900c ryypyn käyttö

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

900c ryypyn käyttö

Viesti Kirjoittaja venakko »

Miten käytätte ryyppyä autossanne pakkasella. Itsellä startatessa saa olla vaikka täysillä, mutta heti saa laskea muutaman sentin alemmas kun auto käynnistyy. Tuntuu vaan olevan vähän nahkea nousemaan ylämäkeä heti liikkelle lähtiessä pitkässä ylämäessä oli ryyppy missä asennossa tahansa. Taitaa kuulua näiden kaasari saabien ominaisuuksiin. Heti kun lämpöviisari nousee vihreälle auto puhaltaa jo lämmintä ja toimii ilman ryyppyä.
talvisaabisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 09:59

Re: 900c ryypyn käyttö

Viesti Kirjoittaja talvisaabisti »

aika pitkään sai ryyppyä pitää, noin 5km puolivälissä, muuten yski kiihdytyksissä, kesälläkin sai ryypyttää kylmää konetta
-talvi peli voipi olla myytävänä, tarjoa jotain
-kesä peli
-OG satkun osia myytävänä
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900c ryypyn käyttö

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kannattaa käyttää seokset säåädettävänä jos noin kauan tarvitsee ryyppyä ja nykii pahoin.

kyllä normaalilla pikku pakkasella ryypyn pitäisi pystyä muutaman kilometrin päästä laittamaan kokonaan pois, jos seokset kunnossa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
teha
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 07:42

Re: 900c ryypyn käyttö

Viesti Kirjoittaja teha »

900c -90 = vielä ei ole niin lämmintä ollut että lähtisi ilman ryyppyä (ei edes kesällä), aina pakko vetää täysille auki.
sitten muutaman kilometrin jälkeen pois, kokeilemalla selviää koska käy tyhjäkäyntiä normaalisti...
päästöt on juuri mitattu ja säädetty=> ei vaikutusta..., liekkö jokin automaatti ryypytys toimimaton.... mutta eipä tuo haittaa, lähinnä herättää kesällä hilpeyttä kun on +27 ja sanoo että täytyy ryypyttää kun ei näin kylmällä muuten toimi :)
kaasuttimena cdus175 pierburg.
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: 900c ryypyn käyttö

Viesti Kirjoittaja venakko »

Tänään pidin lohkolämmittimessä ja lisäsin kaasuttimeen öljyä sekä vaihdoin ilmansuodattimen niin lähti käyntiin ilman ryyppyä vaikka oli suht kova pakkanen. Mikä on muuten vaimenninsylinterin ja sen öljytason merkitys? Öljy oli niin vähissä, että sen vastus tuntui korkkia kiinni laittaessa ainoastaan hieman ennen kuin korkki oli painunut alas (noin 1cm ennen kuin kierteet kohtasivat)
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: 900c ryypyn käyttö

Viesti Kirjoittaja ecopower »

teha kirjoitti:900c -90 = vielä ei ole niin lämmintä ollut että lähtisi ilman ryyppyä (ei edes kesällä), aina pakko vetää täysille auki.
sitten muutaman kilometrin jälkeen pois, kokeilemalla selviää koska käy tyhjäkäyntiä normaalisti...
päästöt on juuri mitattu ja säädetty=> ei vaikutusta..., liekkö jokin automaatti ryypytys toimimaton.... mutta eipä tuo haittaa, lähinnä herättää kesällä hilpeyttä kun on +27 ja sanoo että täytyy ryypyttää kun ei näin kylmällä muuten toimi :)
kaasuttimena cdus175 pierburg.
Senhän pitää toimia juuri noin!!! :lol: pitäs enemän huolestua,jos ei vaadi ryyppyä kylmänä. :twisted:
Jos kaikki on kunnossa ,vaatii ryyppyä myös kesällä. :P
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Re: 900c ryypyn käyttö

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

venakko kirjoitti:Mikä on muuten vaimenninsylinterin ja sen öljytason merkitys?

Senhän on tarkoitus tavallaan vaimentaa kaasarin käytöstä,
jottei meno olisi kovin nykivää tms...

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 900c ryypyn käyttö

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sartin jälkeen puoleen väliin. Kovemmilla pakkasilla on joutunut pitämään vähän pidempään täysillä. Lienee vielä kuitenkin b-moottorin ominaisuus, että se jaksaa vetää kylmänäkin ja kylmänäkin kierros herkempi. Tohon riittää, että osat on ehjät ja auto on säädöissä (kuitenkin 19°eykk ennakolla).

Semmoisen oudon piirteen olen huomannut kaasari-Saabeissa, että niissä tyhjäkäynti muuttuu selvästi jonka jälkeen kyllä vetää mallista riippumatta hyvin. Siis, ihan samanlainen äänen muutos kuin vaikka 600-kuutioisessa sporttikelkassa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 900c ryypyn käyttö

Viesti Kirjoittaja okaalto »

venakko kirjoitti:Tänään pidin lohkolämmittimessä ja lisäsin kaasuttimeen öljyä sekä vaihdoin ilmansuodattimen niin lähti käyntiin ilman ryyppyä vaikka oli suht kova pakkanen. Mikä on muuten vaimenninsylinterin ja sen öljytason merkitys? Öljy oli niin vähissä, että sen vastus tuntui korkkia kiinni laittaessa ainoastaan hieman ennen kuin korkki oli painunut alas (noin 1cm ennen kuin kierteet kohtasivat)
Sen vaimenninmännän tarkoitus on just tasoittaa männän liikettä, kaasarin kurkkuhan aukeaa alipaineella, lisäksi se mun mielestä rikastaa seosta hetkellisesti kaasarin kurkun auetessa. Miten vain, öljyn määräksi sylinterissä riittää mun mielestä se, että mäntää takaisin laitettaessa tuntuu vastusta ennen kierteitä. Se sylinterihän nousee sieltä vielä ylöspäin mäntää vasten toimiessaan. Ylimäärää öljyä sinne on turha laittaa, se katoaa sieltä kuitenkin, joku ohjearvokin öljypinnan korkeudelle oli, mutta kuka sitä alkaa tuolta mittailemaan huvikseen.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900c ryypyn käyttö

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

se oikea olisi 10mm vaimennin putken reunasta alas päin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin