900i -88 8v valmistusmaa Suomi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

900i -88 8v valmistusmaa Suomi

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Sain uudenmallisen rekisteriotteen katsastuksen jälkeen ja siinä luki valmistusmaa: Suomi.

Mukavaa :)

Vanhemmassa otteessa ei ole kai valmistusmaata ollut.

Mistäköhän saisi ison Made in Finland tarran takaikkunaan?
Jeltsin
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 12:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: 900i -88 8v valmistusmaa Suomi

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

Niin, uudenmallisessa rekisteriotteessa todellakin lukee auton OIKEA valmistusmaa. Tulee meinaan molelle yllätyksenä se, että VW Golf ei olekaan valmistettu Saksassa vaan Meksikossa 8O (vain Toureg ja Touran kuulemma valmistetaan aina Saksassa, muut missä sattuu). Toinen näkyvä uudistus on se, että nyt katsastusmies tulostaa joka kerta katsastuksen jälkeen uuden otteen. Enää ei leimoja saa!

Tuosta mainitsemastasi tarrasta tuli mieleen, että eikös Saabin takalasissa perinteisesti ole lukenut: "Se. Varma. Kotimainen." ? Muistelen, että tästä olisi aikoinaan käyty hyvinkin perinpohjaista keskustelua kieliasiantuntijoiden toimesta. Heidän mielestään kun teksti ei ollut hyvää suomea. :?
NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900i -88 8v valmistusmaa Suomi

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Klubikaupasta saa ainakin noita Saab Suomesta ja Se.Varma.Kotimainen -tarroja.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 900i -88 8v valmistusmaa Suomi

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mun molemmat kiesit on tehty Suomessa. Vitsailinkin vaimolle, että myös seuraava Saab pitää olla Assembled in Finland. Ja perään heitin, että siihen on sitten pirun näppärä pakata lapset kyytiin :lol: Avo-Aero tai -Viggen :lol:

Lisättäköön, että uuteen lappuun tulee automaattisesti oikea seuraava katsastusajan kohta. Eli ei tarvi arpoa itse onko autolla rekkarin mukaan vai käyttöpäivän mukaan katsastus.

Toisaalta, 99:n otteessa taitaa lukea käyttöönottopäivä lisätiedoissa. Pitääpä kysyä konttorilta voiko sen saa käyttöönottopäiväksi niin katsastus siirtyisi talvelta kesälle :wink: Kesällä ku on enemmän motivaatiota korjata autoa itse, kun on kylmä autotalli.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900i -88 8v valmistusmaa Suomi

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Omassa on kans valmistusmaa suomi (tosin niin sanoo valmistenumerokin) ja lasissa on tarra "Saab suomesta", liekkö ollu siinä uutuuttaan jo?
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: 900i -88 8v valmistusmaa Suomi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

dimebak kirjoitti:Mun molemmat kiesit on tehty Suomessa. Vitsailinkin vaimolle, että myös seuraava Saab pitää olla Assembled in Finland. Ja perään heitin, että siihen on sitten pirun näppärä pakata lapset kyytiin :lol: Avo-Aero tai -Viggen :lol:
Jos haluat cabrion tai Viggenin, älä kerro vaimolle, mutta tiesitkö, että viimeiset 5-oviset OG 9-3:t (2002 - 2003) on tehty Uudessakaupungissa? Näin tehtiin, koska Trollhättanin kapasiteetti tarvittiin 9-3 SS:n linjojen asenteluun ja tuotannon käynnistelemiseen.

130 hv vapaastihengittävä ja 185 hv täyspaineturbo olivat poistettu valikoimasta, joten autot olivat 150 hv matalapaineturboja, joista moneen tarjottiin kaupanpäällisiksi 170 hv virityssarja. Myös 205 hv HOT oli olemassa, mutta se taisi tuohon maailmanaikaan olla tarjolla vain cabrioletiin? 3-ovinen korimalli oli jo lakkautettu. Näitä myytiin Suomessa ainakin 2,0t ja 2,0t SE TurboJubilee- versioina, valmistusmaa kannattaa tsekata VIN-koodista.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 900i -88 8v valmistusmaa Suomi

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Juha96 kirjoitti:Näitä myytiin Suomessa ainakin 2,0t ja 2,0t SE TurboJubilee- versioina, valmistusmaa kannattaa tsekata VIN-koodista.
Tuo oli mukava kuulla. Tuommoinen Jubilee ku olis ihan mieluinen auto lapsiperheelle; nahkasisustus helpompi puhdistaa kuin kangas, automaatti-ilmastointi, tilava takakontti, sopivasti tehoa jne.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
JuAn
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Kesä 21, 2005 13:17
Paikkakunta: Rautjärvi

Re: 900i -88 8v valmistusmaa Suomi

Viesti Kirjoittaja JuAn »

Onko kenelläkään tietoa noista takalasitarroista, et onko ne aina jompi kumpi, Saab Suomesta tai Se. Varma. Kotimainen, tietyssä vuosimallissa, vai vaihteleeko saman mallivuoden sisällä. Ku pitäis tuohon -83 satkuun vaihtaa uus tarra, nyt siinä on tuo Se. Varma. Kotimainen., mut tuo Saab Suomesta miellyttäis enempi silmää... :?
900 GL 3D -83
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: 900i -88 8v valmistusmaa Suomi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Tarkoista vuosimalleista ei ole tietoa, mutta Se. Varma. Kotimainen. on se vanhempi, jota käytettiin jo 1970-luvulta lähtien. Saab Suomesta tuli käyttöön 1980-luvun puolimaissa siten, että ainakin '85 vuosimallissa oli jo tuo muoto, taisipa olla '84:ssäkin jo.

Eli ei ole mielestäni kummoinenkaan tyylirikko vaihtaa '83 malliseen Saab Suomesta - tarraa, sen verran lähellä vaihtumisen aikaa liikutaan jo. Saab Suomesta 1970-lukuisessa voisi olla etikettivirhe, kuten myös S.V.K.-tarra Ysinopassa tai tonnarissa.

Edit. Selkeää vuosimallisidonnaisuutta noissa tuskin on, koska olivat ilmeisesti Scan-Auton eli maahantuoja/piirimyyjän tarroja, ei tehtaan. Mutta 1980-luvun alkupuolella Saabin uudistuessa ja samojen tarrojen oltua pitkään käytössä Se.Varma.Kotimainen. alkoi varmaan tuntua ummehtuneelta ja liikaa hoetulta, siksi mainostoimiston pojilta ja tytöiltä piti tilata uusi, iskevämpi slogan. Takalasitarrojen kohtaloksi myöhemmin koitui lisäjarruvalo ja ehkä myöskin myyntiorganisaation raju alasajo, kellään ei enää vuosikymmenen vaihtuessa ollut aikaa miettiä moisia tarroja.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
JuAn
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Kesä 21, 2005 13:17
Paikkakunta: Rautjärvi

Re: 900i -88 8v valmistusmaa Suomi

Viesti Kirjoittaja JuAn »

Kiitos vastauksesta, pitänee tilata tuo tarra klubikaupasta samalla klubitarran kanssa :)

(Tuos mei ysikympis on jo tuo Saab Suomesta tarra, auto on ostettu uutena perheeseen loppuvuodesta -84...)
900 GL 3D -83
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Re: 900i -88 8v valmistusmaa Suomi

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

Ässän otteessa lukee "Valmistusmaa suomi"
Iivarin otteessa lukee "Valmistusmaa ruotsi"

Ei siinä muuta, mutta VIN koodin mukaan juuri päinvastoin ja iivarin takalasissa lukee "Saab suomesta." :P
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: 900i -88 8v valmistusmaa Suomi

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Juha96 kirjoitti:Takalasitarrojen kohtaloksi myöhemmin koitui lisäjarruvalo
Mä leikkasin sen tarran kahtia ja laitoin takajarruvalon vasemmalle puolelle että "Saab" ja oikealle puolelle että "Suomesta".

Minusta siitä tuli hieno :)

Uudessakaupungissa kuulema lomautetaan, harmi... ehkä meilläkin kannattaisi jo täysillä alkaa panostaa sähköautoihin. Tuo 100 vuotias polttomoottori alkaa olemaan aikansa elänyt. Uskon että markkinat on olemassa, kun vaan joku saa vaan valmista aikaiseksi. Suomessa osataan kyllä.

Energia voidaan tuottaa siellä missä se on tehokkainta ja siirtää auton akustoon.

Samalla voisi tehdä ihan oman automerkin.

Kuka omistaa uudenkaupungin tehtaan?
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: 900i -88 8v valmistusmaa Suomi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ääni kirjoitti: Kuka omistaa uudenkaupungin tehtaan?
Metso Corporation. Suomalainen pörssiyhtiö siis.
Ääni kirjoitti:Uudessakaupungissa kuulema lomautetaan, harmi... ehkä meilläkin kannattaisi jo täysillä alkaa panostaa sähköautoihin. Tuo 100 vuotias polttomoottori alkaa olemaan aikansa elänyt. Uskon että markkinat on olemassa, kun vaan joku saa vaan valmista aikaiseksi. Suomessa osataan kyllä.
Niin, tai ei olisi kannattanut lopettaa kaksoispolttoainejärjestelmiin satsausta 80-luvulla.

