Vaihteistoremppa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
marcusn
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 20:28
Paikkakunta: Turku

Vaihteistoremppa?

Viesti Kirjoittaja marcusn »

Perheenjäsenen arvonimen saavuttanut :saab: 900 2.1 -93 330tkm on kai sitten antanut ensioireet sulakkeen (vaihteiston) hajoamisesta.

Tausta:
-Vuosi sitten eurooppaan ajaessa vitonen alkoi loppumatkasta hieman jurnuttamaan mutta oire hävisi. ( http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=28&t=46800 )
-Nyt puoli vuotta sitten täyslastissa ollut peräkärry oli moottorijarrutuksessa liikaa ja vaihteet alkoivat pomppia pois päältä (kaikki lukuunottamatta vitosta). Oireet hävisivät muutamassa päivässä ja siitä asti on satunnaisesti kerran viikossa nelonen tai kakkonen pomppinut pois päältä.
-Vaihdoin laatikkoon toiveikkaana (pessimisti ei pety) Teboilin EP 75W90 -öljyt ja huomasin miten synkat alkoivat toimia paremmin. Pieni järkytys oli avata vaihteiston takaluukku. Suodattimesta löytyi paljon sorvinlastuja muistuttavia metallinpalasia (jotkin melko isoja) ja öljyvadin pohjalle jäi operaation jälkeen melko hieno metallinhohto. Vanhat mineraaliöljyt (vain 2l jäljellä) olivat melkoista kuravettä.
-Viimeksi oireili matka-ajossa nelonen siten ettei se tietenkään pysynyt silmässä kuin pitämällä mutta tämän jälkeen se ei meinannut lähteä pois kolostaa, tuntui kuin vaihde olisi tullut perässä, kunnes rutinalla vihdoin irtosi.

Tilanne:
-Tekisi mieli taas urheilla ja ajaa eurooppa ympäri satkulla muttei ton askin varaan alppien ylittämistä laskisi mielellään...
-Oon harkinnut koneen nostoa keulalta ja askin remppaamista/vaihtamista mutta kuulostaako oireet varmasti vaihteistovialta? Pitääkö laakerit uusia? Synkat mennyt? Vaihteensiirtäjä? Rättinivel? Moottorin tukikumit? Kuskissa vika?
900 2.1i 16V -93
9-3 SC 1.8T -06
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: Vaihteistoremppa?

Viesti Kirjoittaja himmee »

Tod.näk. helpoimmalla selviät kun ostat jonkun varmasti hyvän loodan ja vaihdat tilalle. Säästää aikaa ja vaivaa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3460
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Vaihteistoremppa?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

himmee kirjoitti:Tod.näk. helpoimmalla selviät kun ostat jonkun varmasti hyvän loodan ja vaihdat tilalle. Säästää aikaa ja vaivaa.
Juuri noin. Nykyään satkun (hyviä) laatikoita saa varsin sopivaan hintaan. Toki käytetty ja usein myös kohtuu paljon ajettu laatikko saattaa sekin pettää milloin tahansa, mutta siltikin itse laittaisin hyväksi todetun käytetyn. Todennäköisesti säästyy myös rahaa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Vaihteistoremppa?

Viesti Kirjoittaja toms »

Säätösimmit siellä on ollut eikä sorvinlastuja. Laatikko ois periaatteessa pelastettavissa kun vaihatis laakerit ja uudet simmilevyt.
Paljonko pyydät vanhalla ?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
marcusn
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 20:28
Paikkakunta: Turku

Re: Vaihteistoremppa?

Viesti Kirjoittaja marcusn »

Eihän ne sorvinlastuja, näyttivät vaan sellasilta. Tarviikohan edes laakereita vaihtaa ku ei ääntele? Voisin olla myymässäkin jos löytyy hinta. Autolle on kyl kertynyt tunnearvoa ja oon sitä laitellut sillä silmällä et ajaisin sillä euroopan ympäri. Katsastettu on 4/08. Voihan sitä aina tarjota, melkein kaikki on myytävänä.
900 2.1i 16V -93
9-3 SC 1.8T -06
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: Vaihteistoremppa?

