Virranjakaja/alipainesäädin?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Vegu
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Syys 21, 2008 11:31
Paikkakunta: Nastola

Virranjakaja/alipainesäädin?

Viesti Kirjoittaja Vegu »

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös tämän virranjakajan päällä olevan alipainesäätimen kuuluisi olla tiivis? Itsellä tuo säädin päästää ilmaa läpi kun puhaltaa/imee sille menevää letkua(letku ei vuoda), mutta silti auto(T16i-89) toimii hyvin.. Onko se siis rikki? Sanokaapa samalla tuleeko tuo säätimelle menevä letku laittaa kaasuläpän imusarjan puolelle vai ahtimen puolelle? Molemmissa olen nähnyt pidettävän ja itselläni toimii molemmista paikoista yhtä hyvin/huonosti.
9-3 SC 1.9Tid -08
9-3 SE 2.2 Tid -99 (ex)
9-5 SE 2.0T -99 (ex)
9-3 SE 2.0 -99 (ex)
900 S -90 (ex)
9000 CS 2,3T -93 (ex)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virranjakaja/alipainesäädin?

Viesti Kirjoittaja jus »

Vegu kirjoitti:Onko se siis rikki?
On rikki. Kun säätimen kalvo on ehjä, imettäessä ja turbomalleissa puhallettaessakin säätimen tanko liikkuu ja kääntää virranjakajan pohjalevyä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Virranjakaja/alipainesäädin?

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Monissa autoissa säätimen alipaine otetaan juuri kaasuläpän kohdalta. Tällöin alipaine on tyhjäkäynnillä pieni (myöhäinen sytytys parantaa päästöarvoja) ja kasvaa sitten kun läppää hieman avataan jos moottori toimii kevyellä kuormalla.
Vegu
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Syys 21, 2008 11:31
Paikkakunta: Nastola

Re: Virranjakaja/alipainesäädin?

Viesti Kirjoittaja Vegu »

Itse siirsin juuri tuohon kaasuläpän kohdalle, kun hukkasi tuolla imusarjassa paineita melko rankasti. Hukkaa varmasti vieläkin hiukan, mutta ei ihan niin paljon. Ihmetyttää vaan kun en juuri muusta huomannnut, että fuskaa kun noista kadonneista ahdoista.. No mutta kiitoksia vastauksista ja jos löytyy ehjää säädintä ni saa tarjota!
9-3 SC 1.9Tid -08
9-3 SE 2.2 Tid -99 (ex)
9-5 SE 2.0T -99 (ex)
9-3 SE 2.0 -99 (ex)
900 S -90 (ex)
9000 CS 2,3T -93 (ex)
Tapio Linkosalo
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 09:38

Re: Virranjakaja/alipainesäädin?

Viesti Kirjoittaja Tapio Linkosalo »

Saankos kaapata vanhan säikeen?

"Postiautossani" (oranssi 99 2.0 vm. -74) on jo pidempään ollut sellaista oiretta, että kun kaasua polkee enemmän, alkaa moottori hyytyä/empiä, saattaa jopa jättää sytytyksen väliin. Pintakaasulla käy ihan hyvin ja starttaa ongelmitta. Vappuaattona ongelma paheni, kun peräkärryä vetäessä loivaan vastamäkeen tuntui tippuvan sylinteri tai pari kyydistä. Jossain vaiheessa sitten pakoputkessa pamahti komeasti. Laskee polttamatonta fuilia läpi?

Tsekkasin ekaksi katkojan kärkivälin. Pienehkö oli, mutta avauman lisääminen ei auttanut kuin korkeintaan ihan marginaalisesti.

Näitä kaasarin säätöjuttuja lukiessa alkoi epäilyttää, olisiko vika sytytyksen ennakon alipainesäädössä? Tuohonhan oireet viittaavat, kun koneen kuorma ja sylinterin täyttö kasvaa ja siten paloaika, niin jos ennakkoa ei lisätä, jää osa fuilista palamatta, eikä toisaalta moottori kykene vastaamaan kovempaan tehontarpeeseen. Siispä säädintä tutkimaan. Alipaineletku kaasarilta virranjakajalle on hitunut, mutta vaikuttaa vielä tiiviiltä. Ohjeissa käskettiin imeä letkusta, sen tein, mutta ei muutosta virranjakajassa. Varmemmaksi vakuudeksi irrotin vielä koko säätimen, eikä imeminen jakajasta irrallaan liikuttanut työntötankoa. Mutta ilmaa ei myöskään tule kalvon läpi. Toisaalta, jos kalvoa heiluttaa männällä, niin alipaineletkusta tulee hentoinen ilmavirta. Mutta jos kalvon painaa pohjaan, sulkee letkun ja vapauttaa työntötangon, niin se palaa kyllä heti stopparia vasten. Kalvo ei jaksa pitää sitä "vedettynä".

Kuinka kovaa imua tuo säädin vaatii, että muutosta tapahtuu? Itselläni ainakin katkeaisi suoni päästä ennenkuin saisi niin paljoa alipainetta imettyä, että kalvo liikkuisi. Voiko kalvo vaan jäykistyä vanhemmiten, tai onko eri malleissa erijäykkyisiä kalvoja/jousia? Kuinka yleisiä nuo säätimet ovat, onko toivoa löytää vm. -74:ään vaihtosäädin? Ja onko sen vaihtamisesta mitään apua?
Tapio Linkosalo
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 09:38

Re: Virranjakaja/alipainesäädin?

Viesti Kirjoittaja Tapio Linkosalo »

Alkaapi mennä mielenkiintoiseksi. Varaosaliikkeesta Tiksistä löytyi (alkuperäinen mallina) alipainesäädin, Motonetissa ja Biltemassa ei moisia ollut. Uusi on ehkä hitusen höllempi kuin vanha, kovasti imemällä sen saa aavistuksen verran liikkumaan. Ero ei kuitenkaan ole suuri. No, ruuvasin uuden paikoilleen ja vaihdoin samalla pumpulta kaasarille tulevan besaletkun, kun vanha oli pykinyt. Sitten starttaamaan. Hetkeksi hörähti käyntiin mutta sammui, ja vaimo, jota pyysin silmäilemään uuden bensaletkun kiinnipysymistä, viittoili että olisi syytä sammuttaa. Ja eikun katsomaan. Bensaletku ei vaikuttaisi vuotavan (samanvahvuinen kuin vanha, ja klemmarit tiukasti kiinni. Mutta jostain tarkemmin määrittelemättömästä paikasta kaasarin saumoista tunkee bensaa läpi ja roiskuttaa pakosarjan päälle. Ei kovin hyvä juttu.

Lähempikään tarkastelu ei paljasta, mistä bensa tulvii, mutta jostain sitä tulee. Ei kuitenkaan uudesta letkusta, eikä myöskään bensapumpulta. Ja tuon letkun lisäksi kaasarille on vaihdettu vain alipainesäätimen imuletku. Aika mystistä. Tähän hätään en keksi muuta teoriaa kuin sen, että vanha alipaineletku kaasarille on vuotanut, mistä syystä kaasari on pitänyt säätää rikkaalle, ja nyt kun uuden säätimen ja letkun myötä alipainepuoli onkin tiivis, niin rikkaallesäätö saa kaasarin tulvimaan?
Tapio Linkosalo
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 09:38

Re: Virranjakaja/alipainesäädin?

Viesti Kirjoittaja Tapio Linkosalo »

Krhm. Lievästi noloa. Olin näköjään laittanut uuden bensaletkun kaasarissa olevaan messinkinippaan, joka johtikin jonnekin ilmanoton puolelle. Hitusen alempaa löytyi se oikea bansanippa. Näin ollen ei ihme, että tulvi, kun bensapumppu ajoi esteettä bensaa kaasariin... Se jäi kuitenkin epäselväksi, mikä tuo messinkinippa kaasarin ilmanottopuolelle heti ilmanpuhdistimen tyveen oikein on, mihin sen pitäisi olla kytketty?

