Ostinpa 900 ässän
Ostinpa 900 ässän
Satkun turvavyöjumi -topikissa tulikin jo mainittua, että ostin 900S:n. Alunperin oli tarkoitus ajella talvi velipojan entisellä 900i8katilla, mutta iivari olisi vaatinut hieman kemppiliimausta ja muitakin vikoja alkoi ilmaantumaan, joten päätin hankkia paremman auton...
Ässähän löytyi nimimerkki saabracingilta kotikylältä Laukaasta, eli tarvinnut kaukaa lähteä hakemaan... Ässä toimii siis 900Aeron sijaisautona talviunien ajan. Auto on siis vuosimallia 1991 ja mittarissa on 294K, mitä ei kyllä uskoisi. Auto on ajettavuudeltaan todella hyvä. Myös kaikki hallintalaitteet vaihteistoa myöten toimivat upeasti. Käynnistyy hyvin niin kylmänä kuin lämpimänä. Mitään pientä pintaruostetta (kontin pohjassa ja takapenkin alla) vakavampaa korroosiota ei ole toistaiseksi löytynyt. Konehuonekin on harvinaisen siistissä kunnossa.
No jotain pientä korjattavaa sentään löytyy; etujarrulevyt alkaa olla vaihtokunnossa ja jossain etuakselistossa on väljää, joka tuntuu kuoppaan ajettaessa, mutta ainakaan pallonivelistä ei nosturilla tutkittaessa löytynyt välyksiä... Liekö joku pusla finaalissa. Takaiskarit menevät myös uusiksi lähiaikoina. Täytyyhän autoon tietenkin tehdä perushuolto, kun huoltohistoriasta ei ole mitään dokumenttia. Sitä varten kävin jo hommaamassa Mobilin 5W-50 RallyFormulat ja öljynsuodattimen, NGK:n tulpat, Bougicordin tulpanjohdot, vaihteiston peräluukun tiivisteen, Korrekin sinistä G48-jäähdytinnestettä, termostaatin ja vaihteistoon kokeillaan nyt aluksi Shellin 10W-40 mineraalia. Virranjakajan kannen ja pyörijän kunto täytyy vielä tarkistaa ja hakea tarvittaessa Saabin tiskiltä uudet orggikset. Myös orggiskuntoinen maski (tai kromimaski) täytyy hommata tuning-maskin tilalle...
Nyt parina aamuna on pitänyt valita lähteekö töihin 4 kk vanhalla 11K ajetulla 9-5:lla vai lähes 300K ajetulla 16 vuotiaalla satkulla ja tietenkin olen hymyssä suin lähtenyt itse ässällä ja jättänyt uudemman Saabin emännälle
Tuossa vielä saabracingin ottama kuva ässästä, kun en itse ole vielä ehtinyt sitä kuvaamaan:
Eski
Ässähän löytyi nimimerkki saabracingilta kotikylältä Laukaasta, eli tarvinnut kaukaa lähteä hakemaan... Ässä toimii siis 900Aeron sijaisautona talviunien ajan. Auto on siis vuosimallia 1991 ja mittarissa on 294K, mitä ei kyllä uskoisi. Auto on ajettavuudeltaan todella hyvä. Myös kaikki hallintalaitteet vaihteistoa myöten toimivat upeasti. Käynnistyy hyvin niin kylmänä kuin lämpimänä. Mitään pientä pintaruostetta (kontin pohjassa ja takapenkin alla) vakavampaa korroosiota ei ole toistaiseksi löytynyt. Konehuonekin on harvinaisen siistissä kunnossa.
No jotain pientä korjattavaa sentään löytyy; etujarrulevyt alkaa olla vaihtokunnossa ja jossain etuakselistossa on väljää, joka tuntuu kuoppaan ajettaessa, mutta ainakaan pallonivelistä ei nosturilla tutkittaessa löytynyt välyksiä... Liekö joku pusla finaalissa. Takaiskarit menevät myös uusiksi lähiaikoina. Täytyyhän autoon tietenkin tehdä perushuolto, kun huoltohistoriasta ei ole mitään dokumenttia. Sitä varten kävin jo hommaamassa Mobilin 5W-50 RallyFormulat ja öljynsuodattimen, NGK:n tulpat, Bougicordin tulpanjohdot, vaihteiston peräluukun tiivisteen, Korrekin sinistä G48-jäähdytinnestettä, termostaatin ja vaihteistoon kokeillaan nyt aluksi Shellin 10W-40 mineraalia. Virranjakajan kannen ja pyörijän kunto täytyy vielä tarkistaa ja hakea tarvittaessa Saabin tiskiltä uudet orggikset. Myös orggiskuntoinen maski (tai kromimaski) täytyy hommata tuning-maskin tilalle...
Nyt parina aamuna on pitänyt valita lähteekö töihin 4 kk vanhalla 11K ajetulla 9-5:lla vai lähes 300K ajetulla 16 vuotiaalla satkulla ja tietenkin olen hymyssä suin lähtenyt itse ässällä ja jättänyt uudemman Saabin emännälle
Tuossa vielä saabracingin ottama kuva ässästä, kun en itse ole vielä ehtinyt sitä kuvaamaan:
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Ostinpa 900 ässän
kai sulla oli sielä tukivarsien alla pantteen poistimet kun koitit välyksiä?
saabista ei saa olkanivelien välyksiä tuntumaan ilman niitä.
ylä pallonivelen saa tuntumaan sitten kun laittaa vääntövarren renkaan alle ja nostaa. tällöinkin täytyy olla nuo panteen poistimet.
väljä alapallo tuntuu taas ihan renkaasta heilutrtelemalla
saabista ei saa olkanivelien välyksiä tuntumaan ilman niitä.
ylä pallonivelen saa tuntumaan sitten kun laittaa vääntövarren renkaan alle ja nostaa. tällöinkin täytyy olla nuo panteen poistimet.
väljä alapallo tuntuu taas ihan renkaasta heilutrtelemalla
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Ostinpa 900 ässän
Jep, palikat oli tukivarsien alla, kun PCS:n Pete ne testasi... Vaimea kolahdus kuitenkin kuuluu kun ajaa kuoppaan ja mielestäni myös tuntuu ratissa. Tuntemus on, että kuskin etupyörästä tulee. Täytyy vielä tutkia tarkemmin, kun auto on taas nosturilla huollon yhteydessä...
Eski
Eski
Re: Ostinpa 900 ässän
Sanalla sanoen NÄTTI.
Re: Ostinpa 900 ässän
Nätti peli! Ihan kateeks käyp.
Siitä kolinasta. Testailitko raidetangon nivelet sisemmät/ulommat?
Siitä kolinasta. Testailitko raidetangon nivelet sisemmät/ulommat?
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Re: Ostinpa 900 ässän
Hienohan tuo on kuin mikä. Hyvä tummansinisen sävy. Tuosta kannattaa pitää huolta, ruosteenesto-dinitrolia joka paikkaan ja massaa ja niin pois päin. Vahausta kevät & syksy.
OG900i -88
VW 1300 -70
VW 1300 -70
Re: Ostinpa 900 ässän
Kyllä kaikki nivelet katsottiin, mutta täytyy vielä tarkistaa ettei olisi iskarin yläpää löysällä... Sehän tuossa vähän harmittaa, että tuo on oikeastaan liian hyvä auto suolassa uitettavaksi ja kohta on kaksi kesäautoa tallissa
Eski
Eski
-
- "Kaasari"
- Viestit: 27
- Liittynyt: Su Loka 21, 2007 18:15
- Paikkakunta: TURKU
Re: Ostinpa 900 ässän
Onse oma ässäni vaatis maalia ylleen.
SAAB 900s tbo -91
volvo 240 2.0 -87
toyota corolla -97
honda cbr1000 -96
volvo 240 2.0 -87
toyota corolla -97
honda cbr1000 -96
Re: Ostinpa 900 ässän
Kävinpä kysymässä ässään Laakkosen marmoritiskiltä virranjakajan kantta ja pyörijää. Kansi piti laittaa tilaukseen, mutta pyörijää ei kuulemma saa ollenkaan, vaan pitäisi vaihtaa koko virranjakaja (850 euroa). Onko noissa uudemmissa satkuissa tosiaan sellainen virranjakaja, ettei pyörijä ole vaihdettavissa? Vanhempaan Aeroon ainakin sai vaihdettua. En ole vielä ehtinyt edes avata vj-kantta ja tarkistaa asiaa...
Eski
Eski
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ostinpa 900 ässän
91 ainakin saa vaihettua...tosin vapari.... öööö ?????
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Ostinpa 900 ässän
Hehheh! Vai ei saa pyörijää erikseen, asiantuntemus vauhdissaan taas marmoritiskillä. Ei muutakuin haet tarvikeliikkeestä, ihan samalla tavalla se on vaihdettavissa ja samanlainen kuin muissakin 16v jakajissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ostinpa 900 ässän
Myyjä vaan on selannut EPC:tä ja todennut, että 91-mallisen turbosatkun virranjakajalle ei ole merkitty pyörijää erikseen. Ruiskumalliseen 2,0 ja 2,1 samalle vuodelle kyllä on pyörijä listattu erikseen, osanumero 7564420.jcarlson kirjoitti:Vai ei saa pyörijää erikseen, asiantuntemus vauhdissaan taas marmoritiskillä.
Onko se sitten asiantuntemusta vai ei jos kertoo asiakkaalle sen mitä EPC näyttää
http://www.thesaabsite.com/900old/c900ignition.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ostinpa 900 ässän
Tätä minä vähän pelkäsinkin Olen suosinut noissa sytkäosissa orggista, kun tarvikeosista ei aina tiedä mitä ovat ja nämä orggisosat eivät edes ole juurikaan harakiriä kalliimpia. Esim. vj-kannen listahinta oli Laakkosella 15,70e. PCS:kin myy vain tarvikeosia, joten siksi piti mennä asiantuntevalle Laakkos-tiskille...
Eski
Eski
Re: Ostinpa 900 ässän
No joo vähintäänkin huonoa asiakaspalvelua minusta jos ei sitten kerro että kyllä sen varmasti tarvikkeena saa eikä tartte uutta virranjakajaa ostaa.. Ja ehkä vähän huonoa asiantuntemusta jos ei hoksaa että sama se pyörijä ruiskussa on.jus kirjoitti: Myyjä vaan on selannut EPC:tä ja todennut, että 91-mallisen turbosatkun virranjakajalle ei ole merkitty pyörijää erikseen. Ruiskumalliseen 2,0 ja 2,1 samalle vuodelle kyllä on pyörijä listattu erikseen, osanumero 7564420.
Onko se sitten asiantuntemusta vai ei jos kertoo asiakkaalle sen mitä EPC näyttää
http://www.thesaabsite.com/900old/c900ignition.htm
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ostinpa 900 ässän
No eipä ne Peugeotin varaosamiehet mitään Saabeista tiedä (varsinkaan vanhoista). Yleensä olenkin ottanut varaosanumerot etukäteen selville ennen Laakkoselle menoa, mutta nyt en muistanut...
Eski
Eski