Venttiilinvarren kumien vaihdosta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Venttiilinvarren kumien vaihdosta

Viesti Kirjoittaja haffu »

Eli piti tuollainen operaatio tehdä T16 satkuun, kun savutti niin pirusti, poltti öljyä ja 2. sekä 3. sylinteri karstoittunut. (Oletettavasti myös syyllinen koneen laukeamiseen aiemmin). Kumit löytyi helposti asevelihintaan ja perjantaina päästiin aloittelemaan purkaminen.
Lauantaina sitten töihin, mutta erään venttiilin kohdilla kävi siten, että pääsi jokin pieni osa hukkumaan satkun konetilaan. (venttiilin salpa, osanumero 75 15 547)? Nyt on sitten satku ollut pari päivää ilman venttiilikoteloa ja homma ei edisty. Eli saako tuota osaa hommattua jostakin?
Viimeksi muokannut haffu, Ma Marras 26, 2007 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Venttiilinvarren kumien vaihdosta (Osa hukassa, HELP!)

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

moottorikoneistamoista luulis löytyvän ja tietty saabin tiskiltä tilaamalla.

ja ainahan sitä täältä palstaltakin voi joltain löytyä noita.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Venttiilinvarren kumien vaihdosta (Osa hukassa, HELP!)

Viesti Kirjoittaja haffu »

Mjoo. Ja tarvetta kun olisi vain yhdelle tuollaiselle. Turha sitä on alkaa etsimään mistään konehuoneen uumenista. Sinne kuulemma saatu hukkumaan hylsyjäkin. Täytynee käydä kyselemässä tuota osaa. Ja jos jollakulla sattuu tuollaisia olemaan niin voipi pistellä YV:tä.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Venttiilinvarren kumien vaihdosta (Osa hukassa, HELP!)

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ne kaikki hylsyt tuppaa löytyä aina vetaritunnelista tai hammastangon päältä.

et sieltä kannattaa aina katsoa un tiputtaa jotain kone huoneeseen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Venttiilinvarren kumien vaihdosta (Osa hukassa, HELP!)

Viesti Kirjoittaja haffu »

No niin. Avuliaita Saabisteja löytyi ja kiitoksen nimimerkki carimat:lle, joka lupasi postittaa muutaman kappaleen noita. Saa taas satkun ajoon. Tuota osaa tuli kyllä haettua jokaisesta kolosta, ehkä mahdottomistakin järeän magneetin kanssa, mutta ei vain löytynyt.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Venttiilinvarren kumien vaihdosta (Osa hukassa, HELP!)

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

haffu kirjoitti:No niin. Avuliaita Saabisteja löytyi ja kiitoksen nimimerkki carimat:lle, joka lupasi postittaa muutaman kappaleen noita. Saa taas satkun ajoon. Tuota osaa tuli kyllä haettua jokaisesta kolosta, ehkä mahdottomistakin järeän magneetin kanssa, mutta ei vain löytynyt.
En ihan kerennyt, vaikka I 16 kansi ois täydellisenä hallilla..Hyvä että löytyi... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Venttiilinvarren kumien vaihdosta

Viesti Kirjoittaja stara »

pikkukyssäreitä:

Paatteko kumit jollain liimalla kiinni?, miten lähti vanhat kumit pois ja miten putsasitte mahdolliset jämät. Paatteko samat venat kohdilleen ilman mitään tahnahiertämisiä.
meinaatteko tarkistaa kannen suoruuden samalla?
Oliko joku erityistyökalu venojen/ jousien irroitteluun vai ihanko "näppipelillä"
Teittekö mitään ohivirtaus/ puristusmittausta ennen purkua.
raju savutus voi johtua myös turbon laakeroinnin pettämisestä jolloin öljyä palaa ja savuttaa ihan saatanasti, jopa niin paljon, että "agentit eivät pysty seuraamaan"
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Venttiilinvarren kumien vaihdosta

Viesti Kirjoittaja haffu »

Noh, Itse en kauheasti tuossa vaihtoprojektissa ollut mukana, vaikka oma auto onkin kyseessä, mutta tietääkseni tehtiin vain tuo kumien vaihto. Parit oli kyllä aivan entisetn, joten kyllä syyn täytyy noista löytyä. Voihan Turbokin vielä lykätä savua taivaalle, mutta ei tuolla tavalla. (Suurimmat savut tuli tyhjäkäynnillä).
Tuohon operaation rakennettiin kyllä erityistyökalu, joka painaa jousta kasaan. Vastapaine tehtiin työntämalla paineilmaa tulpanreiästä. Operaatio tehtiin siis kannen ollessa paikoillaan.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Re: Venttiilinvarren kumien vaihdosta

Viesti Kirjoittaja jupu »

Kansi paikallaan, painetta taakse, itse tehty "erikoistyökalu" ja vanhat lähti kun meisselillä hieman avitti...uudet on mielestäni aikas tiukat joten mitään liimaa ei käytetty. Koneessa on uudet männät ja porattu myös joten vain kahden sylinterin järjetön karstoitus ja tietysti myös sankka savu johtunee kumeista... oletusta vahvista myös että kyseisten sylintereiden imupuolen kumit oli aivan sökönä/ylös nousseina. Tosin turbokin voi olla syynä...mutta se ei osaa karstoittaa vain kahta sylttyä...homma olisi mennytkin muuten hyvin mutta tuon yhden kiilan hukkaaminen aiheuttaa pientä viivästystä :?
EI Saabia...tällä erää.
Vastaa Viestiin