90:stä legenda

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

90:stä legenda

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Hei! 99 on legenda, sitä ei kukaan Saabisti voi kieltää..eihän :wink: , mutta miksi 90:stä ei ole tullut samanlaista hittiä vaikka sitä tehtii paljon vähemmän..ilmeisesti vuosina -85-88 .Kohta varmaan ysikymppejä on paljon vaikeampi löytää liikenteeseen kuin tuplaysejä. 8)
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kaipa tuo on vähän sekasikiö.Niin lähellä 99:siä ja niin kaukana 900:sesta.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

90 on 99:n jatke, se sisältyy 99 legendaan. Vähän sama kun joku uudelleenlämmitetty DEEP PURPLE :), edelleen legenda

Toisesta näkökulmasta: 99:ä tehtiin 15 vuotta, 90:ä 3 vuotta, miten jälkimmäisestä voisikaan tulla samanlaisa legendaa?

Harvinainen se kyllä tulee olemaan.

Harvinaisuuksista puheenollen, täällä kun noita h-moottorisia 82-84 tuplaysejä on vielä tungokseen asti, ja me kuolataan vanhempia tuplaysejä, niin jenkeissä kuolaavat nimenomaan 80-luvun tupliksia, sinne kun ei 80 vuoden jälkeen niitä viety. No nyt meni jo sivu aiheen...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
saab84
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

90 malli on aikalailla tavallinen perusjyrä, eikä varmasti koskaan omana aikanaan enää saavuttanut suurta suosiota(?). Tekniikkapuoli oli myös aikaansa nähden jo jonkinverran vanhentunutta. Saabin halpamalli 900 ja 9000 Saabien joukossa.

Ja autohan näyttää puoliksi 99:ltä ja 900:lta. Tästä taas ei kaikki tykkää auton muotoilussa. Vanhempiin 99 combeihin voisi soveltaa myös samaa ajattelua.

Näitä Saabeja on erään lähteen mukaan tehty 25 378.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2523
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

90 malli on aikalailla tavallinen perusjyrä, eikä varmasti koskaan omana aikanaan enää saavuttanut suurta suosiota(?). Tekniikkapuoli oli myös aikaansa nähden jo jonkinverran vanhentunutta. Saabin halpamalli 900 ja 9000 Saabien joukossa.
Njoo tottahan tuo on ehkä. Mutta minäpä ajelin 7 vuotta ysikympillä. Ilman mitään suurempia ongelmia. Kun vaihdoin auton, niin mittarissa oli 280tkm. Yhä kulki ja lähti laakista 20 pakkasessa. Teknikka on itseasiassa sama kuin satkussakin.

Mitäs sen on väliä onko vanhahtava jos toimii. Nih. :roll:

Huom. olen samaa mieltä saab84:n kanssa: auto on vanhanmallinen ja "karvalakki". Eräs kaverikin sanoi koeajaessaan auton, että mittaristo on suoraan 70-luvulta. Mutta ajo-ominaisuuksia ei osannut haukkua.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Eihän se tekniikka nyt niin vanhentunutta ole verrattuna 900:seen
verrattuna samanlainen alusta moottori samanlainen tehostin puuttuu,
ei ruiskua mutta perustekniikka samaa kun 900:nen niin ei niin vanhaa!?
minusta 90,99 mittaristo selkeä uus vanha,monessako muussa merkissä
noin selkeämittaristo?
Ari 1622
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2523
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

En halua parjatakkaan ysikymppiä enkä tuplaysejä. Lujia autoa.
Eivät mielestäni häpeä mitenkään satkuille.
Ilman näitä 9x-malleja ei varmaan olisi satkujakaan??

Kuten sanottu 7 vuotta palveli hyvin, ainoastaan kaverit (ei saabisteja) haukkui.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Teemu kirjoitti:Eräs kaverikin sanoi koeajaessaan auton, että mittaristo on suoraan 70-luvulta.
:) kuinka oikeassa hän olikaan. Ko. mittaristo esiteltiin saab 99 mallissa vuonna 1971: http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/hl654_mittaristo.jpg
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2523
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Juu lämmönsäätimiä myöten :)

Mutta tavallaan toi just hieno noin!
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Noppa on yksinkertaisesti legenda. Siinä sekasikiömäisyydessä on jotain kiehtovaa. Ja mitä tulee noihin valmistusaikoihin niin 99:ä tehtiin niin pitkä aika ja paljon autoja tänä aikana, etten pidä sitä minään erikoisuutena. Nykyäänhän ne ovat harvinaisia, mutta kyllä nopatkin kohta. Ja eikö se joskus mene niin, että mitä pienempi määrä automallia tehty ja mitä lyhyempänä aikana, sitä harvinaisempia?
No oli miten oli. Nopassa on vanhaa hyvää ajamisen meininkiä. Onhan se vähän karu verrattuna 900:seen mutta on siinä sitä jotain!
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
saab84
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Aika tulee todennäköisesti näyttämään, onko 90- mallissa aineksia legendaksi asti.

Tällä hetkellä auton arvostus rajoittuu lähinnä käyttöauton puolelle, ja ikänsä puolesta osa alkaa olla loppuun ajettuja ja siten romutettuja.
Tähän aiheeseen myös vastanneen lucan kotisivuilla on saabkanta- rekisteri, jonka mukaan 90- mallia oli viime vuoden lopulla reilut 4800 rekisterissä ja tammikuun 2004 loppuun mennessä autoja oli poistettu liikenteestä reilut 600 yksilöä.

Käsitys tämän mallin kohdalla "sekasikiömäisyydestä" on mielestäni vähän outoa, koska Saabilla on vanhemmissa malleissa ko. muuntelua harrastettu aikaisemminkin. Esimerkiksi v. 1974 ja myöhempien 99 combien perä koristaa 900:n combien perää, ainakin ensimmäisenä mallivuonna, eikö?

Ysikymppi (tai entinen 99) hyötyi swapista saamalla lisää tavaratilaa ja isomman polttoainetankin.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

saab84 kirjoitti:Tähän aiheeseen myös vastanneen lucan kotisivuilla on saabkanta- rekisteri, jonka mukaan 90- mallia oli viime vuoden lopulla reilut 4800 rekisterissä ja tammikuun 2004 loppuun mennessä autoja oli poistettu liikenteestä reilut 600 yksilöä.
En lähtenyt tarkistamaan lukuja, mutta mun sivuilla on siis taulukot:

1) lukumäärät 12/2002
2) lukumäärät 12/2003
3) edellämainittujen erotus

olen pyytänyt nuo tiedot AKElta, niitä saa kuka tahansa maksutta osoitteesta tietopalvelu@ake.fi. AKElla päivittyvät nuo taulukot aina vuoden vaihteessa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin