Hei! 99 on legenda, sitä ei kukaan Saabisti voi kieltää..eihän , mutta miksi 90:stä ei ole tullut samanlaista hittiä vaikka sitä tehtii paljon vähemmän..ilmeisesti vuosina -85-88 .Kohta varmaan ysikymppejä on paljon vaikeampi löytää liikenteeseen kuin tuplaysejä.
90 on 99:n jatke, se sisältyy 99 legendaan. Vähän sama kun joku uudelleenlämmitetty DEEP PURPLE , edelleen legenda
Toisesta näkökulmasta: 99:ä tehtiin 15 vuotta, 90:ä 3 vuotta, miten jälkimmäisestä voisikaan tulla samanlaisa legendaa?
Harvinainen se kyllä tulee olemaan.
Harvinaisuuksista puheenollen, täällä kun noita h-moottorisia 82-84 tuplaysejä on vielä tungokseen asti, ja me kuolataan vanhempia tuplaysejä, niin jenkeissä kuolaavat nimenomaan 80-luvun tupliksia, sinne kun ei 80 vuoden jälkeen niitä viety. No nyt meni jo sivu aiheen...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
90 malli on aikalailla tavallinen perusjyrä, eikä varmasti koskaan omana aikanaan enää saavuttanut suurta suosiota(?). Tekniikkapuoli oli myös aikaansa nähden jo jonkinverran vanhentunutta. Saabin halpamalli 900 ja 9000 Saabien joukossa.
Ja autohan näyttää puoliksi 99:ltä ja 900:lta. Tästä taas ei kaikki tykkää auton muotoilussa. Vanhempiin 99 combeihin voisi soveltaa myös samaa ajattelua.
Näitä Saabeja on erään lähteen mukaan tehty 25 378.
90 malli on aikalailla tavallinen perusjyrä, eikä varmasti koskaan omana aikanaan enää saavuttanut suurta suosiota(?). Tekniikkapuoli oli myös aikaansa nähden jo jonkinverran vanhentunutta. Saabin halpamalli 900 ja 9000 Saabien joukossa.
Njoo tottahan tuo on ehkä. Mutta minäpä ajelin 7 vuotta ysikympillä. Ilman mitään suurempia ongelmia. Kun vaihdoin auton, niin mittarissa oli 280tkm. Yhä kulki ja lähti laakista 20 pakkasessa. Teknikka on itseasiassa sama kuin satkussakin.
Mitäs sen on väliä onko vanhahtava jos toimii. Nih.
Huom. olen samaa mieltä saab84:n kanssa: auto on vanhanmallinen ja "karvalakki". Eräs kaverikin sanoi koeajaessaan auton, että mittaristo on suoraan 70-luvulta. Mutta ajo-ominaisuuksia ei osannut haukkua.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Eihän se tekniikka nyt niin vanhentunutta ole verrattuna 900:seen
verrattuna samanlainen alusta moottori samanlainen tehostin puuttuu,
ei ruiskua mutta perustekniikka samaa kun 900:nen niin ei niin vanhaa!?
minusta 90,99 mittaristo selkeä uus vanha,monessako muussa merkissä
noin selkeämittaristo?
En halua parjatakkaan ysikymppiä enkä tuplaysejä. Lujia autoa.
Eivät mielestäni häpeä mitenkään satkuille.
Ilman näitä 9x-malleja ei varmaan olisi satkujakaan??
Kuten sanottu 7 vuotta palveli hyvin, ainoastaan kaverit (ei saabisteja) haukkui.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Noppa on yksinkertaisesti legenda. Siinä sekasikiömäisyydessä on jotain kiehtovaa. Ja mitä tulee noihin valmistusaikoihin niin 99:ä tehtiin niin pitkä aika ja paljon autoja tänä aikana, etten pidä sitä minään erikoisuutena. Nykyäänhän ne ovat harvinaisia, mutta kyllä nopatkin kohta. Ja eikö se joskus mene niin, että mitä pienempi määrä automallia tehty ja mitä lyhyempänä aikana, sitä harvinaisempia?
No oli miten oli. Nopassa on vanhaa hyvää ajamisen meininkiä. Onhan se vähän karu verrattuna 900:seen mutta on siinä sitä jotain!
Aika tulee todennäköisesti näyttämään, onko 90- mallissa aineksia legendaksi asti.
Tällä hetkellä auton arvostus rajoittuu lähinnä käyttöauton puolelle, ja ikänsä puolesta osa alkaa olla loppuun ajettuja ja siten romutettuja.
Tähän aiheeseen myös vastanneen lucan kotisivuilla on saabkanta- rekisteri, jonka mukaan 90- mallia oli viime vuoden lopulla reilut 4800 rekisterissä ja tammikuun 2004 loppuun mennessä autoja oli poistettu liikenteestä reilut 600 yksilöä.
Käsitys tämän mallin kohdalla "sekasikiömäisyydestä" on mielestäni vähän outoa, koska Saabilla on vanhemmissa malleissa ko. muuntelua harrastettu aikaisemminkin. Esimerkiksi v. 1974 ja myöhempien 99 combien perä koristaa 900:n combien perää, ainakin ensimmäisenä mallivuonna, eikö?
Ysikymppi (tai entinen 99) hyötyi swapista saamalla lisää tavaratilaa ja isomman polttoainetankin.
saab84 kirjoitti:Tähän aiheeseen myös vastanneen lucan kotisivuilla on saabkanta- rekisteri, jonka mukaan 90- mallia oli viime vuoden lopulla reilut 4800 rekisterissä ja tammikuun 2004 loppuun mennessä autoja oli poistettu liikenteestä reilut 600 yksilöä.
En lähtenyt tarkistamaan lukuja, mutta mun sivuilla on siis taulukot:
olen pyytänyt nuo tiedot AKElta, niitä saa kuka tahansa maksutta osoitteesta tietopalvelu@ake.fi. AKElla päivittyvät nuo taulukot aina vuoden vaihteessa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)