Viesti Kirjoittaja Sami »

Jos autolla on itselle arvoa ja sitä meinaa pitää kauan, niin itse ainakin korjautan vaihteiston (jos joskus tulee moiseen tarvetta) sen siaan että vaihtaisin siihen käytetyn "hyvän" laatikon varsinkaan jos ei ole itsellä mitään ajokokemusta tällä "hyvällä" laatikolla. Näiden autojen kulut hankintahintoineen ja ylläpitoineen on jo niin pienet ettei tunnu missään korjauttaa laatikko. tietääpähän taas enemmän että mitä auto on syönyt. Itsellä on periaatteena että mitään minkä kuntoa en pysty läpikotaisin varmistamaan en autooni laita..

Niihin autoihin joiden kohtalo vuoden päästä on epävarmaa toki taloudellisesti ainut järkevä vaihtoehto on vaihtaa laatikko jostain toisesta autosta.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Vaihteistoremppa?

Viesti Kirjoittaja toms »

Ei tartte välttämättä mutta koska laatikko pitää aukaista niin atomeiksi että saa simmit vaihdettua / mitoitettua niin samalla vaihtaa ne laakeritkin mitä tarttee.
Mutta jos ei ole vaihteistoja tehnyt niin sitte uus ehyt tilalle ja vanha laatikko myyntiin.
100 € maksan vanhasta jos tosiaankaan ei muuten rikki kuin simmin palasia magneetissa. Laatikkoja ku ei voi yhdistää niin jos jotain isompaa mennyt rikki niin sitte sille ei ole kuin aukaisemisen vaiva.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
marcusn
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 20:28
Paikkakunta: Turku

Re: Vaihteistoremppa?

Viesti Kirjoittaja marcusn »

toms kirjoitti:Ei tartte välttämättä mutta koska laatikko pitää aukaista niin atomeiksi että saa simmit vaihdettua / mitoitettua niin samalla vaihtaa ne laakeritkin mitä tarttee.
Mutta jos ei ole vaihteistoja tehnyt niin sitte uus ehyt tilalle ja vanha laatikko myyntiin.
100 € maksan vanhasta jos tosiaankaan ei muuten rikki kuin simmin palasia magneetissa. Laatikkoja ku ei voi yhdistää niin jos jotain isompaa mennyt rikki niin sitte sille ei ole kuin aukaisemisen vaiva.
Ehkäpä en ala mitoittamaan uusia simmilevyjä. Mutta toi vika ei kuulosta niin vakavalta että laatikko yhtäkkiä laukeisi. Kummallista on sen vian esiintyminen, joskus on viikkoja kun ei ole mitään vikaa. Onkohan siellä jotain metallinpaloja vielä pyörimässä väärissä väleissä... Taidan ostaa jonkun saabin elintensiirtoa varten. Sais samalla uuden kytkimen ku on levy loppu ja painelaakeri huutaa välillä.
900 2.1i 16V -93
9-3 SC 1.8T -06
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7772
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Vaihteistoremppa?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Vaihteistoremppa?

Viesti Kirjoittaja toms »

Voi laueta jos paloja eksyy väärään väliin eli ei kannata ainakaan pitkälle reissulle lähtä. Ei tee muutenkaan kutaa laatikolle ajaa metallia irti siellä sisällä.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Vaihteistoremppa?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ensihuolloksi laatikon huuhtelu metallimoskasta ja sitten uudet öljyt.

Omasta sain huuhdeltua aika hyvin hampaan kappaleita ja muuta "koneistusjätettä" pois käyttämällä ensin laatikossa petroolia pesuaineena. Eli vanhat öljyt pois, kolme-neljä litraa löpöä sisään ja renkaat ilmassa kelaa varovasti kaikki vaihteet läpi. Keula kun on ilmassa niin painovoima pitänee jossain määrin huolen että metallimoska kerääntyy lootan takaosaan missä se tekee vähiten vahinkoa ja on helpoin poistaa pesun päätteeksi.

