900i piristys
900i piristys
Tuollainen 230 000 ajettu vm 91 saabi löytyypi tuolta pihalta. On tässä vähä aikaa pohtinut että miten helposti lisää tehoa esim vakio osia muokkaamalla\säätämällä ? Onko mitään konsteja millä jonkun laisia tehon lisäyksiä halvalla. En nyt kuitenkaan turboa ala laittamaan vaikka uskon että se tulee useaan otteeseen esille tässä
Kaikki apu\ehdotukset tarpeen . Kiitos vinkeistä näin etu käteen
Kaikki apu\ehdotukset tarpeen . Kiitos vinkeistä näin etu käteen
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Re: 900i piristys
Puristuksia lisää jyrkempää nokkaa, kirjastosta Virittäjän käsikirja ja siitä se lähtee
Re: 900i piristys
Itseä kiinnostaisi tämä aihe kanssa On 350k ajettu saba 900i kyseessä. Oisko jotain ihan simppeleitä säätöjä/hommia millä saisi edes hiukan lisää tehoa/kiihtyvyyttä, kun nykyään tuo tuntuu laiskemmalta kuin ennen? Kaasua kun painaa niin kiihtyy todella laiskasti. VW Passat 1.6 bensa lähtee varmaan 5x kovempaa
Re: 900i piristys
Uudet sytkäosat (tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi), ilmansuodatin yms. Ovatko sytkä ja seokset kohdallaan?Marshall kirjoitti:Itseä kiinnostaisi tämä aihe kanssa On 350k ajettu saba 900i kyseessä. Oisko jotain ihan simppeleitä säätöjä/hommia millä saisi edes hiukan lisää tehoa/kiihtyvyyttä, kun nykyään tuo tuntuu laiskemmalta kuin ennen? Kaasua kun painaa niin kiihtyy todella laiskasti. VW Passat 1.6 bensa lähtee varmaan 5x kovempaa
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Re: 900i piristys
Jos tosiaan suorituskyky huonontunut entisestä niin ihan perushuollosta ja -kunnostuksesta voi lähteä liikkeelle tarvitsematta miettiä varsinaista viritystä tai modifiointia. Ilmansuodatin tuossa mainittiinkin, toinen tukkeutuva voi olla pakoputki (takapönttö) joka pahemmin tukkeutuessaan alkaa myös haitata kulkupuolta. Bensansuodatin on kolmas.
Moottorin puristuspaineet voi myös mitata, näin paljastuu jos koneessa on esim. venttiilivaurio, joka ainakin rokottaa suorituskykyä roimasti.
(tuo vm '91 on ilmeisesti 16-venttiilinen?)
Moottorin puristuspaineet voi myös mitata, näin paljastuu jos koneessa on esim. venttiilivaurio, joka ainakin rokottaa suorituskykyä roimasti.
(tuo vm '91 on ilmeisesti 16-venttiilinen?)
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: 900i piristys
Juuri noin.Itse olen joskus jopa puhdistanut venttiilit.Vuosien ja kilometrien myötä niihin kertyy (pakopuolelle) todella paljon karstaa.Se ei ainakaan paranna suorituskykyä.Kevyt venttiilinhionta on myös paikallaan.Mitään suurempaa niille ei pinnoitteen vuoksi voi kyllä tehdäkkään.
Re: 900i piristys
Joskus tullut lueskeltua sitä nelitahti mootttorin virittäminen kirjaa. Ihan hyvää sellaista perus tietoa matkan varrelle, miten toimia ja mistä kannattaisia suunnilleeen aloittaa kun rupee värkkään.lintta go go kirjoitti:Puristuksia lisää jyrkempää nokkaa, kirjastosta Virittäjän käsikirja ja siitä se lähtee
Myös olis näin aloittelijana hyvä ostaa tuo alfamerin saabin korjausopas että ei oo ihan hukassa onko tuossa suihkutusjärjestelmässä jotain kikkoja miten säätämällä\muokkaamalla enemmän potkua autoon ?
Mikä on muuten vikana kun ajaa noin 140km\h ja kääntää rattia ihan olemattoman vähän niin auto menee heti tien toiseen laitaan. Jokin kyllä mättää ohjauksen kanssa ? Kiitos vastauksista
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: 900i piristys
No ei vissiin hirveesti jääny muistiin tuosta kirjasta? Tuskin kannattaa ihan hirveesti ruveta lisäämään bensaa koneeseen ruiskua säätämällä (mikä on kyllä suht helppoa), jos et saa sinne yhtään sen enempää ilmaa imettyä (mikä taas on suht hankalaa). Pienenpientä lisäpotkua voi löytyä, mutta ilman muita muutoksia menee homma sitten jossain muussa kohtaa pieleen (tyhjäkäynti, pintakaasulla ajelu tms.)jusmä kirjoitti:
Joskus tullut lueskeltua sitä nelitahti mootttorin virittäminen kirjaa....
onko tuossa suihkutusjärjestelmässä jotain kikkoja miten säätämällä\muokkaamalla enemmän potkua autoon ?
