Venttiilinvarren kumien vaihdosta
Venttiilinvarren kumien vaihdosta
Eli piti tuollainen operaatio tehdä T16 satkuun, kun savutti niin pirusti, poltti öljyä ja 2. sekä 3. sylinteri karstoittunut. (Oletettavasti myös syyllinen koneen laukeamiseen aiemmin). Kumit löytyi helposti asevelihintaan ja perjantaina päästiin aloittelemaan purkaminen.
Lauantaina sitten töihin, mutta erään venttiilin kohdilla kävi siten, että pääsi jokin pieni osa hukkumaan satkun konetilaan. (venttiilin salpa, osanumero 75 15 547)? Nyt on sitten satku ollut pari päivää ilman venttiilikoteloa ja homma ei edisty. Eli saako tuota osaa hommattua jostakin?
Lauantaina sitten töihin, mutta erään venttiilin kohdilla kävi siten, että pääsi jokin pieni osa hukkumaan satkun konetilaan. (venttiilin salpa, osanumero 75 15 547)? Nyt on sitten satku ollut pari päivää ilman venttiilikoteloa ja homma ei edisty. Eli saako tuota osaa hommattua jostakin?
Viimeksi muokannut haffu, Ma Marras 26, 2007 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2080
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Venttiilinvarren kumien vaihdosta (Osa hukassa, HELP!)
moottorikoneistamoista luulis löytyvän ja tietty saabin tiskiltä tilaamalla.
ja ainahan sitä täältä palstaltakin voi joltain löytyä noita.
ja ainahan sitä täältä palstaltakin voi joltain löytyä noita.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Venttiilinvarren kumien vaihdosta (Osa hukassa, HELP!)
Mjoo. Ja tarvetta kun olisi vain yhdelle tuollaiselle. Turha sitä on alkaa etsimään mistään konehuoneen uumenista. Sinne kuulemma saatu hukkumaan hylsyjäkin. Täytynee käydä kyselemässä tuota osaa. Ja jos jollakulla sattuu tuollaisia olemaan niin voipi pistellä YV:tä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2080
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Venttiilinvarren kumien vaihdosta (Osa hukassa, HELP!)
ne kaikki hylsyt tuppaa löytyä aina vetaritunnelista tai hammastangon päältä.
et sieltä kannattaa aina katsoa un tiputtaa jotain kone huoneeseen.
et sieltä kannattaa aina katsoa un tiputtaa jotain kone huoneeseen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Venttiilinvarren kumien vaihdosta (Osa hukassa, HELP!)
No niin. Avuliaita Saabisteja löytyi ja kiitoksen nimimerkki carimat:lle, joka lupasi postittaa muutaman kappaleen noita. Saa taas satkun ajoon. Tuota osaa tuli kyllä haettua jokaisesta kolosta, ehkä mahdottomistakin järeän magneetin kanssa, mutta ei vain löytynyt.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Venttiilinvarren kumien vaihdosta (Osa hukassa, HELP!)
En ihan kerennyt, vaikka I 16 kansi ois täydellisenä hallilla..Hyvä että löytyi...haffu kirjoitti:No niin. Avuliaita Saabisteja löytyi ja kiitoksen nimimerkki carimat:lle, joka lupasi postittaa muutaman kappaleen noita. Saa taas satkun ajoon. Tuota osaa tuli kyllä haettua jokaisesta kolosta, ehkä mahdottomistakin järeän magneetin kanssa, mutta ei vain löytynyt.



Re: Venttiilinvarren kumien vaihdosta
pikkukyssäreitä:
Paatteko kumit jollain liimalla kiinni?, miten lähti vanhat kumit pois ja miten putsasitte mahdolliset jämät. Paatteko samat venat kohdilleen ilman mitään tahnahiertämisiä.
meinaatteko tarkistaa kannen suoruuden samalla?
Oliko joku erityistyökalu venojen/ jousien irroitteluun vai ihanko "näppipelillä"
Teittekö mitään ohivirtaus/ puristusmittausta ennen purkua.
raju savutus voi johtua myös turbon laakeroinnin pettämisestä jolloin öljyä palaa ja savuttaa ihan saatanasti, jopa niin paljon, että "agentit eivät pysty seuraamaan"
Paatteko kumit jollain liimalla kiinni?, miten lähti vanhat kumit pois ja miten putsasitte mahdolliset jämät. Paatteko samat venat kohdilleen ilman mitään tahnahiertämisiä.
meinaatteko tarkistaa kannen suoruuden samalla?
Oliko joku erityistyökalu venojen/ jousien irroitteluun vai ihanko "näppipelillä"
Teittekö mitään ohivirtaus/ puristusmittausta ennen purkua.
raju savutus voi johtua myös turbon laakeroinnin pettämisestä jolloin öljyä palaa ja savuttaa ihan saatanasti, jopa niin paljon, että "agentit eivät pysty seuraamaan"
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Venttiilinvarren kumien vaihdosta
Noh, Itse en kauheasti tuossa vaihtoprojektissa ollut mukana, vaikka oma auto onkin kyseessä, mutta tietääkseni tehtiin vain tuo kumien vaihto. Parit oli kyllä aivan entisetn, joten kyllä syyn täytyy noista löytyä. Voihan Turbokin vielä lykätä savua taivaalle, mutta ei tuolla tavalla. (Suurimmat savut tuli tyhjäkäynnillä).
Tuohon operaation rakennettiin kyllä erityistyökalu, joka painaa jousta kasaan. Vastapaine tehtiin työntämalla paineilmaa tulpanreiästä. Operaatio tehtiin siis kannen ollessa paikoillaan.
Tuohon operaation rakennettiin kyllä erityistyökalu, joka painaa jousta kasaan. Vastapaine tehtiin työntämalla paineilmaa tulpanreiästä. Operaatio tehtiin siis kannen ollessa paikoillaan.
Re: Venttiilinvarren kumien vaihdosta
Kansi paikallaan, painetta taakse, itse tehty "erikoistyökalu" ja vanhat lähti kun meisselillä hieman avitti...uudet on mielestäni aikas tiukat joten mitään liimaa ei käytetty. Koneessa on uudet männät ja porattu myös joten vain kahden sylinterin järjetön karstoitus ja tietysti myös sankka savu johtunee kumeista... oletusta vahvista myös että kyseisten sylintereiden imupuolen kumit oli aivan sökönä/ylös nousseina. Tosin turbokin voi olla syynä...mutta se ei osaa karstoittaa vain kahta sylttyä...homma olisi mennytkin muuten hyvin mutta tuon yhden kiilan hukkaaminen aiheuttaa pientä viivästystä 

EI Saabia...tällä erää.