Olen aina säätänyt kaasutinmoottoriset autoni korvakuulolta ja perstuntumalta, kuten nytkin tämän Saab 900 C:n vm-89. Katsastuksesta mobiili meni läpi, että pätkähti. Mutta nyt aloin kiinnostua katsastuskortin pakokaasumittausosiosta. Olen foorumilta löytänyt vinkin, että pitäisi pyrkiä CO-arvoon 2,5 - omani oli tämän alle, eli 1,9 sallitun ollessa 3,5. Minkähän seossuhteen olen saanut aikaiseksi, ja miten CO-arvoa yleensäkin tulkitaan? Entä miten Tulkitaan O2-pitoisuutta, arvo oli 0,43.
Lisäys 17.7.2008: Eikö kukaan nyt osaa vastata kysymykseen, että kuinka katsastuskortin arvoista tulkataan, paljonko seossuhde on - tai mistä sen tiedon löytäisi?
CO-pitoisuuden tulkinta
CO-pitoisuuden tulkinta
Viimeksi muokannut Kossu240, To Heinä 17, 2008 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: CO-pitoisuuden tulkinta
Mulla on sellainen käsitys, että 2-3 on hyvä kaasari-Saabille joten tuo 1.9 on ihan hyvä. Ja jos auto vielä liikkuu nykimättä ja rykimättä niin mikäs siinä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: CO-pitoisuuden tulkinta
mitä laihemmalla kulkee ja käy nätisti niin aina vaan parempi.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: CO-pitoisuuden tulkinta
polttaa venat jos ajaa liian laihalla seoksellaantti.hakamaa kirjoitti:mitä laihemmalla kulkee ja käy nätisti niin aina vaan parempi.
96 vm. 1975
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: CO-pitoisuuden tulkinta
sen liian laihan seoksen kyllä huomaa kaasari saabissa mielettömänä nykimisenä ja että ryyppyä tarvitsee pitää pitempään päällä. olen katsastanut sellaisiakin kaasari saabeja joissa co 0li jotain 0,5- 1 jotka kulkivat todella hienosti. eli ei kannata säätää rikkaamalle jos auto pelaa tuollaisillakin säädöillä.
totuushan on että vanha kaasutin saabi ei kuluneella kaasuttimella pelaa jos co on alle 2-3.
totuushan on että vanha kaasutin saabi ei kuluneella kaasuttimella pelaa jos co on alle 2-3.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918