K-jettiin voi olla vähä vaikee löytää mitään lastuakaan
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: 900i piristys
Ei ehkä lastua, mutta teippiä kyllä:- )V.J.S kirjoitti:K-jettiin voi olla vähä vaikee löytää mitään lastuakaan
http://kotinetti.suomi.net/alustaar/sivut/teippi.jpg
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 37#p342237
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 47#p486247
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 900i piristys
Voin sanoa että olen vasta alkaja ja kiinnostunut laittamaan ysisatastani. En vielä tunne kaikkia erikoisia auto sanastoa koskevia sanoja, joten toivoisin niihin aina joskus selvennystä Nyt heti voin kysyä että minne tuota teippia laitetaan? Jonnekkin ilmakartioon ? vaikuttaa varmaan sitten bensan\ ilman saantiin? Mitä nyt sain irti nimimerkin ''jus'' laittamista linkeistä. miten kyseinen kartio toimii bensan ''määrääjänä'' ja mitkä on tämän teippaamis jutun luoma teho, kulutus sun muut yms.. Kiitos selvennyksistä ja ohjeistajus kirjoitti:Ei ehkä lastua, mutta teippiä kyllä:- )V.J.S kirjoitti:K-jettiin voi olla vähä vaikee löytää mitään lastuakaan
Re: 900i piristys
Jos autosi on '91 eli 16-venttiilinen niin unohda kaikki mitä on sanottu K-jetistä ja teippaamisista, autossasi ei ko. osia ole.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 09:59
Re: 900i piristys
jep, kasiventtiilisessä: mitä enemmän kaasuläppää avaa sen enemmän se määräjakajan lautanen nousee, teipillä haetaan sitä kai et kartion yläosaa pienennetään, jolloin lautanen joutuu nousemaan ylemmäs, siis lautasen nousu määrää suoraan suihkutuspaineen eli määrän, eli rikkaampaa seosta yläkierroksille. Ei kyl oo kokemusta tosta kikasta, näyttää senverran epämääräiseltä
Noh jos pientä viriä haluu, kansi irti ja vajaan millin madallus,samalla kattoo venttiilien kunto, kanavat ainakin minun kannessa oli tehtaan jäljiltä ihan ok, niille en siloituksia juuri tehnyt, lähinnä venttiilin seetirenkaan jouhevuus kanavaan kannattaa kattoo..
Olikos ruiskussa valupakosarja?, henkistä tehon-nousua voisi saada kaasarimallin peltisarjalla. ja suurempaa henkistä kasvua ottamalla keskiäänenvaimentimen pois, sitä jää vain kaksi läpivirtaus vaimenninta.
Noh jos pientä viriä haluu, kansi irti ja vajaan millin madallus,samalla kattoo venttiilien kunto, kanavat ainakin minun kannessa oli tehtaan jäljiltä ihan ok, niille en siloituksia juuri tehnyt, lähinnä venttiilin seetirenkaan jouhevuus kanavaan kannattaa kattoo..
Olikos ruiskussa valupakosarja?, henkistä tehon-nousua voisi saada kaasarimallin peltisarjalla. ja suurempaa henkistä kasvua ottamalla keskiäänenvaimentimen pois, sitä jää vain kaksi läpivirtaus vaimenninta.
Re: 900i piristys
Miul ois 8-venttiiline 2.0. Siihe ilmeisesti sais tollasii teippiviritelmiä. Seokset voi hyvinkii olla päin p..mäntyä. Hankala vaan säätää ilman mitään laitteistoa mikä mittaa sit pakokaasuja. Jos vaikka jossai korjaamolla säädättäis halvalla. Noita venttiileitä pitäs varmaan puhistella, tietäs vaa mitä se nyt sit käytännössä meinaa Puristuspaineet mitataan silleen, et jonku tulpan tilalle yks mitta-anturi ja startilla pyöritetää konetta? Tietäs vaa et mistä saa tollaset vempeleet.talvisaabisti kirjoitti:jep, kasiventtiilisessä: mitä enemmän kaasuläppää avaa sen enemmän se määräjakajan lautanen nousee, teipillä haetaan sitä kai et kartion yläosaa pienennetään, jolloin lautanen joutuu nousemaan ylemmäs, siis lautasen nousu määrää suoraan suihkutuspaineen eli määrän, eli rikkaampaa seosta yläkierroksille. Ei kyl oo kokemusta tosta kikasta, näyttää senverran epämääräiseltä
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 09:59
Re: 900i piristys
Tollasen yksinkertaisen puristuspainemittarin saa varmaan jokaisesta autotarvikeliikkeestä parilla kympillä.Puristuspaineet mitataan silleen, et jonku tulpan tilalle yks mitta-anturi ja startilla pyöritetää konetta? Tietäs vaa et mistä saa tollaset vempeleet.
Jep eli tulpat irti, yhteen reikään mittari (akku kunnossa) ja kaasupohjassa sahataan, ja kototaan mitä arvoja saa mistäkin pytystä, ei se mittaus kaikkee kerro, mut näkeepähän onko sylinterit tasaiset puristuksiltaan. mutta lievää venttiilin fuskaamista jne ei sillä oikein selville saa, ohivuotomittauksella saa paremmat selvitykset, mut se on jo melkein korjaamolaite.
Re: 900i piristys
talvisaabisti kirjoitti:Tollasen yksinkertaisen puristuspainemittarin saa varmaan jokaisesta autotarvikeliikkeestä parilla kympillä.Puristuspaineet mitataan silleen, et jonku tulpan tilalle yks mitta-anturi ja startilla pyöritetää konetta? Tietäs vaa et mistä saa tollaset vempeleet.
Jep eli tulpat irti, yhteen reikään mittari (akku kunnossa) ja kaasupohjassa sahataan, ja kototaan mitä arvoja saa mistäkin pytystä, ei se mittaus kaikkee kerro, mut näkeepähän onko sylinterit tasaiset puristuksiltaan. mutta lievää venttiilin fuskaamista jne ei sillä oikein selville saa, ohivuotomittauksella saa paremmat selvitykset, mut se on jo melkein korjaamolaite.
Jos nyt oikein tiedän niin kolmen tulpan pitäis olla paikallaan kun mitataan puristuksia sillä mittarilla? Tulpan hatut vain pois ja sit yks tellen kaikki pytyt läpi sillä. Niin saa todellisen puristus-suhde lukeman ku pysyy puristukset siellä pytyssä. Ja mittari ottaa ylös huippuarvon.