Loota probleema 3 ei pysy päällä.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Viltzu
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2003 23:42
Paikkakunta: Lappeenranta

Loota probleema 3 ei pysy päällä.

Viesti Kirjoittaja Viltzu »

Auto 900i 16v -89.. 5v lootalla tietysti.
Laitoinpa tuossa yhtenä päivänä pienempää silmää kun piti ohi päästä ja taisin hiukan liiallisella voimalla sen sinne RUSAUTTAA heti päälle olin kuulevinani jonkin moisen "kling" äänen ja sen jälkeen on alkanu kolmonen pomppia pois paikaltaan jatkuvasti jollei aja vähintäänkin pinta kaasulla :( muita ongelmia ei ole. Onkohan kyseessä kenties jotain isompaakin kun ainakin kuulin että jos irrottaisi pallon ja kiristäisi paikkoja ja tunkee hiukan vaseliinia tai jotain päälle ni vois taas toimia. itseasiassa toivoisin että näin olisi kun rupean tänää hiukan paikkoja aukomaan muussa tapauksessa uutta lootaa vaan. pakilla on vielä samantapainen ongelma ollut jo pitkään mutta se pomppaa pois jos painaa kaasua liikaa eikä sen puolesta ole minua haitannnut. :( voih
9-5 Aero -00 Wagon
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Kun irroitat vaihdekepin juuresta suojakumin, alla pitäisi näkyä vaihdekepin juuressa sellainen pallukka joka on tuettu sellaisella kolmella ruuvilla. Tarkista että kaikki ruuvit on vielä paikallaan. Joku joka tuntee termit paremmin, osanee selittää asian ymmärrettävämmin :oops:
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Siirtäjäakselin pää voi myös olla vääntynyt. (kolmosen siirtäjä on juuri siinä akselin päässä) Ei mikään harvinainen vika. Peruutusvaihteen hyppiminen johtuu kuluneesta pakkirattaasta.
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

tai kolmas vaihto ehto voi olla se vaihteen siirtäjä tanko mikä menee lootan sisään. Ku siinähän tangon keskivaiheilla on kolme semmosta uraa joihin jousi painaa metalli kuulan (kun keppi edessä, keskellä tai takana). Ja jos niiden urien keskellä olevat "nyppylät" kuluu niin ei meinaa pysyä vaihde silmässä.

Omassa aerossa oli ainakin semmonen ku ei kakkonen pysyny päällä ja laatikon avauksen yhteydessä huomasin että siitä kohdalta oli tosi kulunut.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Wellur
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: La Tammi 31, 2004 16:16

Viesti Kirjoittaja Wellur »

Tässäkun vaihdelaatikosta puhetta on niin pitäs saada satkuihin sitä kovasti kehuttua vaihdelaatikkoöljyä. Jos joku on ostanut sitä ja jäänyt myytäväksi asti niin voisin ostaa. Eli sitä Nesteen hyboidi SAE75W. Tartteisin sitä kahteen lootaan. kiitoksia! Ei kehtais ostaa ihan sitä 20l pönikkää... Ja Keski-Pohj. Pyhäjärvellä asun.

pistäkkää viestiä vaikka yv:nä
Saab 900i 1990
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

ASTech kirjoitti:Peruutusvaihteen hyppiminen johtuu kuluneesta pakkirattaasta.
Omassakaan ei pakki pysy päällä pitämättä, mutta tuohon vikaan ei sitten varmaan muu taida auttaa kuin uusi loora :?.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

hewidero kirjoitti:
ASTech kirjoitti:Peruutusvaihteen hyppiminen johtuu kuluneesta pakkirattaasta.
Omassakaan ei pakki pysy päällä pitämättä, mutta tuohon vikaan ei sitten varmaan muu taida auttaa kuin uusi loora :?.
Ehjä pakkiratas korjaa tilanteen. :roll:

btw. Sen vaihdossa kannattaa olla tarkkana, koska ratasparia on kahta eri kokoista. Muistaakseni isommassa rattaassa on milli eroa halkaisijassa. Vaikeahko huomata, kannattaa tarkastaa. Esim. vanhemmissa laatikoissa käytetään pienempää, isompi eli uudemmasta laatikosta on kyllä mahdollista vaihtaa parina eli molemmat pieni ja iso ratas vanhempaan laatikkoon.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ensimmäisenä korjauksena voisi yrittää kääntää pakkirattaan siirtohaarukan toisinpäin:
http://www.fixmysaab.com/900_repair/tra ... everse.asp

Tosin jos rattaat on muusina, ainoa apu lienee ehjät rattaat.
http://www.fixmysaab.com/900_repair/tra ... p?nsteps=7

Ylläolevat ohjeet on poimittu fixmysaab.com alta, etusivun valikon toiminnassa oli joskus ongelmia mutta linkkisivu http://www.fixmysaab.com/sitemap.asp toiminee aina

Tuonne pakkihaarukka vinkki on lainattu http://www.townsendimports.com:ista.

