Satkun nokkaketjun vaihto , missä ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Satkun nokkaketjun vaihto , missä ?

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Mikäs paja tässä pk.seudulla saisi vaihdettua ton ketjun konetta irrottamatta ? Siis käyttäen sitä vanhaa ketjua apuna. Jokainen paja josta olen kysellyt työtä on kieltäytynyt edes tekemästä ketjun vaihtoa koska kone pitää irrottaa. Onnistuuko muuten rattaiden/kiristimen vaihto ylipäänsä irrottamatta konetta ? Kyseessä on 900 CD T16 -85. Alkaa olemaan puoli milliä taulussa joten kannattas varmaan vaihtaa...
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Re: Satkun nokkaketjun vaihto , missä ?

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Ohjureiden ja rattaiden vaihto vaatii käytännössä koneen noston, mutta niiden vaihtotarvetta voi arvioida venttiilikopan kansi irti. Kannattaa varmaan päivittää mahdollinen vanha kiristin uudemmanmalliseksi koska siitä näkee ketjun venymän/vaihtotarpeen. Ketjun vaihto ei ole sitten mahdoton homma itsekään tehtynä.
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Saab huoltoa Espoossa

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Espoon Viherlaaksossa toimii Toropaisen paja, iso Saab-huolto kyltti näkyy vanhalle turunväylälle. Toropainen kyllä vaihtaa ketjun ja tekee paljon muutakin remppaa, yli 20v kokemuksella!
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

No nyt se napsahti kettari poikki :cry: mutta molemmat päät on ulkona... miten sais uuden sisään?? ilman moottorin irrotusta?? jollai rautalanka hommalla kiinni uus ketju vanhaan ja pyörittää? vai ?
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ensinnäkin se kiristin pois, sen jälkeen uusi ketju vanhan jatkoksi ja rullaillaan vanha pihalle vetäen uutta perässä. Näin se lähtee menemään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jos se on jo poikki niin eiköhän se kone ole nostettava pois.
Jos venat sattu säilymään ehjänä tuosta niin ainakin tarkkana saa olla ettei riko enempää. Itse melkein aloittaisin irroittamalla kannen ennen ku ostaisin mitään osia.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

jep auki on kyllähän, muuten ehjä paitsi se ketju on poikki :( mutta siis alakerta on pyörinyt ja yläkerta ei eli sehän on nyt vituillaan ? pystyykö sen itte säätämään kohdilleen vai tarviiko ammattiauttajaa ? :roll:
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Et missään mainitse venamäärää mutta olettaisin että 16-venasesta olisi kyse koska alkuperäinen aihe käsitteli sitä.
Yritin tuossa aiemmin sanoa että jos 16-tappisesta kyse niin käyttäisin kannen pois ennen ketjun ostoa koska tuossa yleensä venat ottaa osumaa.
Tällöin saa rauhassa pyörittää jaonkin kohilleen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

Mistä sais tota nokkaketjua "metritavarana" tai edes sellasena että siinä olis lukkopala :roll:
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

900turbo kirjoitti:Mistä sais tota nokkaketjua "metritavarana" tai edes sellasena että siinä olis lukkopala :roll:
Kysyisin teollisuustarvikkeita myyvistä liikkeistä. Porista saa sellaisesta ainakin ketjua metritavarana ja lukkoja. MOT. :lol:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Pitääpä kysyä, että paljonko on tullut noille jakopäänketjun remonteille hintaa teillä? Paljonko osat ja paljonko noin työ, jos ei itse tehty?

8-venttiilinen satku tekee kylmänä jonkinverran niin, että kun moottorijarrutuksesta painaa kaasua niin nykäisee tai tököttelee.
Lämettyään ei tee oikeestaan ollenkaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

snuggles kirjoitti:Pitääpä kysyä, että paljonko on tullut noille jakopäänketjun remonteille hintaa teillä? Paljonko osat ja paljonko noin työ, jos ei itse tehty?

8-venttiilinen satku tekee kylmänä jonkinverran niin, että kun moottorijarrutuksesta painaa kaasua niin nykäisee tai tököttelee.
Lämettyään ei tee oikeestaan ollenkaan.
Ketju maksoi 30euroa 8-tappiseen. Sitä 12euron ketjua ei ollu saatavilla. Muut osat löytyi purkuautoista (ehjät laahaimet ja ehjä jakopäänkoppa).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin