99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Laitetaas taas pää pölkylle :-)

16i pelaa ahdettuna korkeasta puristussuhteesta huolimatta.
Kuinka suuri osuus tässä on kehittyneemmällä polttoainejärjestemällä eli voisikohan B-moottori vaparin männillä toimia ahtimella ja saabin sähköruiskulla varustettuna.

Vesipumppuongelmista huolimatta (minulla niitä ei vielä ole ollut) B-moottori on mielestäni kiinnostava vaihtoehto vanhaan 99:iin.

Autossa on paikallaan hyväkuntoinen tekniikka ja tarvittavat kilkkeet muutokseen löytyy hyllystä (paitsi imusarja).

EDIT: mitenkä saisi helpoiten (tietty saabin osilla) kierroslukusignaalin sytytykselle ja ruiskuboksille?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

16:ssa on täysin erilainen sylinterikansi ja palotilan muoto, kuin noissa perinteisissä 8-venaisissa. Se on pitkälti syy siihen, miksi 16-venttiiliset kestää korkeampia puristussuhteita ahdettuna.

Mie sain tuntumaa siihenkin surullisen kuuluisaan vesipumppuun. Pumppu aiheutti ensin veden katoamista ja lopulta meni vettä öljynkin sekaan. B-kone saikin lähdöt, kun ostin klubitoverilta Turbo H-koneen halvalla.

Ei voi muuta sanoa, kun että lykkyä pyttyyn vaan ajatuksiesi kanssa. Helppoa tietä et ainakaan ole valinnut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Miksi b-kone & vaparin männät kun h-turbokoneita on tarjolla aika halvallakin. Ainakin T16 LH 2.2:n suuttimet istuvat aika hyvin k-jetin imusarjaankin, mitä noita nyt nopeasti kokeilin. Kannattaa laittaa LH:kin turbokoneesta, vaparin kartat eivät luultavasti ota ahdinta huomioon. :) Turbomallin suuttimilla taas käynee rikkaalla ainakin normiajossa.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Jokke A kirjoitti:Miksi b-kone & vaparin männät kun h-turbokoneita on tarjolla aika halvallakin. Ainakin T16 LH 2.2:n suuttimet istuvat aika hyvin k-jetin imusarjaankin, mitä noita nyt nopeasti kokeilin. Kannattaa laittaa LH:kin turbokoneesta, vaparin kartat eivät luultavasti ota ahdinta huomioon. :) Turbomallin suuttimilla taas käynee rikkaalla ainakin normiajossa.
olen tullut siihen tulokseen etten raaski raiskata combin tulipeltiä, t16 olisi kyllä varattuna projektiin.
ja b-turbopannukin olisi nurkissa, männänrenkaan tod.näk. jumissa kun on niin pitkään seissyt.
ja h-turbojakin pyörii nurkissa.
b-moottori on hiljaisempi mekaanisilta ääniltään.
ja jotain uutta tahtoo kokeilla, tahtoo! :)

bensanpaineilla, suuttimilla ja vaikka boksia ohjelmoimalla voisi tehdä hienosäätöä polttoaineensyöttöön, boksi toki turboversiosta.

mutta jos laitan kampiakselin asentoanturin 16i niin toimiiko virranjakajaversion ruiskuboksilla (jakaja pyörii tuplanopeudella?)?
vai onko syttyboksi erilainen?
ja saakohan b-turbon jakajasta sopivan signaalin vaikka h-syttyboksille ja eteenpäin ruiskuboksille?

kiitos kommenteista t:
nimimerkki kesäksi(kö) radalle :)
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Mertmi kirjoitti:16:ssa on täysin erilainen sylinterikansi ja palotilan muoto, kuin noissa perinteisissä 8-venaisissa. Se on pitkälti syy siihen, miksi 16-venttiiliset kestää korkeampia puristussuhteita ahdettuna.
Tämä minuakin vähän huolettaa mutta kokeilla pitää :)
jotain nakujutskaa ja seosmittaria ja elämää suurempaa ic:tä vaatinee.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mitä olen omia rakkineita katsonut niin 16-venasen virranjakaja sopinee jalkaa vaihtamalla b-moottorin lohkoon. Ja ajoituskin on kohdallaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

dimebak kirjoitti:Mitä olen omia rakkineita katsonut niin 16-venasen virranjakaja sopinee jalkaa vaihtamalla b-moottorin lohkoon. Ja ajoituskin on kohdallaan.
siis mitenkä, t16 jakajan romppeet b-jakajan sisälle vai?

eikös og 8i imusarjaan saisi 16v suuttimet reikiä sopivasti muuttelemalla?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja dimebak »

saabastelija kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Mitä olen omia rakkineita katsonut niin 16-venasen virranjakaja sopinee jalkaa vaihtamalla b-moottorin lohkoon. Ja ajoituskin on kohdallaan.
siis mitenkä, t16 jakajan romppeet b-jakajan sisälle vai?
Silmämääräisesti katsottuna nuo jakajat ei juurikaan poikkea muulta kuin jalan osalta joten sisuskalujen vaihto ei liene mikään iso operaatio.

Se ero kuitenkin on, että esim. mun autoissa pyörijän akseli on 99:ssä paksu ja 900:ssa ohut. Pyörijä itsessään ei juurikaan poikkea ja on mulla ollut siinä ulkoisestikin saman näköinen pyörijä kuin 99:ssä vaikka oikeanlainen lienee se missä on leveämpi kärki. Hieman hankala selittää mutta toivottavasti ymmärsit.

Onhan tuo 99:n jakaja ollut mulla kappaleina, kun vaihdettiin siihen puslat ja jos oikein muistan niin pyörijän akselin sai irti jakajasta. Muistikuva ei kuitenkaan ole mikään pommin varma, kun puslien vaihdosta on kohta 9 vuotta aikaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Jos mä nyt päätyisinkin k-jettiin ahtimella tai ilman niin miten ratkaisen ohjauspaineensäätimen kiinnitysongelman b-moottorin kanssa?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mikä siinä on ongelmana?Onhan noissa b-turbokoneissa ollut k-jet tehtaalta lähtien.
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

tomaatti kirjoitti:Mikä siinä on ongelmana?Onhan noissa b-turbokoneissa ollut k-jet tehtaalta lähtien.
juuh, mutta jos satkun ruiskun laitan niin mites ohjauspaineensäädin sovitetaan termarikoteloon?
vai sopiiko muka ihan suoraan?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

En ole tutustunut noihin b-turbokoneisiin mutta jos ei ole pulteille paikkoja niin koita löytää jostain turbon alkuperäinen.
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

saabastelija kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:Mikä siinä on ongelmana?Onhan noissa b-turbokoneissa ollut k-jet tehtaalta lähtien.
juuh, mutta jos satkun ruiskun laitan niin mites ohjauspaineensäädin sovitetaan termarikoteloon?
vai sopiiko muka ihan suoraan?
eihän volvossakaan ole kuin polttoainpumpun (kaasarimalli) tilalla jalka johon ohjaupaineensäädin on laitettu.
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Ilmeisesti satkun ruiskumallin termarikotelo sopii suoraan kanteen, vai onko b-kansissa eroja kaasari/ruisku?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainaskin tossa minun 99:n ex b-koneessa oli ihan paikka ja valmiit jengat sille ohjauspainesäätimelle termarikotelon kyljessä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin