Ässähän löytyi nimimerkki saabracingilta kotikylältä Laukaasta, eli tarvinnut kaukaa lähteä hakemaan... Ässä toimii siis 900Aeron sijaisautona talviunien ajan. Auto on siis vuosimallia 1991 ja mittarissa on 294K, mitä ei kyllä uskoisi. Auto on ajettavuudeltaan todella hyvä. Myös kaikki hallintalaitteet vaihteistoa myöten toimivat upeasti. Käynnistyy hyvin niin kylmänä kuin lämpimänä. Mitään pientä pintaruostetta (kontin pohjassa ja takapenkin alla) vakavampaa korroosiota ei ole toistaiseksi löytynyt. Konehuonekin on harvinaisen siistissä kunnossa.
No jotain pientä korjattavaa sentään löytyy; etujarrulevyt alkaa olla vaihtokunnossa ja jossain etuakselistossa on väljää, joka tuntuu kuoppaan ajettaessa, mutta ainakaan pallonivelistä ei nosturilla tutkittaessa löytynyt välyksiä... Liekö joku pusla finaalissa. Takaiskarit menevät myös uusiksi lähiaikoina. Täytyyhän autoon tietenkin tehdä perushuolto, kun huoltohistoriasta ei ole mitään dokumenttia. Sitä varten kävin jo hommaamassa Mobilin 5W-50 RallyFormulat ja öljynsuodattimen, NGK:n tulpat, Bougicordin tulpanjohdot, vaihteiston peräluukun tiivisteen, Korrekin sinistä G48-jäähdytinnestettä, termostaatin ja vaihteistoon kokeillaan nyt aluksi Shellin 10W-40 mineraalia. Virranjakajan kannen ja pyörijän kunto täytyy vielä tarkistaa ja hakea tarvittaessa Saabin tiskiltä uudet orggikset. Myös orggiskuntoinen maski (tai kromimaski) täytyy hommata tuning-maskin tilalle...
Nyt parina aamuna on pitänyt valita lähteekö töihin 4 kk vanhalla 11K ajetulla 9-5:lla vai lähes 300K ajetulla 16 vuotiaalla satkulla ja tietenkin olen hymyssä suin lähtenyt itse ässällä ja jättänyt uudemman Saabin emännälle

Tuossa vielä saabracingin ottama kuva ässästä, kun en itse ole vielä ehtinyt sitä kuvaamaan:

Eski