Kannattaako ostaa kilvetön moottorivaurioinen 900"aero&

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Kannattaako ostaa kilvetön moottorivaurioinen 900"aero&

Viesti Kirjoittaja nahkis »

Sanotaan nyt aluksi että, en ymmärrä tekniikasta juurikaan mitään. Ajattelin että täältä olisi hyvä kysellä tätä. Eli kaverilla olisi tuollainen parivuotta seisonut papereissa 900c, mutta koriltaan täysin aeroa vastaava ja konekkin taisi olla tuo 175heppainen.
Auto oli jollakin korjaamolla jossa olivat mitanneet puristukset? kahdessa sylinterissä 0%, kahdessa muussa 60% ja 90%. Turbokaan ei juuri ahtanut mitään, paitsi välillä nosti paineita silloin, kun vielä toimi muuten.

Kiinnostaisi tälläinen projektiauto, että oppisi jotain tuosta tekniikastakin.
Onko selvä homma, että kone vaihtoon vain?

Autosta muuten, ei ole kallis ja varusteitakin on kivasti (nahat,sähköluukku,ilmastointi(eitoimi),häly jne. Ruosteet eivät ole ongelma. On muutoskatsastettu mielestäni aikanaan turbokoneelle. Vuosimalli autossa on otteen mukaan -87, kilometrejä ~179tkm. Katsastettu viimeksi vuonna 2005 milloin oli kilometrejä ~176tkm, tiedä sitten kuinka pitää paikkansa.

Pari kuvaa vielä kyseisestä pirssistä, kesäksi löytyy alkup. 15" vanteet.

http://i161.photobucket.com/albums/t227 ... C00446.jpg
http://i161.photobucket.com/albums/t227 ... uva003.jpg
http://i161.photobucket.com/albums/t227 ... C00445.jpg
http://i161.photobucket.com/albums/t227 ... C00440.jpg
http://i161.photobucket.com/albums/t227 ... C00437.jpg
http://i161.photobucket.com/albums/t227 ... C00434.jpg
Kuva jolloin oli vielä ajossa. ->
http://i161.photobucket.com/albums/t227 ... 010010.jpg
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ekaksi täytyy sanoa että toivottavasti ei ole maannut tuolla ruohikossa pitkään meinaan muuten voi olla turhan paljon hitsattavaa.

Koneen saattaa saada kuntoon ihan kannen vaihtamalla, tosiaan eiköhän se tekniikka tule tutuksi. :D Vanhat satkut on siitä kivoja että vaikka alfamerin tai vastaavalla "öljynvaihto-oppaalla" pärjää pitkään ja tietty foorumia selaamalla.

Loppupeleissähän hinta vaikuttaa pitkälti koska ohan tuossa kumminkin tuota roipetta ihan kivasti.

Pohja kannattaa kattoo tarkasti ettei yllätä pahasti, ja tietty se rekisteriote että onko muutoskatsastettu. Ei kaiketi muuten pitäis vieläkään olla onkelma josseivat halua papereita tekniikanluovuttajasta, silloinkin kaiketi voi vedota että olis itse rakennettu. :roll:

Että eikun projektia tulille!
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Jos sinä et osta niin ilmoitteletko hinta & yhteystietoja koska voisi kiinnostaa minuakin. Ennen ostamista kannattaa miettiä omia resursseja & innostusta koska noita todellisia ikuisuusprojektejakin on näkynyt, Hyvä aihio tuossa projektille ehdottomasti on ja jos kori osoittautuukin mädäksi niin ainakin hyvä osanluovuttaja.

Takakontin "kellarin" etukulmat, takapyöränkotelot ja yleisesti pohjaa kannattaa koputella & katsella läpi. Hitsaamaanhan tuossa joutuu ehkä reilustikin jos on vähänkään pidemmän aikaa tuossa seissyt. Jos halvalla saat niin osta osiksi ja etsi toinen 3d tai mieluiten tietty 2d johon vaihdat toisen turbotekniikan. Periaatteessa tosiaan kone vaihtoon vain, mutta jos kerran moottoritekniikkaa opettelee niin kannattaa saman tien harkita uuden rakentamista, jonkun 4XX tkm rullatun tekniikan laitto tuonne on vähän hölmöä ehkä ja vähän ajettuja turbotekniikoita on harvassa ainakaan kohtuuhintaan.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Huokuttelevalta projektiltahan tuo näyttää, myönnetään pois! :) Pistää vähän miettimään minkäslaisen projektin tuloksena tuo on aikanaan syntynyt, näyttää meinaan sen verran aidolta kaikkine varusteineen jne. :?

Kori(ruosteet) tosin se tsekattavin asia tuossa, mikäli papereitten puolesta kunnossa.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2007
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

oisihan tuommonen hieno :)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Paperit kannattaa tarkastaa pariin kertaan, että saat sen varmasti kilpiin ilman yllätyskustannuksia.

Muuten anna palaa vaan.

Ensimmäiseksi revit nuo hienot ovistoppariheijastimet mäkeen :)
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Tri-Lo kirjoitti:Huokuttelevalta projektiltahan tuo näyttää, myönnetään pois! :) Pistää vähän miettimään minkäslaisen projektin tuloksena tuo on aikanaan syntynyt, näyttää meinaan sen verran aidolta kaikkine varusteineen jne. :?
Veikkaan että on entisajan maahantuontiprojekti kyseessä. Mersumiehet teki tuota myös melkoisesti.

Mutta siitäpä tuli mieleen että onkos Aero alkuperäinen jos siihen on moottori vaihdettu? Toisaalta taas jos on aero johon on vain kori vaihdettu, niin mikäpäs sen erottaa alkuperäisestä:) Mikä on alkuperäinen aero? :wink: Onko tämä alkuperäinen Aero vaikka siitä on jätetty uutena suurin osa varusteista pois? http://www.blocket.se/vi/12648155.htm?ca=11_s

Näinpä päätellen hieno aerohan se noissa kuvissa on. Kannattaa ostaa jos kori on kunnossa. Tuunaamattomat alkuperäiskuntoiset Aerot alkaa käydä harvinaisemmaksi.

Edit: kun katseli konehuonetta niin tuli mieleen, että ehkäpä tuossa on vain paperit ja runkonumero vaihdettu. Takakontin verhoilujen alta voisi katsoa että löytyykö sieltä runkonumeron läheltä siististi tehtyä liitosta.
Citroen C5, OG900t16
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1777
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

!!!!!

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Jos hinta sopivassa haarukassa,olisin kyllä hakenut jo pois!Ja miksen voisi vieläkin ;)
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Kelpais kyllä mullekkin.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Ja ovipahvien alta löytynee myös tietoa ellei ole ovia vaihdettu :)
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

87:ssa ei tainnut vielä olla tuota "16 valve" lätkää turbo tekstin alla. Niissä oli semmoinen toisenlainen 16 valve merkki. Joko merkit jostain uudemmasta.. koko kontti jostain uudemmasta tai sitten jopa koko auto on uudempi jos korinvaihto on tehty pelkästään sarjanumeroa vaihtamalla.. Mielenkiintoinen tapaus. Minä ostan tuon samantien jos ei muille kelpaa:)

Kuva
Citroen C5, OG900t16
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Sami kirjoitti: Onko tämä alkuperäinen Aero vaikka siitä on jätetty uutena suurin osa varusteista pois? http://www.blocket.se/vi/12648155.htm?ca=11_s
Eihän tuosta ole puuttunut kuin ilmastointi, jos sitä ei ole jälkikäteen poistettu. Penkithän siihen on vaihdettu.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Aeroja on saanut kangaspengeilläkin ja myös noilla köyhimmillä joten ei välttämättä ole penkkejä vaihdettu.
Citroen C5, OG900t16
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Sami kirjoitti:87:ssa ei tainnut vielä olla tuota "16 valve" lätkää turbo tekstin alla. Niissä oli semmoinen toisenlainen 16 valve merkki. Joko merkit jostain uudemmasta.. koko kontti jostain uudemmasta tai sitten jopa koko auto on uudempi jos korinvaihto on tehty pelkästään sarjanumeroa vaihtamalla.. Mielenkiintoinen tapaus. Minä ostan tuon samantien jos ei muille kelpaa:)
[OT]Mites nyt näin, miten sinä voisit ostaa kokoonparsitun ehkä laittoman pelin itsellesi. Et kai vaan ole muuttumassa vaihdelaatikkoja rikkovaksi junnuksi.. :wink: Ei hernaria naamaan.[/OT]

Jos kori on huono tuossa, niin siitähän saisi paljon hyviä osia, esim. just pyydettiin klubilla yli 500 euroa pelkistä aero-helmoista. Jakkarat varmaan muutaman sadan arvoiset ja tekniikassa varmaan käyttökelpoista osaa..
Viimeksi muokannut vjbremer, Ti Heinä 17, 2007 12:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Sami kirjoitti:87:ssa ei tainnut vielä olla tuota "16 valve" lätkää turbo tekstin alla. Niissä oli semmoinen toisenlainen 16 valve merkki. Joko merkit jostain uudemmasta.. koko kontti jostain uudemmasta tai sitten jopa koko auto on uudempi jos korinvaihto on tehty pelkästään sarjanumeroa vaihtamalla..
vanhemmissahan oli juu se

DOHC
1 6

merkki rekkarin oikealla puolella.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin