Käy kolmella pytyllä 900i -88
Käy kolmella pytyllä 900i -88
Terve,
tässä parina aamuna on ollut sellainen ongelma ja ilmiö että kun lähden kotoa ja olen ajanut vajaan kilometrin niin moottori alkaa käymään kolmella pytyllä. Moottorilämppäri on noin 30 min. päällä aamuisin. Kaasupolkimella joutuu pumppaamaan niin että kierrokset ovat yli 2000, jos alle päästää niin sammuu. Ja jos se sammuu niin ei käynnisty ennen kuin moottori on taas kylmä. Esimerkiksi viime perjantaina kävi näin, odotin kunnes moottori oli taas kylmä, sain sen juuri ja juuri käymään ja jouduin ajamaan muutaman km:n lenkin ennen kuin kaikki pytyt olivat taas mukana. Iltapäivällä kun lähdin duunnista kotiin niin moottori pelitti ongelmitta. Pakoputkessa paukkuu kuin haulikolla ampuisi...
Mutta nyt tänä aamuna taas sama ongelma ja lopulta se sammui liikennevaloissa...eikä lähtenyt avaimella käymään enää. Mutta varmasti käynnistyy iltapäivällä kun lähden kotiin.
Oma veikkaukseni on sytytyspuolella. En usko siihen että syylärivettä vuotaisi pyttyyn koska kansi on plaanattu huolella + uusi tiiviste noin 10 tkm sitten. Mikäli vesivuoto olis syy niin silloin ilmiö olisi jatkuva vai mitä?
tässä parina aamuna on ollut sellainen ongelma ja ilmiö että kun lähden kotoa ja olen ajanut vajaan kilometrin niin moottori alkaa käymään kolmella pytyllä. Moottorilämppäri on noin 30 min. päällä aamuisin. Kaasupolkimella joutuu pumppaamaan niin että kierrokset ovat yli 2000, jos alle päästää niin sammuu. Ja jos se sammuu niin ei käynnisty ennen kuin moottori on taas kylmä. Esimerkiksi viime perjantaina kävi näin, odotin kunnes moottori oli taas kylmä, sain sen juuri ja juuri käymään ja jouduin ajamaan muutaman km:n lenkin ennen kuin kaikki pytyt olivat taas mukana. Iltapäivällä kun lähdin duunnista kotiin niin moottori pelitti ongelmitta. Pakoputkessa paukkuu kuin haulikolla ampuisi...
Mutta nyt tänä aamuna taas sama ongelma ja lopulta se sammui liikennevaloissa...eikä lähtenyt avaimella käymään enää. Mutta varmasti käynnistyy iltapäivällä kun lähden kotiin.
Oma veikkaukseni on sytytyspuolella. En usko siihen että syylärivettä vuotaisi pyttyyn koska kansi on plaanattu huolella + uusi tiiviste noin 10 tkm sitten. Mikäli vesivuoto olis syy niin silloin ilmiö olisi jatkuva vai mitä?
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Re: Käy kolmella pytyllä 900i -88
teknistä ymmärrystä ei minulla ole tarjota, jäin kuitenkin vaan pohdiskelemaan että sytkäongelmathan yleensä kiusaavat useammin kylmällä koneella ja varsinkin kylmäkäynnistyksessä?
olisiko mahdollista että käy liian rikkaalla, kylmälle koneelle bensa maistuu mutta lämmin kone alkaa yskimään liiasta?
olisiko mahdollista että käy liian rikkaalla, kylmälle koneelle bensa maistuu mutta lämmin kone alkaa yskimään liiasta?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Käy kolmella pytyllä 900i -88
Pakoventtiili...?Pakoputkessa paukkuu kuin haulikolla ampuisi...
Viallinen sytytystulppa/johdin/virranjakajan kansi/sytytysyksikkö/ryyppysuutin/ruiskusuutin
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Käy kolmella pytyllä 900i -88
Samanlainen tapaus vuosia sitten 900i:ssä,kunnes hyytyi kokonaan,tulpat+syt.yksikkö vaihtoon,ei auttanut,kurkistus imusarjaan,bensa lainehti,kuivaamisen jälkeen käynnistyi.Kylmäk.suutin jumi...?en mitään radikaalia tehnyt sille kuin koputtelin ja toimi taas piiiitkään.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Käy kolmella pytyllä 900i -88
Mutta mutta....
Voihan tuon myös aiheuttaa rikkinäinen piiripaineensäädin.
( ei ymmärrä laskea järjestelmän painetta )
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=32890
Voihan tuon myös aiheuttaa rikkinäinen piiripaineensäädin.
( ei ymmärrä laskea järjestelmän painetta )
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=32890
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Käy kolmella pytyllä 900i -88
Olisko tämä selitys miksei se tahdo käynnistyä kun moottori on lämmin?
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: Käy kolmella pytyllä 900i -88
Oothan tarkistanut ilmaletkut etenkin sen imusarjan päähän tulevan ohuen letkun myös sieltä takapuoleta (siis ei näkyvältä puolelta) että onko ehjä?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 31
- Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 18:03
- Paikkakunta: Oulu
Re: Käy kolmella pytyllä 900i -88
Tämä on villi veikkaus mutta onko väliää koneessa?
SAAB 900i -85 combicoupe
SAAB 900i -86
#8545
SAAB 900i -86
#8545
Re: Käy kolmella pytyllä 900i -88
Moi,
kansi plaanattu noin 15 tkm sitten ja samalla todettu että se on kunnossa. Vasta 207 tkm ajettu, sisäänajo meneillään...
kansi plaanattu noin 15 tkm sitten ja samalla todettu että se on kunnossa. Vasta 207 tkm ajettu, sisäänajo meneillään...
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Re: Käy kolmella pytyllä 900i -88
katsoppa virranjakajan pyörijä saattaa olla palanut tai lyödä läpi akseliin, itselläni jo kaksi palanutta vuoden aikana
Re: Käy kolmella pytyllä 900i -88
Onhan öljytikku paikallaan? Entä missä kunnossa on esim. venttiilikoppaan tulevan huohotinletkun ja venttiilikopan välinen kumitiiviste? Nuo voisi olla syypäitä, ettei lähde lämpimänä käymään. Yksi juttu on kanssa. Määräjakajan lautasen keskitys kartioon vaikuttaa käynnistymiseen. Kaasuläpän säätö pitää olla niin, että kun ruuvi löysätään, niin siitä kohtaa missä läppä lähtee liikkumaan, käännetään vielä noin 0,5kierrosta. Tyhjäkäynti säädetään kaasuläppäkotelon päällä olevasta M6 pultista, joka on lukittu mutterilla.
Pakoputkessa paukuttelu ja lyöntien puuttuminen välistä viittaisi tulpanjohtovikaan. On myös mahdollista että kipinä hyppää virranjakajassa harhateille. Onhan jakajan kansi ja pyörijä Bosch, eikä mikään ping pong? Originaaliosat on paljon tarkemmin tehtyjä, eivätkä ne ole mitään kamalan kalliita, kun käy ostamassa ne Bosch-huollosta.
Yksi syy kipinän karkailuun lämpimänä voi olla se, että seokset menee koneen lämmetessä hirveän laihalle. Moottoritekniikkaan perehdyttäessä laihaseokselle mentäessä hyvän kipinän synnyttämiseksi tarvitaan paljon korkeampi sytytysjännite, kuin tuolla stokiometrisellä seoksella (lambda 1). Tästä johtuen kipinä haluaa hypätä maihin jo ennen sytytystulpalle pääsyä.
Jos nyt ihan ensimmäiseksi käyttäisit autoasi seosmittauksessa, niin se kertoisi melkoisesti lisäinformaatiota, mistä vikaa pitäisi lähteä metsästämään. Yksi tyypillinen ongelmien syypää on tuo ohjauspainesäädin. Se säätelee käytännössä kylmärikastuksen. Olen kuitenkin sitämieltä, ettei se yleensä rikkoudu noin pahasti, ettei kone pysy ollenkaan käynnissä lämpimänä. Enemmänkin olen törmännyt omakohtaisesti siihen, että kylmän koneen ominaisuudet on todella ikävät. Esim. kylmällä säällä moottori ei jää ekalla startilla koskaan käyntiin ja lämpimällä koneella hitaissa 40-50km/h nopeuksissa auto pyrkii nykimään. Tätä jälkimmäistä jotkut ovat jopa sanoneet tyyppiviaksi.
Pakoputkessa paukuttelu ja lyöntien puuttuminen välistä viittaisi tulpanjohtovikaan. On myös mahdollista että kipinä hyppää virranjakajassa harhateille. Onhan jakajan kansi ja pyörijä Bosch, eikä mikään ping pong? Originaaliosat on paljon tarkemmin tehtyjä, eivätkä ne ole mitään kamalan kalliita, kun käy ostamassa ne Bosch-huollosta.
Yksi syy kipinän karkailuun lämpimänä voi olla se, että seokset menee koneen lämmetessä hirveän laihalle. Moottoritekniikkaan perehdyttäessä laihaseokselle mentäessä hyvän kipinän synnyttämiseksi tarvitaan paljon korkeampi sytytysjännite, kuin tuolla stokiometrisellä seoksella (lambda 1). Tästä johtuen kipinä haluaa hypätä maihin jo ennen sytytystulpalle pääsyä.
Jos nyt ihan ensimmäiseksi käyttäisit autoasi seosmittauksessa, niin se kertoisi melkoisesti lisäinformaatiota, mistä vikaa pitäisi lähteä metsästämään. Yksi tyypillinen ongelmien syypää on tuo ohjauspainesäädin. Se säätelee käytännössä kylmärikastuksen. Olen kuitenkin sitämieltä, ettei se yleensä rikkoudu noin pahasti, ettei kone pysy ollenkaan käynnissä lämpimänä. Enemmänkin olen törmännyt omakohtaisesti siihen, että kylmän koneen ominaisuudet on todella ikävät. Esim. kylmällä säällä moottori ei jää ekalla startilla koskaan käyntiin ja lämpimällä koneella hitaissa 40-50km/h nopeuksissa auto pyrkii nykimään. Tätä jälkimmäistä jotkut ovat jopa sanoneet tyyppiviaksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Käy kolmella pytyllä 900i -88
Mertmi kirjoitti:
Enemmänkin olen törmännyt omakohtaisesti siihen, että kylmän koneen ominaisuudet on todella ikävät. Esim. kylmällä säällä moottori ei jää ekalla startilla koskaan käyntiin ja lämpimällä koneella hitaissa 40-50km/h nopeuksissa auto pyrkii nykimään. Tätä jälkimmäistä jotkut ovat jopa sanoneet tyyppiviaksi.[quote]
Osuit Mertmi naulan kantaan, tätä se on tehnyt jos vuosia, olen vaan oppinut totuttelemaan tähän.
Ja kiitos muista vinkeista, käyn mottorin läpi kuten neuvoit.
Enemmänkin olen törmännyt omakohtaisesti siihen, että kylmän koneen ominaisuudet on todella ikävät. Esim. kylmällä säällä moottori ei jää ekalla startilla koskaan käyntiin ja lämpimällä koneella hitaissa 40-50km/h nopeuksissa auto pyrkii nykimään. Tätä jälkimmäistä jotkut ovat jopa sanoneet tyyppiviaksi.[quote]
Osuit Mertmi naulan kantaan, tätä se on tehnyt jos vuosia, olen vaan oppinut totuttelemaan tähän.
Ja kiitos muista vinkeista, käyn mottorin läpi kuten neuvoit.
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Re: Käy kolmella pytyllä 900i -88
Ahaa. Jos vika on tuo, niin ohjauspainesäädin (ja tarkemmin liian korkea ohjauspaine) on syyllinen.willbst kirjoitti:Mertmi kirjoitti:
Enemmänkin olen törmännyt omakohtaisesti siihen, että kylmän koneen ominaisuudet on todella ikävät. Esim. kylmällä säällä moottori ei jää ekalla startilla koskaan käyntiin ja lämpimällä koneella hitaissa 40-50km/h nopeuksissa auto pyrkii nykimään. Tätä jälkimmäistä jotkut ovat jopa sanoneet tyyppiviaksi.Osuit Mertmi naulan kantaan, tätä se on tehnyt jos vuosia, olen vaan oppinut totuttelemaan tähän.
Ja kiitos muista vinkeista, käyn mottorin läpi kuten neuvoit.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Käy kolmella pytyllä 900i -88
Käynnistin eilen moottorin kylmänä niin että ohjauspainesäätimen piuha oli irti, ja hyvin käynnistyikin. Tein pidemmän lenkin jotta moottori lämpeni, ja tuo nykiminen 40-60 km/h oli poissa. Ajoin kotipihalle, laitoin piuhan kiinni ja lähdin ajamaan. Se pirun nykiminen oli taas kiusaamassa!
Sanokaa viisaamat oliko tässä riittävä vikadiagnoosi ohjauspainesäätimelle?
Nyt aamulla käynnistin piuha irti ja ekalla sammui samantien mutta tokalla lähti moottori kehrämään.
Sanokaa viisaamat oliko tässä riittävä vikadiagnoosi ohjauspainesäätimelle?
Nyt aamulla käynnistin piuha irti ja ekalla sammui samantien mutta tokalla lähti moottori kehrämään.
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Re: Käy kolmella pytyllä 900i -88
No on ! Vaiha se ! Säätää laihalle jos laitat sen johot siihen kiinni eli lämmitinelementti toimii mutta säätää paineet pieleen. Itellä loppu aikoinaan tuo 2x starttaus ku vaihoin säätimen uuteen ( ja lopetti myös ajoittaisen kylmänä tulppien kastelemisen )
Ookko kattonut ettei oo imuvuotoja missään ja kävis sen takia laihalla ????
Ookko kattonut ettei oo imuvuotoja missään ja kävis sen takia laihalla ????
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147