tikkurilan nesteellä on korjaamoyrittäjänä vanhempi herrasmies joka on aikoinaan ollut saabilla vaihteistokorjaajana. Tietää paljon OG vaihteistoista ja on niitä paljon rakentanut. Ainakin viimekesänä oli vielä hommissa kun utelin siltä vaihteistoöljyasioita ja säädätin auraukset.

Kaukanahan tuo on tampereesta, mutta jos ei muuta keksi. Jos saisit jonkin tuommoisen kaverin kanssa hommasta sovittua niin luulisi matkahuollolla vaihteiston kulkevan. Tää kaveri on vissiin eläkeelle menossa, mutta ainahan kannattaa kokeilla ja kysellä tarjousta:

Tikkurilantie 46 (Tikkurilan Neste)
01300 VANTAA
09-8735788

Varmaan tampereeltakin löytyisi joku asiaan perehtynyt kaveri.. Käytetyllä laatikolla varmaan hyvällä säkällä saa hyvän, mutta meikäläinen ei enään autoon käytettyä yhtään mitään laita.. nimimerkillä kaksi rikkonaista ohjausvaihdetta asentanut..
Citroen C5, OG900t16
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Timo Värjölä ei ole enää Tikkurilan Nesteen korjaamoyrittäjänä.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Eipä tämä nyt mikään varsinainen remontti ole, mutta kyllä niitä satkun vaihdelaatikkoja on saanut äänettömäksi ja tuntumaltaan paremmaksi RVS:llä. Ei ole mikään mainospuhe, mutta olen testannut ja hyväksi havainnut.
Ei varmaankaan korvaa vaihteiston peruskorjausta mutta on _hieman_ helpompi laittaa kuin uusi loota ja toimii parhaassa tapauksessa kymmeniä tuhansia kilsoja.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Autohuolto ritari jari Ky Kangasalan Suinulassa. Mies osaa tehdä vaihteiston kuin vaihteiston. Eikä ole kallis mies...
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Onkos toi Ritarin korjaamo muuttanut, kun netistä löytyy osoitteeksi vain Kylmäkoski?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Meikäläisen ex satkussa vaihdelaatikon "vonkuminen" johtui kuvassa
olevan pikku pää vetoakselin päässä olevasta laakerista.
Laakerin löytää laakerikaupoista edullisesti, mutta se pitää kiristyttää
SAAB korjaamolla ( esijännitys )

Kuva

http://www.twinsaabs.com/900_repair/tra ... step1.html
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Noiden rattaiden ja apuakselin kuntoa kannattaa samalla tarkistaa, jos on ajettu yli 200 tkm voi väsymystä olla jo jonkin verran. Itsellä jo kolmesta laatikosta murtunut hammas ja laatikosta tullut käyttökelvoton.

Vakiotehoisessa riski on pienempi, mutta kuka nyt vakiolla ajelee.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Miten on alkanut hampaat murtumaan ja mistä rattaasta tarkasti ottaen ?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Hmm. mietin tuossa vaan että tuleeko ääni varmasti vaihdelaatikosta? Ettei olisi vaikka pyöränlaakeri? Kuuluuko ääni myös kytkin pohjassa rullatessa? Entä muuttuuko ääni jos kurvailee suuntaan ja toiseen?
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

toms kirjoitti:Miten on alkanut hampaat murtumaan ja mistä rattaasta tarkasti ottaen ?
Sekä Nelos että kolmosvaihde mennyt. Etukopan laakerien kuluessa syntyy radiaalivälystä, ja akselit työntyvät ahdoilla pois toisistaan radiaalisuunnassa, jolloin hampaat alkavat menemään päällekkäin. Vaihderattaat väsyvät ajan ja kilometrien myötä, jolloin ennemmin tai myöhemmin hammas murtuu jolloin kyseisen vaihteen apuakselin rattaasta tulee sillisalaattia.

Jos vaihteita repii väkisin silmään tulee rikko luonnollisesti aikaisemmin. :wink:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
hot cars
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 21:06
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja hot cars »

Juuri noita "kierteisiä hampaita" (tai miten niitä nyt kuvailisi) löytyi minunkin 900 lodjun pohjalta 3 kpl, jotka lienevät osasta joka kuvassa ylempänä. Yksi oli tosiaan tehnyt reiän laatikon takalevyyn, josta öljyt roiskui pitkin pohjaa. Vaihteet kyllä toimikin vielä jurinalla ja tärinällä mutta nyt kun auto seissyt pihalla 2kk huomasin viimeksi, että kytkin oli mennyt ihan lössöksi.

Jos yllämainittu ongelma, ei varmaan lodjua kannata korjata?
Kyselin parilta romikselta vaihtoaskia, hinta noin 100 euroa, eikä mitään takuuta pitkällekö kestää...
Itsellä ei oikein mahdollisuutta ryhtyä tee-se-itse projektiin kun ei tiloja, eikä know-how'ta, joten menis kokonaan korjaamohommiksi eli taitaa tulla melko kalliiksi...

Taitaa olla Amerikan painajaisen kilometrit nyt täynnä!
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

JL kirjoitti:Hmm. mietin tuossa vaan että tuleeko ääni varmasti vaihdelaatikosta? Ettei olisi vaikka pyöränlaakeri? Kuuluuko ääni myös kytkin pohjassa rullatessa? Entä muuttuuko ääni jos kurvailee suuntaan ja toiseen?
Ääni häviää kun nostaa kaasun (moottorijarrutus) tai painaa kytkintä. Ääni ei myöskään muutu vaikka kurvailee.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

siis ei tuo satkun laatikko paha ole laittaa :) niitä muutama tullut laakeroitua. Siihen esijännitykseenkin sain korjaamolta semmoisen näppituntuma ohjeen, millä olen kiristänyt pääakselin laakerit. Nyt ei ole kolmeen vuoteen tullut satkun laatikoita laitettua, kun tuli siirryttyä kokonaan tonnari/NG kantaan 8)

Järkevin on laittaa nyt olevaan laatikkoon uudet laakerit. Voi olla varma ettei heti tarvitse olla vaihtamassa saman laakerivian takia laatikkoa uudestaan. Ei kuitenkaan ole mukava tehdä satkuun laatikonvaihtoa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

hot cars kirjoitti:Juuri noita "kierteisiä hampaita" (tai miten niitä nyt kuvailisi) löytyi minunkin 900 lodjun pohjalta 3 kpl, jotka lienevät osasta joka kuvassa ylempänä. Yksi oli tosiaan tehnyt reiän laatikon takalevyyn, josta öljyt roiskui pitkin pohjaa. Vaihteet kyllä toimikin vielä jurinalla ja tärinällä mutta nyt kun auto seissyt pihalla 2kk huomasin viimeksi, että kytkin oli mennyt ihan lössöksi.

Jos yllämainittu ongelma, ei varmaan lodjua kannata korjata?
Kyselin parilta romikselta vaihtoaskia, hinta noin 100 euroa, eikä mitään takuuta pitkällekö kestää...
Itsellä ei oikein mahdollisuutta ryhtyä tee-se-itse projektiin kun ei tiloja, eikä know-how'ta, joten menis kokonaan korjaamohommiksi eli taitaa tulla melko kalliiksi...

Taitaa olla Amerikan painajaisen kilometrit nyt täynnä!
ostaa sen satasen laatikon, ja tekee siihen laakerirempan, niin eiköhän sillä pääse pitkälle. Mulla ei mennyt yhdestäkään omasta laatikosta tuolla tavoin hampaat. Tosin aivan loppuun ajetuilla laakereilla näin moisia, mutta niisä oli jo laakereista karannut rullatkin laatikonpohjalle, ja samalla saatu akseli kieroksi.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Vastaa Viestiin