
Tausta:
-Vuosi sitten eurooppaan ajaessa vitonen alkoi loppumatkasta hieman jurnuttamaan mutta oire hävisi. ( http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=28&t=46800 )
-Nyt puoli vuotta sitten täyslastissa ollut peräkärry oli moottorijarrutuksessa liikaa ja vaihteet alkoivat pomppia pois päältä (kaikki lukuunottamatta vitosta). Oireet hävisivät muutamassa päivässä ja siitä asti on satunnaisesti kerran viikossa nelonen tai kakkonen pomppinut pois päältä.
-Vaihdoin laatikkoon toiveikkaana (pessimisti ei pety) Teboilin EP 75W90 -öljyt ja huomasin miten synkat alkoivat toimia paremmin. Pieni järkytys oli avata vaihteiston takaluukku. Suodattimesta löytyi paljon sorvinlastuja muistuttavia metallinpalasia (jotkin melko isoja) ja öljyvadin pohjalle jäi operaation jälkeen melko hieno metallinhohto. Vanhat mineraaliöljyt (vain 2l jäljellä) olivat melkoista kuravettä.
-Viimeksi oireili matka-ajossa nelonen siten ettei se tietenkään pysynyt silmässä kuin pitämällä mutta tämän jälkeen se ei meinannut lähteä pois kolostaa, tuntui kuin vaihde olisi tullut perässä, kunnes rutinalla vihdoin irtosi.
Tilanne:
-Tekisi mieli taas urheilla ja ajaa eurooppa ympäri satkulla muttei ton askin varaan alppien ylittämistä laskisi mielellään...
-Oon harkinnut koneen nostoa keulalta ja askin remppaamista/vaihtamista mutta kuulostaako oireet varmasti vaihteistovialta? Pitääkö laakerit uusia? Synkat mennyt? Vaihteensiirtäjä? Rättinivel? Moottorin tukikumit? Kuskissa vika?