Kuulemma tuon haarukan saa käännettyä vaihteiston sivuluukusta jopa lähes ilman öljyjen ulostulemista jos auto on sopivasti kallellaan, mutta taitaa olla syytä antaa öljyjen tulla vaan ja laittaa sitten uudet Nesteen Hypoidit.

Onko kokemusta tästä konstista ja sen työläydestä ja toisaalta onnistumisprosentista? Ysiysiin ei tuollaista turhan takia viitsisi askarrella, tilaa on kovin vähän.

Jonkinlainen merkitys pakkivaihteen hyppimiseen kai voisi olla vaihteensiirtovivuston säädöillä ja moottorin tukikumeillakin.
Viimeksi muokannut jus, Ma Syys 17, 2007 08:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

jus kirjoitti: Kuulemma tuon haarukan saa käännettyä vaihteiston sivuluukusta jopa lähes ilman öljyjen ulostulemista jos auto on sopivasti kallellaan, mutta taitaa olla syytä antaa öljyjen tulla vaan ja laittaa sitten uudet Nesteen Hypoidit.

Onko kokemusta tästä konstista ja sen työläydestä ja toisaalta onnistumisprosentista? Ysiysiin ei tuollaista turhan takia viitsisi askarrella, tilaa on kovin vähän.
Sen tiedän, että pultti (8mm kannnalla), millä haarukka on kiinni, on liimattu ja katkeaa todella helposti avattaessa. Sen kanssa kannattaa olla varovainen.
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Mulla oli moottorin etupään kumityyny irti ja ku kiihdytti rajusti pakilla kuulu kolaus ja pakki putos päältä.
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Peter A
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 14, 2004 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peter A »

jus kirjoitti:Ensimmäisenä korjauksena voisi yrittää kääntää pakkirattaan siirtohaarukan toisinpäin:
http://www.twinsaabs.com/tranny/tranny_reverse.html
Onko kokemusta tästä konstista ja sen työläydestä ja toisaalta onnistumisprosentista? Ysiysiin ei tuollaista turhan takia viitsisi askarrella, tilaa on kovin vähän.
Jonkinlainen merkitys pakkivaihteen hyppimiseen kai voisi olla vaihteensiirtovivuston säädöillä ja moottorin tukikumeillakin.
Vähän vanha topic, mutta tuli vastaan tuossa vanhoja viestejä selatessa. Mun satkuun tehtiin pari viikkoa sitten tuo pakkirattaan siirtohaarukan kääntö ylläolevien ohjeiden mukaisesti. Pakki ei sitä ennen pysynyt päällä lainkaan, mutta haarukan käännön jälkeen peruuttaminen on taas onnistunut.

Itse operaatio työkalujen etsimisineen vei muutaman tunnin, mutta asiantunteva henkilö jolla on tarvittavat välineet ja riittävästi tilaa onnistunee tuosta toimenpiteestä noin tunnissa. Meillä aikaa vei eniten inhimillinen tyhmyys, kokeiltiin vaihteiden toimivuutta vaihdelaatikon sivuluukku auki (auto sammuksissa, tietty)... :D

Pakkiratas on omassa satkussani melko kulunut ja varsinkin kylmänä ylämäkeen peruuttaessa saattaa pakki hypätä pois päältä edelleen. Sen kanssa pystyy kyllä elämään, niin kuin aikaisemmin on todettu. Samalla vaihdettiin moottorin etummainen tukikumi, joka oli aika muussina.

Itsellä on jäänyt ylimääräiseksi ok-kuntoiset sivutukikumit 8v-moottoriin, jos joku aikoo satkuun tukikumit vaihtaa. Kysellä voi yv:llä.

EDIT: Nimimerkin "jus" mainitsemasta urlista ei löytynyt enää mitään, kyse on osoitteessa http://townsendimports.com/Web/transmis ... ar_mod.htm sijaitsevasta oheistuksesta.
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200

Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mitä mie olen aukonu sitä pakin siirtäjää, niin se on ollu 10mm kannalla ja kaikista 4-5 laatikosta on auennut ilman mitään ongelmia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja orava »

Tein tuon pakin siirtäjän käännön sukulaisen 88 satkuun pari kk sitten. Suht suoraviivanen homma, varmaan tunti meni töihin yhteensä ja öljyäkään ei paljoo tullu pihalle kun vähä kallisti autoa. Pitää vaan muistaa viilata siirtäjä kunnolla sileeksi kun siitä joutuu ne pistehitsit lyömään rikki että saa kilut toisin päin. Muuten liikkuu pakki vähä naheesti päälle. Pultti mulla aukes ihan helposti, kiinnilaittaessa on syytä käyttää lukitetta. Tässä autossa pakki oli siinä jamassa, ettei sillä meinannut enää pystyä peruuttamaan lainkaan. Siirtäjän käännön jälkeen pakki on toiminut moitteettomasti.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Vastaa Viestiin