Ahtaa mutta ei kulje

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Ahtaa mutta ei kulje

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Löytyykö palstalta vinkkejä tähän..

Saabin kanssa hankaluuksia ( 900S -91 ), ahdot nousee, mutta tehot kateissa.
Käy tyhjäkäyntiä siististi, jopa tavallista paremmin (?), ongelmat alkavat kun lähtee ajamaan.
Meinaa tukehtua kun antaa kaasua vähäkään reilummin, ahdot kyllä nousevat (kevyesti korotetut paineet (0,7), alkup. ic asennettu ja bensalastu on) mutta ei kulje mihinkään, tuntuu laiskalta vaparilta. Satunnaisesti pätkäisee ja nykii hieman. Ei polta öljyä ja ahtimen pitäisi olla täydessä kunnossa, auto ollut vakio näihin päiviin. Ennen kansipahvin pettämistä toimi erinomaisesti tällä kokoonpanolla.

seosta ja lambdaa epäiltiin, vaihdoin lambdan (bosch, osanro 258 003 957 - kai se nyt on oikea!), nyt nykii hieman vähemmän, mutta muuten oireet ennallaan. :(

Pyörijä, virranjakajan kansi uudet, tulpat uudet, tulpan johdot mitattu ja todettu kunnollisiksi. Imuvuotoja ei ole havaittu. Autoon vaihdettu juuri kannen tiiviste ja samalla imusarjan tiiviste. Oireet alkoivat suunnilleen samalla kun kansipahvin pettäminen havaittiin.

Olen tehnyt erinäisiä hakuja, mutta en oikein tiedä mitä pitäisi seuraavaksi kokeilla?

terv.

Mikko L
Laajasalo, Hki
900s, ex. cse900023TA
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ahtaa mutta ei kulje

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Ahtoja piisaa - kulkuja ei: yksi selvä oire siitä, että sytytysennakko on liian matala. Onko sytytyksen ajoitus laitettu kohdilleen oikein kansirempan yhteydessä? Tyhjäkäynnillä 16 astetta EYKK on vakioasetus.

Lambda kuullostaa oudolta sillä matalapaine-S:ssä on titaanilambda onkos niitä Boschin valikoimissa, ei ole ainakaan vastaan tullut (en nyt lähtenyt osanumeroasi googlaamaan). Tuo titaanihan on aika kallis, toistasataa euroa kun tavallinen zirkoni on viitisen kymppiä.
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993 sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, molemmat museoitu ja kauniin sään ajossa. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Ahtaa mutta ei kulje

Viesti Kirjoittaja Jope »

Boschin lambda Lucasissa = startin jälkeen porsinut lambda.

Vaihda oikea Lucasin lambda autoon, ne eivät ole keskenään yhteensopivia.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: Ahtaa mutta ei kulje

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Tässä tuli sitten Hessumobiilin myyjien asiantuntemus lambdojen suhteen testattua.. Ja tietenkin oma tietämättömyys vahvistettua. Tulee silti luotettua myyjään silloin kun itse ei asiasta tiedä 8O

Palauttelen osan ja pyydän maksamani summan, katsotaan miten onnistuu.

No, saabin oireiden syy tuskin siltikään oli anturissa.

-mikko
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahtaa mutta ei kulje

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

"Nätin" tyhjäkäynnin salaisuus on tuossa väärässä ja äkkiä hajonneessa lambdassa (ECU syöttää jännitettä lambdalle jota Zirconia ei kestä koska toimii eri tavalla) muuten. ;) Eli ei mene lambdasäädölle ollenkaan jolloin sen aiheuttama lievä seilaus seossuhteen heiluessa 14.7 ympärillä puuttuu.

Eli joo lähtisin liikkeelle tarkistamalla onko putki tukossa jostakin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Re: Ahtaa mutta ei kulje

Viesti Kirjoittaja jupu »

Minulla oli syynä "ummessa" ollut katti, mutta kyllä putkiston tukokset huomaa kun paikallaan vähän kaasuttelee ja kuuntelee pitääkö normaalia "pörinää" vai hinkuuko/vinkuuko hyvin vaikeasti.
EI Saabia...tällä erää.
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: Ahtaa mutta ei kulje

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Kiitosta vinkeistä.

Vaihdoin entisen, mahdollisesti alkuperäisen, lambdan takaisin. Toisen lämmitysjohdon eriste oli hankautunut kokonaan puhki akun alta, joten tuskin tämänkään toiminta on ihan ok. Laitoin eristettä johdon päälle kuitenkin.

Itse asiassa auto toimii vanhalla lambdalla suunnilleen samoin kuten uudella väärällä (ja hajonneella), tyhjäkäynti kansiremppaa edeltävään aikaan verrattuna tasaisen pehmeä, ajossa yrittää jopa hieman rynnätä kiihdytettäessä n. 2500 kierroksen kohdalla, ahtojen ollessa jo 0,3-0,5 bar. Hyytyy kuitenkin saman tien, nykii ja kakoo, kuten melkein kaikilla kierroksilla paitsi aivan tyhjäkäynnin tienoilla.

Putkeen on parkkipaikalla paha päästä käsiksi..
Voisiko tuosta kuvauksestani kuitenkin päätellä vanhan(kin) lambdan olevan vaihtokunnossa?

-mikko L
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ahtaa mutta ei kulje

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

...Olitko varmistanut että sytytys on kohdillaan, kuullostaa niiiiiiiin siltä että se on myöhäisellä.
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993 sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, molemmat museoitu ja kauniin sään ajossa. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahtaa mutta ei kulje

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jeps.. Ajoituslampulla tarkastamaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: Ahtaa mutta ei kulje

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Joo, kai sen voi tarkistaa kunhan lamppu jostakin löytyy..

Kantta asennettaessa nokka-akseleiden rattaisiin ja ketjuun merkit, jotka ovat kohdallaan.

Kahteen kertaan (venakoppa käytetty jo uudelleen irti tämän vuoksi) tarkistettu usean silmäparin voimin: ykköspytty yläkuolokohdassa ja ajoitusmerkki 0 viivan kohdalla.

Sytytys voi silti olla pielessä, vai?

ps. Hessumob muuten maksoi rahat väärästä lambdasta takaisin, asiallista toimintaa.

-mikko L
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: Ahtaa mutta ei kulje

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Päivitän vielä tämän jo vanhaksi käyneen aiheen. Syy oli sitten kuitenkin sytytyksessä, ajoitus oli 'vain' 16 astetta myöhässä..

Ei osattu epäillä tätä ensimmäisenä. Olimme nimittäin siinä luulossa, että ässässä sytytysennakko asettuisi automattisesti kun jako vain on kohdallaan..
Tämä osoittautui sitten vääräksi luuloksi.

Nyt kuitenkin kulkee todella pirteästi:P

T.
MikkoL

900S -91, ex. 9000CSE 23TA
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ahtaa mutta ei kulje

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jaa pitänee itsekkin tutkia se sytkän ajoitus..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin