900T16, turbon vesiputkien vaihto?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

900T16, turbon vesiputkien vaihto?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Tuo täyspaineturbo tihkuttaa hyvin vähän jäähdytysnestettä jostain. Ei onneksi sylinterikannen tms kautta, mutta ulkoisesti niin vähän että on hiukan vaikeaa ilman kunnon pakkasia nähdä mistä varmasti tihkuu. Viimeisin tähystys saattaisi viitata turbon vesiletkuun, siihen mikä menee kiinni lohkoon.

Kuinka vaikeasta hommasta on kyse? Nyt ei ole EPC:tä koneessa, joten ei näe onko siellä mahd. tiivistettä välissä vai pelkästään putki.

Auto on 900 T16 vm. -90, Mitsubishin turbolla.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 900T16, turbon vesiputkien vaihto?

Viesti Kirjoittaja Jope »

Lohkoon menee öljyputket, vesiputki tulee kannesta ja menee alavesiletkuun.

Öljykierto menee pystysuunnassa ja vesikierto about vaakasuunnassa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 900T16, turbon vesiputkien vaihto?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Dodiin, nyt ainakin piti katsoa oikeaa putkea. Pientä kosteutta näytti olevan alaputkessa, mutta kun ei ollut tullut putsattua paikkaa aiemmin, niin vasta parin pv:n kuluttua päästään varmistamaan, että se olisi vuotokohta. Ongelmana on siis se, että auto ei ota oikeallakaan termostaatilla käyntilämpöjä, vaan pysyy n. 1/4 alle keskikohdan tiiviisti. Kylmällä säällä lämmöt eivät nouse aivan tuollekaan kohdalle.

- Termostaatti on vaihdettu, marmoritiskiltä 89° -asteinen. Ilmaus on tehty suorastaan huolellisesti.
- Termostaatin lämpötila-anturi on vaihdettu, ei vaikutusta.
- Auto käynnistyy normaalisti (moottorin lämpötila-anturin vaihto paransi joutokäyntiä). Käynti normaalia, ei kuplia paisuntasäiliössä eikä makeaa hajua tai vesihöyryä pakoputkesta, öljyt normaalit, ei mönjää öljynvaihtotikussa tms.
- Flekti lähtee päälle kun lämpömittari on normaalikohdassaan, keskellä. Tämä on hiukan outoa..?

Kysymyksiä:

- Kuinka yleisesti turbon alempi vesiputki menee vaihtokuntoon? Auto on vm. -90 ja seissyt viime vuosina ilmeisesti hiukan enemmän, varsinkin talvina.
- Myös vesipumpun yhdessä ja vain yhdessä kohdassa oli pientä kostettu, miten nämä alkavat vuotamaan; kokonaisvaltaisesti vai "pienesti"? Mitään tietoa vesipumpun mahd. vaihdosta ei ole.
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: 900T16, turbon vesiputkien vaihto?

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Tuohan kuulostaa siltä että lämpömittari näyttää väärin... kun kerran flekti lähtee pyörimään puolessavälissä ja normilämmöt on alle. Flektillä on kai oma anturi?
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: 900T16, turbon vesiputkien vaihto?

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Flektillä on oma anturi syylärin yläkulmassa kuskin puolella.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 900T16, turbon vesiputkien vaihto?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Ääni kirjoitti:Tuohan kuulostaa siltä että lämpömittari näyttää väärin... kun kerran flekti lähtee pyörimään puolessavälissä ja normilämmöt on alle. Flektillä on kai oma anturi?
Siis voiko itse mittari näyttää sitten väärin? Kuten yllä tulikin raportoitua, itse lämpötila-anturi on vaihdettu ja liitin puhdistettu niin, että kontakti on ainakin kohtuullisen puhdas. Ei tuo sinänsä menoa haittaa, mutta kun tämä on #9, niin muissa ei ole ollut lämpömittarissa vikaa. Vai voisiko joku maadoituspiste aiheuttaa moista? Kaikki muut mittarit & valot toimivat OK.

Flektikytkintä ei ole vaihdettu, tuo kun tuntuu toimivan OK ja on hyvin todennäköisesti alkup. Pitäisi vain saada se ärsyttävä tihkuminen kuriin ennen talvea. Toisaalta, mahd. vuodon näkisi kunnon pakkasessa varmasti selvästi :)
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: 900T16, turbon vesiputkien vaihto?

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

petteri75 kirjoitti:
Ääni kirjoitti:Tuohan kuulostaa siltä että lämpömittari näyttää väärin... kun kerran flekti lähtee pyörimään puolessavälissä ja normilämmöt on alle. Flektillä on kai oma anturi?
Siis voiko itse mittari näyttää sitten väärin? Kuten yllä tulikin raportoitua, itse lämpötila-anturi on vaihdettu ja liitin puhdistettu niin, että kontakti on ainakin kohtuullisen puhdas. Ei tuo sinänsä menoa haittaa, mutta kun tämä on #9, niin muissa ei ole ollut lämpömittarissa vikaa. Vai voisiko joku maadoituspiste aiheuttaa moista? Kaikki muut mittarit & valot toimivat OK.

Flektikytkintä ei ole vaihdettu, tuo kun tuntuu toimivan OK ja on hyvin todennäköisesti alkup. Pitäisi vain saada se ärsyttävä tihkuminen kuriin ennen talvea. Toisaalta, mahd. vuodon näkisi kunnon pakkasessa varmasti selvästi :)
Epäilen suuresti, että itse mittari näyttäisi väärin tai itse en ole kuullut että satkuista olisi itse mittareita hajonnut?

Syylärin/paisuntasäiliön painetestaus eikä ole paha homma toteuttaa vaikka paikallisella korjaamolla.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 900T16, turbon vesiputkien vaihto?

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jos esimerkiksi mittarin takana olevissa liittimissä on maattovika, niin voihan se näyttää väärin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: 900T16, turbon vesiputkien vaihto?

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Mittarin takapuoli voi olla rikki tai voihan se anturille menevä johtokin olla rispaantunut ja vuotaa jostain hieman maihin. Silloin kai mittari näyttää liian vähän.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 900T16, turbon vesiputkien vaihto?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Mittarille ei oikein voi mitään, mutta alempi turbon vesiputkista on kostea. Jos joku on vaihtanut, niin millainen homma? Turbon vesiputki näyttää kohtuullisen kuluneelta, mutta kannattaako samalla jäähdyttimen alavesiputki vaihtaa?

Vesipumppu on hiukan mysteeri. Siihen on tullut pieni tippa ylimpään kohtaan, joten voisiko tiivistys olla menossa kohti käyttöikänsä loppua - pitäisiköhän sekin vaihtaa varmuuden vuoksi?
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 900T16, turbon vesiputkien vaihto?

Viesti Kirjoittaja toms »

Mittarille voi kun kirraa mittarin takana olevat mutterit niistä mustista muovipalikoista.
Laittakoo joku kuvat ko. kohdista kuka osaa.

itse kiristin ko. mutterit viimeviikolla kun bensamittari näytti 45 litraa täydellä tankilla ja lämpömittarin viisari roikku alle vaakatason.
Heti rupes näyttään oikein ku kirrasin ko. mutut.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: 900T16, turbon vesiputkien vaihto?

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Vesipumppuhan hukkaa nestettä helposti niin ettei sitä huomaa. Tihkuu akseliltaan ja ajaessa roiskii eikä alle tule läikkää. Aika hankalakin välillä havaita...

nim. merk. kannentiiviste aikoinaan vaihdettu turhaan äidin 8i satkuun ja arvaa sapettiko...
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Re: 900T16, turbon vesiputkien vaihto?

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Mulla vuoti se turbon vesiputki sieltä alhaalta.. ruiski syylarille vedet. Katkasin sen putken vaan siitä reijän molemmilta puolilta ja otin kupariputkea, sen päihin puutarhaletkua ja klemmareilla kiinni. Eli ranetin. No eipä oo nyt vielä ainakaan uudestaan alkanu vuotaa..
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 900T16, turbon vesiputkien vaihto?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Jaa-a, onkohan tämä jo enne tulevaisuudesta. Soittelen Länsiautoon, olisin halunnut ostaa alavesiputken ja kiinnitystarpeita. Ei mitään, metritavarana olisi myyty jotain putkea Turusta, á 75€. Nippeleitä yms ei ollut ja ei hirveää kiinnostusta alkaa lähteä tilamaan Ruotsista tms.

Minkäs teet. Pumppu Motonetista ja alavesiletku samoin..
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 900T16, turbon vesiputkien vaihto?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Vain hiukan yli kuukauden vei ryhtyminen sanoista tekoihin. Vesipumpun vaihto oli kohtuullisen helppoa, mutta se alavesiletku..huh huh. En aivan heti ajatellut ryhtyä siihen puuhaan, samoin lohkolämmittimen asennus oli hiukan tylsää, johtuen huonosta työtilasta. Lopputuloksena ei mistään ole ollut enää mitään vuotoa, vanha vesipumppu oli jo aivan väljä ja alavesiletku lakritsia, joten ehkä oli jo aika vaihtaakin. Mutta moottorin lämpötilamittari näyttää edelleen liian vähää, mutta nyt alan jo uskomaan mittavirheeseen (pitää käydä maadoituspaikat läpi joskus) - flekti lähti päälle kun mittari oli noin keskikohdassa.

Periaatteessa koko viikonlopun tuloksena päästiin eroon vuodoista ja yksi koneen sivuäänistä lähti. Tylsiä nämä korjaukset, jolla päästään vain normaalitilaan..:)
Vastaa Viestiin