Laitoinpa tuossa yhtenä päivänä pienempää silmää kun piti ohi päästä ja taisin hiukan liiallisella voimalla sen sinne RUSAUTTAA heti päälle olin kuulevinani jonkin moisen "kling" äänen ja sen jälkeen on alkanu kolmonen pomppia pois paikaltaan jatkuvasti jollei aja vähintäänkin pinta kaasulla
Loota probleema 3 ei pysy päällä.
Loota probleema 3 ei pysy päällä.
Auto 900i 16v -89.. 5v lootalla tietysti.
Laitoinpa tuossa yhtenä päivänä pienempää silmää kun piti ohi päästä ja taisin hiukan liiallisella voimalla sen sinne RUSAUTTAA heti päälle olin kuulevinani jonkin moisen "kling" äänen ja sen jälkeen on alkanu kolmonen pomppia pois paikaltaan jatkuvasti jollei aja vähintäänkin pinta kaasulla
muita ongelmia ei ole. Onkohan kyseessä kenties jotain isompaakin kun ainakin kuulin että jos irrottaisi pallon ja kiristäisi paikkoja ja tunkee hiukan vaseliinia tai jotain päälle ni vois taas toimia. itseasiassa toivoisin että näin olisi kun rupean tänää hiukan paikkoja aukomaan muussa tapauksessa uutta lootaa vaan. pakilla on vielä samantapainen ongelma ollut jo pitkään mutta se pomppaa pois jos painaa kaasua liikaa eikä sen puolesta ole minua haitannnut.
voih
Laitoinpa tuossa yhtenä päivänä pienempää silmää kun piti ohi päästä ja taisin hiukan liiallisella voimalla sen sinne RUSAUTTAA heti päälle olin kuulevinani jonkin moisen "kling" äänen ja sen jälkeen on alkanu kolmonen pomppia pois paikaltaan jatkuvasti jollei aja vähintäänkin pinta kaasulla
9-5 Aero -00 Wagon
-
900aero-84
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
tai kolmas vaihto ehto voi olla se vaihteen siirtäjä tanko mikä menee lootan sisään. Ku siinähän tangon keskivaiheilla on kolme semmosta uraa joihin jousi painaa metalli kuulan (kun keppi edessä, keskellä tai takana). Ja jos niiden urien keskellä olevat "nyppylät" kuluu niin ei meinaa pysyä vaihde silmässä.
Omassa aerossa oli ainakin semmonen ku ei kakkonen pysyny päällä ja laatikon avauksen yhteydessä huomasin että siitä kohdalta oli tosi kulunut.
Omassa aerossa oli ainakin semmonen ku ei kakkonen pysyny päällä ja laatikon avauksen yhteydessä huomasin että siitä kohdalta oli tosi kulunut.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Tässäkun vaihdelaatikosta puhetta on niin pitäs saada satkuihin sitä kovasti kehuttua vaihdelaatikkoöljyä. Jos joku on ostanut sitä ja jäänyt myytäväksi asti niin voisin ostaa. Eli sitä Nesteen hyboidi SAE75W. Tartteisin sitä kahteen lootaan. kiitoksia! Ei kehtais ostaa ihan sitä 20l pönikkää... Ja Keski-Pohj. Pyhäjärvellä asun.
pistäkkää viestiä vaikka yv:nä
pistäkkää viestiä vaikka yv:nä
Saab 900i 1990
Ehjä pakkiratas korjaa tilanteen.hewidero kirjoitti:Omassakaan ei pakki pysy päällä pitämättä, mutta tuohon vikaan ei sitten varmaan muu taida auttaa kuin uusi looraASTech kirjoitti:Peruutusvaihteen hyppiminen johtuu kuluneesta pakkirattaasta..
btw. Sen vaihdossa kannattaa olla tarkkana, koska ratasparia on kahta eri kokoista. Muistaakseni isommassa rattaassa on milli eroa halkaisijassa. Vaikeahko huomata, kannattaa tarkastaa. Esim. vanhemmissa laatikoissa käytetään pienempää, isompi eli uudemmasta laatikosta on kyllä mahdollista vaihtaa parina eli molemmat pieni ja iso ratas vanhempaan laatikkoon.
Ensimmäisenä korjauksena voisi yrittää kääntää pakkirattaan siirtohaarukan toisinpäin:
http://www.fixmysaab.com/900_repair/tra ... everse.asp
Tosin jos rattaat on muusina, ainoa apu lienee ehjät rattaat.
http://www.fixmysaab.com/900_repair/tra ... p?nsteps=7
Ylläolevat ohjeet on poimittu fixmysaab.com alta, etusivun valikon toiminnassa oli joskus ongelmia mutta linkkisivu http://www.fixmysaab.com/sitemap.asp toiminee aina
Tuonne pakkihaarukka vinkki on lainattu http://www.townsendimports.com:ista.
Kuulemma tuon haarukan saa käännettyä vaihteiston sivuluukusta jopa lähes ilman öljyjen ulostulemista jos auto on sopivasti kallellaan, mutta taitaa olla syytä antaa öljyjen tulla vaan ja laittaa sitten uudet Nesteen Hypoidit.
Onko kokemusta tästä konstista ja sen työläydestä ja toisaalta onnistumisprosentista? Ysiysiin ei tuollaista turhan takia viitsisi askarrella, tilaa on kovin vähän.
Jonkinlainen merkitys pakkivaihteen hyppimiseen kai voisi olla vaihteensiirtovivuston säädöillä ja moottorin tukikumeillakin.
http://www.fixmysaab.com/900_repair/tra ... everse.asp
Tosin jos rattaat on muusina, ainoa apu lienee ehjät rattaat.
http://www.fixmysaab.com/900_repair/tra ... p?nsteps=7
Ylläolevat ohjeet on poimittu fixmysaab.com alta, etusivun valikon toiminnassa oli joskus ongelmia mutta linkkisivu http://www.fixmysaab.com/sitemap.asp toiminee aina
Tuonne pakkihaarukka vinkki on lainattu http://www.townsendimports.com:ista.
Kuulemma tuon haarukan saa käännettyä vaihteiston sivuluukusta jopa lähes ilman öljyjen ulostulemista jos auto on sopivasti kallellaan, mutta taitaa olla syytä antaa öljyjen tulla vaan ja laittaa sitten uudet Nesteen Hypoidit.
Onko kokemusta tästä konstista ja sen työläydestä ja toisaalta onnistumisprosentista? Ysiysiin ei tuollaista turhan takia viitsisi askarrella, tilaa on kovin vähän.
Jonkinlainen merkitys pakkivaihteen hyppimiseen kai voisi olla vaihteensiirtovivuston säädöillä ja moottorin tukikumeillakin.
Viimeksi muokannut jus, Ma Syys 17, 2007 08:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sen tiedän, että pultti (8mm kannnalla), millä haarukka on kiinni, on liimattu ja katkeaa todella helposti avattaessa. Sen kanssa kannattaa olla varovainen.jus kirjoitti: Kuulemma tuon haarukan saa käännettyä vaihteiston sivuluukusta jopa lähes ilman öljyjen ulostulemista jos auto on sopivasti kallellaan, mutta taitaa olla syytä antaa öljyjen tulla vaan ja laittaa sitten uudet Nesteen Hypoidit.
Onko kokemusta tästä konstista ja sen työläydestä ja toisaalta onnistumisprosentista? Ysiysiin ei tuollaista turhan takia viitsisi askarrella, tilaa on kovin vähän.
Vähän vanha topic, mutta tuli vastaan tuossa vanhoja viestejä selatessa. Mun satkuun tehtiin pari viikkoa sitten tuo pakkirattaan siirtohaarukan kääntö ylläolevien ohjeiden mukaisesti. Pakki ei sitä ennen pysynyt päällä lainkaan, mutta haarukan käännön jälkeen peruuttaminen on taas onnistunut.jus kirjoitti:Ensimmäisenä korjauksena voisi yrittää kääntää pakkirattaan siirtohaarukan toisinpäin:
http://www.twinsaabs.com/tranny/tranny_reverse.html
Onko kokemusta tästä konstista ja sen työläydestä ja toisaalta onnistumisprosentista? Ysiysiin ei tuollaista turhan takia viitsisi askarrella, tilaa on kovin vähän.
Jonkinlainen merkitys pakkivaihteen hyppimiseen kai voisi olla vaihteensiirtovivuston säädöillä ja moottorin tukikumeillakin.
Itse operaatio työkalujen etsimisineen vei muutaman tunnin, mutta asiantunteva henkilö jolla on tarvittavat välineet ja riittävästi tilaa onnistunee tuosta toimenpiteestä noin tunnissa. Meillä aikaa vei eniten inhimillinen tyhmyys, kokeiltiin vaihteiden toimivuutta vaihdelaatikon sivuluukku auki (auto sammuksissa, tietty)...
Pakkiratas on omassa satkussani melko kulunut ja varsinkin kylmänä ylämäkeen peruuttaessa saattaa pakki hypätä pois päältä edelleen. Sen kanssa pystyy kyllä elämään, niin kuin aikaisemmin on todettu. Samalla vaihdettiin moottorin etummainen tukikumi, joka oli aika muussina.
Itsellä on jäänyt ylimääräiseksi ok-kuntoiset sivutukikumit 8v-moottoriin, jos joku aikoo satkuun tukikumit vaihtaa. Kysellä voi yv:llä.
EDIT: Nimimerkin "jus" mainitsemasta urlista ei löytynyt enää mitään, kyse on osoitteessa http://townsendimports.com/Web/transmis ... ar_mod.htm sijaitsevasta oheistuksesta.
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Mitä mie olen aukonu sitä pakin siirtäjää, niin se on ollu 10mm kannalla ja kaikista 4-5 laatikosta on auennut ilman mitään ongelmia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tein tuon pakin siirtäjän käännön sukulaisen 88 satkuun pari kk sitten. Suht suoraviivanen homma, varmaan tunti meni töihin yhteensä ja öljyäkään ei paljoo tullu pihalle kun vähä kallisti autoa. Pitää vaan muistaa viilata siirtäjä kunnolla sileeksi kun siitä joutuu ne pistehitsit lyömään rikki että saa kilut toisin päin. Muuten liikkuu pakki vähä naheesti päälle. Pultti mulla aukes ihan helposti, kiinnilaittaessa on syytä käyttää lukitetta. Tässä autossa pakki oli siinä jamassa, ettei sillä meinannut enää pystyä peruuttamaan lainkaan. Siirtäjän käännön jälkeen pakki on toiminut moitteettomasti.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)