Lootan takalevyn aukaisu on suositeltavaa jotta perän saa helposti ja hyvin kaavittua puhtaaksi puruista.
marcusn
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 20:28
Paikkakunta: Turku

Re: Vaihteistoremppa?

Viesti Kirjoittaja marcusn »

Eipä taida enää petroolihuuhtelukaan auttaa. Ei meinaa mikään vaihde mennä silmään/ pysyä silmässä. Eli summa summarum: teboilin hypoidiöljy ei laatikkoa korjannut (kumma juttu, miksi edes yritin). Pitänee hommata jostain joku raato josta ottaa osia.
900 2.1i 16V -93
9-3 SC 1.8T -06
marcusn
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 20:28
Paikkakunta: Turku

Re: Vaihteistoremppa?

Viesti Kirjoittaja marcusn »

Viikonloppuna mosahti totaallisesti. Kolmonen alkoi ensin ohituksessa nykimään ja lopulta kuului vain rutinaa. Eilen sain laatikonvaihdon valmiiksi ja nyt pelittää taas.

Suurta ihmetystä aiheutti öljypohjan hyvin musta olemus (sisältä). Oli kokonaan mustan kerroksen peitossa. Hinkkaamalla sai kyllä alumiinin väriä näkyviin mutta esim luovuttajalaatikon öljypohja oli täysin siisti. Pitäisiköhän laittaa forte-käsittely koneelle?
900 2.1i 16V -93
9-3 SC 1.8T -06
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Vaihteistoremppa?

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Osta suosiolla käytetty laatikko ton tilalle.Jos rahamies olet ja autoa meinaat kauankin pitää niin sitten marmoritiskiltä uusi. :D

No niin,arvasin että päädyt käytettyyn laatikkoon :lol: .Parasta olisi jos saisit ostettua laatikon autosta jonka voisi koeajaa.Valitettavasti näin ei useassakaan tapauksessa ole mahdollista.Yksi vaihtoehto on että ostat jostain takuupurkamolta lootan.Saa sitten uuden tilalle tai rahat takaisin jos onkin sökö.Valitettavasti vaihdossa aiheituvat kustannukset jäävät luonnollisesti omalle kontolle.

Nyt sitten kun rupeat uutta vaihdelaatikkoa hommaamaan niin kannattaa katsoa että se on -92 tai 93 mallinen.Nimittäin 1992 tuli parannusta tuohon og-900 laatikkoon nimenomaan vaihteiden kytkeytymiseen.Huomattavasti jouheampia nuo -92 uudemmat.
marcusn
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 20:28
Paikkakunta: Turku

Re: Vaihteistoremppa?

Viesti Kirjoittaja marcusn »

marcusn kirjoitti:.... Eilen sain laatikonvaihdon valmiiksi ja nyt pelittää taas...

Niin, siis sitä tarkoitin että ostin jo vm90 laatikon ja vaihdoin sen alle. Toimii kuin ihmisen mieli nyt. Se on totta että vm 92/93 laatikossa on vaihteensiirtäjissä eroa. Tossa vanhemmassa laatikossa on ihan perinteinen öljytikku toisin kuin mun 93:ssa oli vain sellanen lyhyt pultti joka piti ruuvata auki. Oma aski pääsi täysin kuivaksi pari vuotta sitten. Veikkaampaa ettei niin ole käynyt tälle vuoden 90 askille. Mielenkiintoista on myös että tossa GM45614 (vm 93) askissa on lyhyemmät välitykset kuin GM45612:ssa (vm 90). Ero on tosin pieni, vain 3%.
900 2.1i 16V -93
9-3 SC 1.8T -06
Vastaa Viestiin