99 kampiakselin hihnapyöränpuoleinen stefa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

99 kampiakselin hihnapyöränpuoleinen stefa

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Onnistuuko vaihtamaan konetta nostelematta, itse veikkaisin ei, katsottuani tuota ruhtinaallista työskentelytilaa, onko mielipiteitä?

Mahtava päätös tarinalle, joka alkoi siitä, kun halusin tuon leimata, tein jarrut, vaihdoin nivelet, hitsasin koppaa, säätelin päästöjä, ostin renkaat jne..

Vielä kun äitini päätti tankata tuohon dieseliä ja nyt sain moisen moskan tankista pois ja auto kävi ihanasti, niin eikös se kirottu tiiviste korkannut, ja vasta kuukausi sitten vaihtamani mobilit ovat pitkin pihaa/konehuonetta/konepeltiä.

Perkele! :evil:

Edit: Viimeinen alle 300tkm ajettu 99 meikäläisen tontilla, kaikki kun on alkuperäistä ja lahoaa käsiin. :(
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 kampiakselin hihnapyöränpuoleinen stefa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

900:ssa se vielä hikisesti onnistui, mutta ainakaan H-koneisesta 99:stä en ite ainakaan enää lähtisi yrittämään. Isäni vaihtoi B-moottoriseen joskus 80-luvulla. Konetta piti vähän kallistaa nostamalla se takakiinnikkeistä koholle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9409
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 99 kampiakselin hihnapyöränpuoleinen stefa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Taitaa se onnistua ihan ok, jos vaan päästää jalkatilasta reikäsahalla rintapeltiin joko sopivan aukon räikkää varten (jolloin voi joutua lyömään rintapeltiä hieman sisäänpäin, jotta pyörä mahtuu ulos akselin päältä), tai sitten heti kerralla niin iso, että pyörä mahtuu tulemaan sisään kabiiniin.
Ei siinä rintapellissä hihnapyörän kohdalla taida mitään tärkeää olla edes, palanhan voi liimata sikaflexillä takasin, jossei jaksa hitsata :)

Kannattaa kokeilla avata kunnollisella pulttipyssyllä, tai sitten vähintään parin kilon moskalla lyömällä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 kampiakselin hihnapyöränpuoleinen stefa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

minusta tulipellin leikkaaminen on turhan radikaali toimenpide. ei se moottorin nostaminen ekan kerran jälkeen ole enää mikään ihmeellinen operaatio. kerranhan se vain on uusi juttu...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9409
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 99 kampiakselin hihnapyöränpuoleinen stefa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mertmi kirjoitti:minusta tulipellin leikkaaminen on turhan radikaali toimenpide. ei se moottorin nostaminen ekan kerran jälkeen ole enää mikään ihmeellinen operaatio. kerranhan se vain on uusi juttu...
Niin no Lefa kysyi että onnistuuko hihnapyörän vaihto konetta nostamatta, ja onnistuuhan se :)
Ei stä konetta kyllä ihan huvikseen viitsi alkaa nostelemaankaan, kun voi pahimmillaan poikia lisää muita remontteja myös (vaikka nyt vetarien suojakumit, kytkinsylinteri voi alkaa falskaamaan, ja jäähdytysnesteet nyt ainakin menee uusiksi, jne). Vaikkei siinä mitään erikoista olekaan, mutta yhden pultin irroittamisen vuoksi aika suhteettoman kovatöinen homma.
Tietty jos koettaisi ottaa koneen irti etukiinnikkeestään, ja niistä sivukiinnikkeistä, ja varoo runnomasta vaihteensiirrintä (tai irrottaa sen vaihteensiirtimen kiilatapin), niin voisi olla tsänssejä saada konetta eteenpäin? Tietty vetarien suojakumit voisi olla hyvä irrottaa, tai siis irrottaa niiden klemmarit etteivät repeä?

Montakohan senttiä siellä rintapellin, ja hihnapyörän välissä on vakiona, pitkäkaulaisen hihnapyörän kaula on 42mm pitkä, jos rintapelliin poraisi oikeaan kohtaan esim 35-40mm:n reiän, josta saa hylsyn jatkovarsineen läpi, niin ei se kovin radikaali toimenpide ole, laittaa vaikka kumitulpan siihen suojaksi.
Tietty konetta pitäisi sitten saada kammettua eteenpäin (tai rintapeltiä nuijittua sisään hieman), jotta hihnapyörän pääsee vaihtamaan.

Tuollainen huoltoluukku noissa pitäisi olla vakionakin, tai ainakin jälkeenpäin tehtynä, vähän samaan tyyyliin kuin ng900/og9-3:n bensapumpunvaihtoa varten tehtävä huoltoluukku.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: 99 kampiakselin hihnapyöränpuoleinen stefa

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

juu, ei enempää reikiä tuohon koriin, eli kone ylös, saan samalla tutkittua muutkin vuodot. Kertokaas mitä kaikkea tarvii irroittaa, etten vaan vahingossa irroita ylimääräisiä?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9409
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 99 kampiakselin hihnapyöränpuoleinen stefa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lefa42 kirjoitti:juu, ei enempää reikiä tuohon koriin, eli kone ylös, saan samalla tutkittua muutkin vuodot. Kertokaas mitä kaikkea tarvii irroittaa, etten vaan vahingossa irroita ylimääräisiä?
No lakonisesti todettakoon että kaikki irti :)

Viisaammat saavat viisastella, ja jatkaa luetteloa, mutta näin äkkiä tulee mieleen:

- Konepelti + sen avausvaijeri irti
- Maski/lukkopeltisysteemi syyläreineen irti (yhtenä kappaleena helpoin irrottaa), mukana tulee myös tietty flekti, ja sytytyspuola jne.
- Bensaputki tankilta kaasarille, ja jos on tarpeeksi uusi malli, niin paluuputki kaasarilta tankille myös.
- Kaasuvaijeri
- Nopeusmittarin vaijerin alapää lootasta
- Vaihteensiirtimen kiilatappi siitä lootan, ja rintapellin välistä
- Vetarien suojakumien isommat klemmarit (tietty tripodien päästä)
- Lootan etukiinnikkeen mutteri, ja moottorin sivukiinnikkeet
- Laturilta, ja startilta irti kaikki piuhat, lootasta irti maadoitusjohto
- Kaasarilta ilmanputsarille menevä putki
- Pakoputki irti esim siitä pakosarjan jälkeen.
- Koneesta irti anturipiuhat, jne, eli ainakin veden- öljyn lämpöantureista, ja jakajalta irti piuhat kanssa.
- Kykän työsylkältä irti putkiliitos, eli samalla vissiin saa irrottaa myös sen muovisen kytkinkopan suojuksenkin.

Viisaammat jatkakoon, olethan sinä noita irrotellutkin jo monia kappaleita, tiedät kuinka edetä ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: 99 kampiakselin hihnapyöränpuoleinen stefa

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Olen irroitellut juu, mutta takaisin en ole koskaan laittanut, siksipä on hieman epäselvää, mitä ei tarvitse irroittaa. Autoja purkaessa kun on putsattu konehuone aina tyhjäksi asti. :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: 99 kampiakselin hihnapyöränpuoleinen stefa

Viesti Kirjoittaja ecopower »

ng900aero kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:juu, ei enempää reikiä tuohon koriin, eli kone ylös, saan samalla tutkittua muutkin vuodot. Kertokaas mitä kaikkea tarvii irroittaa, etten vaan vahingossa irroita ylimääräisiä?
No lakonisesti todettakoon että kaikki irti :)

Viisaammat saavat viisastella, ja jatkaa luetteloa, mutta näin äkkiä tulee mieleen:

- Konepelti + sen avausvaijeri irti
- Maski/lukkopeltisysteemi syyläreineen irti (yhtenä kappaleena helpoin irrottaa), mukana tulee myös tietty flekti, ja sytytyspuola jne.
- Bensaputki tankilta kaasarille, ja jos on tarpeeksi uusi malli, niin paluuputki kaasarilta tankille myös.
- Kaasuvaijeri
- Nopeusmittarin vaijerin alapää lootasta
- Vaihteensiirtimen kiilatappi siitä lootan, ja rintapellin välistä
- Vetarien suojakumien isommat klemmarit (tietty tripodien päästä)
- Lootan etukiinnikkeen mutteri, ja moottorin sivukiinnikkeet
- Laturilta, ja startilta irti kaikki piuhat, lootasta irti maadoitusjohto
- Kaasarilta ilmanputsarille menevä putki
- Pakoputki irti esim siitä pakosarjan jälkeen.
- Koneesta irti anturipiuhat, jne, eli ainakin veden- öljyn lämpöantureista, ja jakajalta irti piuhat kanssa.
- Kykän työsylkältä irti putkiliitos, eli samalla vissiin saa irrottaa myös sen muovisen kytkinkopan suojuksenkin.

Viisaammat jatkakoon, olethan sinä noita irrotellutkin jo monia kappaleita, tiedät kuinka edetä ;)
Hiukan pystyy listaa lyhentää. :wink:
Oikean(vänkärin)puolen vetarin klemmari auki,kuten myös alapallo. :!:
Eli toinen puoli(oikea) riittää. :mrgreen: :saab:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Vastaa Viestiin