Jos Petroihin olisi maltettu ottaa käyttöön kalliimpia komponentteja (enemmän elektroniikkaa kuten nakutustunnistin, vähemmän nakutusherkkä 16 v kansi, LH tai joku muu sähköruisku ehkä kahdella jakotukilla ja kaksilla suuttimilla joka olisi mahdollistanut salamannopean polttoaineen vaihdon, ehkä turboahdin ja myöhemmin DI) niin olisi saatu huipputekninen monipolttoaineauto, jota olisi voinut bensan ja petrolin lisäksi ajaa mm. etanolilla ja niin oltaisiinkin 80-luvun puolivälissä / loppupuolella oltu 20 vuotta aikaansa edellä.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: 900i -88 8v valmistusmaa Suomi

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Juha96 kirjoitti: Jos Petroihin olisi maltettu ottaa käyttöön kalliimpia komponentteja (enemmän elektroniikkaa kuten nakutustunnistin, vähemmän nakutusherkkä 16 v kansi, LH tai joku muu sähköruisku ehkä kahdella jakotukilla ja kaksilla suuttimilla joka olisi mahdollistanut salamannopean polttoaineen vaihdon, ehkä turboahdin ja myöhemmin DI) niin olisi saatu huipputekninen monipolttoaineauto, jota olisi voinut bensan ja petrolin lisäksi ajaa mm. etanolilla ja niin oltaisiinkin 80-luvun puolivälissä / loppupuolella oltu 20 vuotta aikaansa edellä.
No joo... olisi voinut toimia ja ehkä toimisi vieläkin. Mutta polttomoottorin hyötysuhde on surkea, jotain 30% kai. Sähköautolla hyötysuhde on paljon korkeampi, se pyörii kai kuitenkin jossain lähemmäs 80% korvilla tai ylikin.

Suurin ongelma on energian varastointi. Siihen ollaan käsittääkseni myös Suomalaisvoimin kehittämässä järjestelmää jolla saadaan kevyistä litium-ioni akuista suuri kapasiteetti eli paljon energiaa/energiavaraston kilogramma (mikä lie yksikkö). Lyijyakut ovat raskaita verrattuna niistä saatavaan energian määrään.

Jos ajatellaan että on iso tehdas joka polttaa fossiilista / etanolia / puuta / mitä lie joka palaa luultavasti paljon paremmalla hyötysuhteella kuin auton moottoritilaan laitettu pienpolttolaitos ja tehtaasta saatava energia muunnetaan sähköksi, sähkö siirretään sähköverkon kautta auton akustoon ja auton akuston sähköenergia pyörittää sähkömoottoria niin uskon että se on silti hyötysuhteeltaan huomattavasti parempi kuin rakentaa jokaiseen autoon oma polttomoottori.

Lisäksi sähköauton ympäristöystävällisyyden määrää sen jälkeen energialaitoisten käyttämä energiantuotantomenetelmä. Sen jälkeen voit ajaa autollasi tuulivoimalla, vesivoimalla, aurinkoenergialla, puulla, millä ikinä energiaa tuotetaankin.

Jotta tuon edellämainitun ymmärtää, joutuu hieman ajatella asioita uudelta kantilta. Kaikki olemassa olevat mielikuvat autoista, niiden ominaisuuksista, historiasta ja niiden ympärille luodusta kulttuurista menee uusiksi.

Uskon että sähköautoissa on tulevaisuus.

Tuossa sähköurheiluauto:
http://www.teslamotors.com/

Mulle kävis ihan tavallinenkin. Onhan sitä olemassakin suomalainen Elcat vanhan tekniikan lyijyakuilla kulkeva auto, toimintasäde ei vain päätä huimaa (eikä ulkonäkö :) ):
http://www.elcat.fi/

Tuolla
http://www.sahkoautot.fi/
ollaan tekemässä ilmeisesti kimppatilausta Corollasta varustettuna sähkömoottorilla. En tiedä onko projekti jäänyt vaiheeseen, mutta mitään tietoja projektin etenemisestä sieltä ei tunnu löytyvän.

Mutta siinäpä Metsolle liikeideaa, jos tarttis jotain uutta keksiä.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: 900i -88 8v valmistusmaa Suomi

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Noista tarroista, klubikaupasta tilasin molemmat ja ne olis tarkotus tuohon 900c laittaa. Onneks tässä ketjussa mainittiin lisäjarruvalo, sekin olis tarkotus laittaa mutta se on jostain toisesta autosta irrotettu.
Takalasiin pitäis siis tulla "Se. Varma. Kotimainen. (jarruvalo) Saab Suomesta". (syy miks molemmat on siinä kun noitten 2 väliltä on vaikea päättää, helpointa laittaa molemmat)
Vastaa Viestiin