Joka tapauksessa, kun bensaletku on nyt oikeassa paikassaan, niin kone käy taas varsin hyvin. Heitin pikkaisen koeajolenkin, ja veto/vääntö kuorman kasvaessa tuntuu nyt paremmalta. Vieläkin, kun oikein matalilla kierroksilla polkee kaasua pohjaan, nykii moottori satunnaisesti, jättää ilmeisesti satunnaisia sytytyksiä väliin. Mutta toisaalta, sellainen se on ollut jo vuosien ajan, ja paremmalta tuntui kuin millainen se oli viikko sitten kun meinasi täysin hyytyä peräkärrin kanssa.
Mvs
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 19:53
Paikkakunta: Kuopio

Re: Virranjakaja/alipainesäädin?

Viesti Kirjoittaja Mvs »

Ero ei kuitenkaan ole suuri. No, ruuvasin uuden paikoilleen ja vaihdoin samalla pumpulta kaasarille tulevan besaletkun, kun vanha oli pykinyt.
Minkälainen homma vaihtaa? Pitääkö koko jakaja irroittaa ja purkaa? Minulla on 900 kjet (ilman kattia) ja letkua imemällä tai puhaltamalla ei tapahdu mitään muutosta käynnissä. Ja moottori sammuksissa ,kun puhaltaa/imee niin kuuluu jakajan sisältä tuhinaa. Eli kalvo rikki? Ei ole tullut Saabien kanssa kovin paljoa roppailtua, joten olisin kiitollinen jos joku laittaisi ohjeita tyhmälle.
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: Virranjakaja/alipainesäädin?

Viesti Kirjoittaja MrG »

se pitäs lähtiä pois ku avaa ne kaks ruuvia siitä alipainesäätimeltä ja sitte "puikkaa" irti, mutta takaisin se on aika haasteellinen saada ilman jakajan irroitusta.
Jakajaa ei kuitenkaan tarvi sen kummemmin purkaa, vaan sielä sisällä on tappi jonka, päälle alipainesäätimentangossa oleva reikä laitetaan ihan ku biologian tunnilla on opetettu.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virranjakaja/alipainesäädin?

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei tarvitse virranjakajaa irrottaa venttiilikopasta, mutta virranjakajan kansi, pyörijä ja pölysuoja on syytä irrottaa.

Virranjakajan pohjalevyn pitää olla käännettynä sopivaan asentoon, tappi lähemmäs sinne suuntaan, josta säätimen tanko lähestyy virranjakajan kuoren aukosta.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 67#p824667
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mvs
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 19:53
Paikkakunta: Kuopio

Re: Virranjakaja/alipainesäädin?

Viesti Kirjoittaja Mvs »

Kiitokset ohjeista! Pitää jostakin löytää nyt se alipainesäädin. Pitääkö sytytysennakko säätää uudelleen?
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: Virranjakaja/alipainesäädin?

Viesti Kirjoittaja MrG »

ei tarvi säätää jos saa hoidettua tempun irrottamatta jakajaa, jos jakajaa käyttää irti niin sitte tussilla merkki missä kohtaa oli, samalla kannattaa panna mieleen missä asennossa pyörijä on näissähän se ei voi mennä kun 180astetta pieleen.
tehave
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 22:36
Paikkakunta: Forssa

Re: Virranjakaja/alipainesäädin?

Viesti Kirjoittaja tehave »

sopisko tähän jatkoksi..

kun imusarjasta lähtee alipaineletku virranjakalle, siihen säätökelloon, niin miksiköhän 900c saabissa, oli siinä letkussa sellainen mötikkä mikä päästää ilmaa läpi vain toiseen suuntaan?
kuuluuko sellainen tosiaan olla siinä?
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Virranjakaja/alipainesäädin?

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Se mötikkä hidastaa kierrosten laskua ja vähentää täten teoriassa päästöjä. Alkuperäisvaruste jolla voi heittää vesilintua.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin