TERE!
Hain tuolla otsikkona olevalla sanalla vinkkejä ja löytyihän niitä.. Kuitenkin nyt vielä varmistelisin, sillä omasta OG900- ajasta alkaa olla vuosia. Ostin pojalle lähinnä peltoautoksi 1984- vuosimallin GLi satkun. Moottorin kun käynnistää niin välittömästi alkaa huomattavan kovaääninen säksätys. Äänen paikallistin venttiilikopan tienoille. Haulla löytyi tietoa suuttimien o- renkaan kovettumisesta. Yhden putken ruiskulta jouduin jo uusimaan kun oli poikki läheltä kantta. Myös tuo suuttimen liitos vaikutti luvattoman löysältä. Onko vika siis tuolla suuttimissa vaiko mahdollisesti jossain muualla? Kivahan tuota autoa on rassata kun tietäisi taas, mistä lähteä liikkeelle. Ja pakko lopuksi mainita, että on edelleen ajettavuudeltaan tuo 900 aivan huippuluokkaa vaikka vertaisin sitä omaan 9-5:een...
Säksätystä..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Säksätystä..
olisiko vikana viallinen jakoketjunkiristin tai loppuun kulunut jakoketju.
myös vuotava pakosarja ja sen tiivisteet pitävät räpättävää ääntä.
myös vuotava pakosarja ja sen tiivisteet pitävät räpättävää ääntä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Säksätystä..
Tarkistahan pakosarjan tiiviste. Säksätys on juuri oikea termi äänelle, kun tiiviste on palanut ja sieltä falskaa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Re: Säksätystä..
Kannattaa myös piruuttaan tsekata, että tulpat on riittävän kireällä ja hyvin paikallaan. Ei sillä ettäkö näin olisi itselläni käynyt mutta... ![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Re: Säksätystä..
Juuri näin.Tonppa kirjoitti:Kannattaa myös piruuttaan tsekata, että tulpat on riittävän kireällä ja hyvin paikallaan. Ei sillä ettäkö näin olisi itselläni käynyt mutta...
Väärillä jengoilla oleva tulppa aiheuttaa juuri tuollaisen säksätyksen/tupsutuksen.
Olen aikaisemminkin postannut tämän, mutta tuon saa korjattua "erikoistyökalulla", jos ei satu olemaan oikean kokoista kierretappia. Erikoistyökalu on kaikessa yksinkertaisuudessaan sytytystulppa, johon on ajettu kierteeseen urat (esim. Dremelin/vastaavan katkaisulaikalla) 90 asteen välein, samaan tapaan, kuin kierretapissa on.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: Säksätystä..
Ex 900i:ssä halkesi peltipakosarja siitä 1 ja 4 pyttyjen liitoskohdasta. Hitsattiin moneen otteeseen ja välillä siinä oli vaan villanpalanen tungettuna putkien väliin, kun keljutti se säkätys. Liekkö tuo teidän tapaus peltipakosarjalla? Mikäli on, niin kannattanee tsekata saumat sieltä alhaalta liitoslaipan seudusta... Allekirjoittaneelta saattaisi löytyä ehjä peltisarjakin tuon hitsatun lisäksi ja on toki kaupan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01