900T8 vm-82 kampiakselin hihnapyörä APUA!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

900T8 vm-82 kampiakselin hihnapyörä APUA!

Viesti Kirjoittaja axtec »

eli tuosta projekti 99:sistä irtosi hihnapyörän kiinnityspultti, joka siis kiilasi itsensä hihnapyörän ja tulipellin väliin.
Saimme pultin pois ja uudelleen kiristäessä se jumittaa koko moottorin.
Noin 150nm tiukkuudessa kone vielä pyörii mutta jos vääntää tiukempaan niin kone jumiutuu.
Hihnapyörän kiila on paikoillaan.
Kuuluuko hihnapyörän jäädä hieman kampiakselin päätä "ulommaksi"??
Itse hihnapyörä ei siis irronnut, mutta miksi tuo koko laitos jumiutuu?
Kone siis toimi kuitenkin hyvin ennen kiinnityspultin irtoamista nykyisellä kokoonpanolla.
Kiitoksia vinkeistä, jos niitä tulee.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11640
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko osat eri paria, kampiakseli, jakopään alaratas ja hihnapyörä pitää olla yhteensopivat.

Kampiakselissa kiilaura voi olla eri kohdassa, hihapyörän kaula voi olla väärän pituinen, alaratas voi olla väärän pituinen.
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

alaratasta ei ole vaihdettu ja mielestäni kampiakseli ja hihnapyörä ovat yhteensopivat.
Mutta kohta asia selviää kun saan huoltoluukun valmiiksi, eli saan hihnapyörän ohjaamon puolelle.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11640
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Laitoitko satkun koneeseesn 99:n hihnapyörän - oliko uuden ja vanhan hihnapyörän kaulan pituudet samat?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24654
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

löytyykö joltakin ne mitat......?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10503
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei niitä mittoja nyt ole, mutta se uudempi -85 eteenpäin on lyhemmällä kaulalla ja kaula on noin 16mm pitkä. Taasen vanhempi -84 ja vanhemmat on noin 35-38mm pitkällä kaulalla näin ulkomuistista kaiveltuna. Ero on silminnähtävä.

Tässä kuvassa vanhempi versio, vasen satkusta, oikea 99:stä. Kuva



Tässä kuvassa taasen on uudempi malli. Kaula on lyhyempi kuin ylemmässä, mutta kuvakulma vähän rajoittaa tuota pituuden hahmottamista.
Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

eli vika on selvinnyt :) oltiin kiireessä kasattu väärällä hihnapyörällä :oops: tosin ihmetyttää kovasti miten se on voinut kuitenkin toimia jo 8O
eli koneessa oli kiinni pyörä jossa teksti "Saab 836882"
löysin varastosta pyörän jossa "RMI 5 931331" joka on pidemmällä kaulalla. Ja mittausteni mukaan pitäisi sopia tuohon koneeseen.
Ei taida olla valmistettu yhdellä hihnan uralla olevaa pidempi kaulaista pyörää? Kuitenkin löysin varastosta kolmella eri kaulan mitalla olevia hihnapyöriä, mutta yritetään laittaa kaikkein pitkä kaulaisin niin luulisi riittävän.
Kiitoksia taas kerran mertmille ja muille vastanneille!
Kyllä teihin voi luottaa ja saa nopeita vastauksia!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10503
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

axtec kirjoitti:eli vika on selvinnyt :) oltiin kiireessä kasattu väärällä hihnapyörällä :oops: tosin ihmetyttää kovasti miten se on voinut kuitenkin toimia jo 8O
eli koneessa oli kiinni pyörä jossa teksti "Saab 836882"
löysin varastosta pyörän jossa "RMI 5 931331" joka on pidemmällä kaulalla. Ja mittausteni mukaan pitäisi sopia tuohon koneeseen.
Ei taida olla valmistettu yhdellä hihnan uralla olevaa pidempi kaulaista pyörää? Kuitenkin löysin varastosta kolmella eri kaulan mitalla olevia hihnapyöriä, mutta yritetään laittaa kaikkein pitkä kaulaisin niin luulisi riittävän.
Kiitoksia taas kerran mertmille ja muille vastanneille!
Kyllä teihin voi luottaa ja saa nopeita vastauksia!
Joo, siis kyllä tossa mun 99:n koneessa on just tommonen pitkäkaulainen, yks urainen hihnapyörä. Sit mulla on varastossa kaksi 900:n hihnapyörää. Toisessa on kaksi uraa, joista toinen laturille ja toinen pienempi halkaisijainen tehostimelle. Lisäksi on tuo kuvassa näkyvä kolmeurainen, jossa kaksi laturinhihnaa (samankokoiset) ja yksi tehostimelle (edellisiä pienempi).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

joo mullakin on pari noita satkun pyöriä joissa erikokoiset urat.
ja sitten joku kummallinen yksi urainen jossa erittäin lyhyt kaula.
ja kaksi urainen pitkä kaulainen jossa kuitenkin saman kokoiset urat.
Mutta ei näistä sen enempää kun eiköhän me noista jonku saada soviteltua paikoilleen.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Itselläni on uusi hihnapyörä hyllyssä. Kaula on noin 38mm "pitkä" . 2 hihna uraa. Mihin vm tuo käy siis? EPC ei tunne numeroja saab 931331. Tai toisella puolella olevaa ilmeisesti valmistajan numeroa 3507098/04/302
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24654
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onko se uus sieltä ruottista???? itellä samanmoinen ja en oo kerinny perehtyä mihn sopii..... kirjahyllyssä koristeena tällä hetkellä-

edit samahan se on...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RJK »

Minulla on irrallisena yksiurainen H-moottorin hihnapyörä.
Kaulan pituus on 21 mm ja teksteinä sisäpuolella 3547204/01/302 ja ulkopuolella SAAB 751938. Edelläolevan perusteella se on ilmeisesti ysinopasta.
Olen elätellyt toiveita, että se tarvittaessa sopisi ysiysiin -84, mutta siihen ilmeisesti tarvittaisiin pidempikaulainen.
RJK
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24654
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tyrkköindustrin kanssa tutkittiin siivapyörää ja tultiin siihen tulokseen että ruotsin reissun tuliaiset saattavat olla 1.75:Seen....

mutta varmaa tietoa ei ole....selvinnee tulevaisuudessa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24654
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900T8 vm-82 kampiakselin hihnapyörä APUA!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

nostetaas--- tää siivapyörä putkahti taas romuista esiin.

eli siivassa etupuolella teksti saab 931331

ja taustalla
3507098/04/302
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24654
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900T8 vm-82 kampiakselin hihnapyörä APUA!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

taas tää siivapyörä ilmestyi pöydälle...

kenelläkään mitään hajua mihin saabbiin tää sopii...???
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin