99 '84 tekniikka -> '72 koppaan

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

99 '84 tekniikka -> '72 koppaan

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Mulla sattus nyt oleen pihassa vailla mitään sen kummempia suunnitelmia '84 99 joka on ihan ajokuntonen ja niin ees päin. Ja tuolla yhen tallin pihassa mulla makaa myös '72 99 josta puuttuu kone ja loota.

Tässä pikkutunneilla herää kysymys että kuinka iso rojekti on vääntää uudemmasta jarrut ja muu tekniikka tuohon vanhempaan koriin, eli mitä eroja noissa on muunmuassa akselistojen ja moottorin/lootan kiinnikkeissä?

Katsastus tuskin tuottanee ongelmia vaikka kone vaihtuu paperilla 1,85litr. -> 2,0litr., samaa mallisarjaahan nuo ovat.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
66Saab74
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 12:15
Paikkakunta: Lahti

Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan

Viesti Kirjoittaja 66Saab74 »

KONE taitanee olla H-kone joka ei mahdu heittämällä vanhaa koppaan .Tais olla et joutuu rintapeltiin leikellä/moukaroida laturin hihnapyörälle tilaa. Muuten voi siirto onnistua .ONKS vanha koppa kunnossa?
Viimeksi muokannut 66Saab74, Ma Syys 28, 2009 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei kai 72 -84 tupliksen tulipellissä oo eroja.---- jos kerta h-koneessa 1 hihnapyörä vain---- tuo ongelma tulee jos ottaa padan og900:sesta jossa tuplahihnallinen alasiivapyörä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

nalleolut kirjoitti:ei kai 72 -84 tupliksen tulipellissä oo eroja.---- jos kerta h-koneessa 1 hihnapyörä vain---- tuo ongelma tulee jos ottaa padan og900:sesta jossa tuplahihnallinen alasiivapyörä.
Ongelman muodostaa vesipumppu, joka H-koneessa tulee lähemmäksi tulipeltiä - vanhemmissa koneissahan se on enemmän lohkoon integroitua mallia.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

laturihan siinä lähenpänä on tuliseinää ku pumppu..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
66Saab74
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 12:15
Paikkakunta: Lahti

Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan

Viesti Kirjoittaja 66Saab74 »

Etujarrusatulan jättäisin v.72:sta jos mahista on ehkä tehotomammat jarrut mutta käsijarru on rumpujarru. Vanhassa on tuumaset kierteet mutta ainahan pyöränpäähän voi vaihtaa tuumasen nipan.
Viimeksi muokannut 66Saab74, Ma Syys 28, 2009 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

nalleolut kirjoitti:laturihan siinä lähenpänä on tuliseinää ku pumppu..
Miksi pitää kirjoittaa aiheesta ikäänkuin vietävinään ja vielä puuta heinää?

Tulipelti on erilainen H- ja B-moottoristen välillä. H-moottorissa vesipumpun hihnapyörä tarvitsee syvennyksen tulipeltiin. Näin homma vaan on tehty ihan 99 ja 90 tehdasmalleissa.

Olen muuttanut omaan -78:iin tulipellin H-mallia vastaavaksi leikkaamalla palan uudemmasta mallista ja hitsaamalla sen tuohon vanhempaan. Lisäksi muuten jouduin vaihtamaan myös kaasupolkimen uudempaan. Tuo kysyjän -72 on kaiken huipuksi triumphin koneella.

Lämmityslaite voi vaatia sellaisia muutoksia, ettei vesiletkujen osalta vakio-osat ehkä ihan käy heittämällä.

Omassa on ongelmaa laturin kanssa, kun se tulee todella lähelle jarrutehostinta. Kun laturin puslat väljistyivät, alkoi laturin siipi ottamaan jarrutehostimeen täyskaasukiihdytyksissä...

Esim. tuossa -78:ssa oli vain yksi bensalinja. Uudemmissa pitää olla myös paluu. Tämä ei toki ole mikään ongelma.

Ehkä yksi mahdollinen ongelmakohta voi tulla moottorin etukiinnikkeen kanssa. Niitä on syytä vertailla jossain. Tuossa -72:ssa on ratasensiö ja -84 on ketjulla. Käsittääkseni enskan kotelo on erilainen. Ehkäpä tuossa voisi käyttää originaalia vaihteistoa ja kytkintä?

Ehkä tässä parhaat vihjeet mitä pystyy pikaisesti kertomaan mahdollisista ongelmakohteista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Tuossa Mertmi kertoilikin jotain ongelmakohtia.

Orkkislootan/kytkimen käyttö ei oikein ole mahdollista, kun niitä ei ole. Eli auto on rullaava, muuten aika täydellinen mutta moottoria ja latikkoa siinä ei ole koskaan ollutkaan minun aikanani. Siitä minulla virisi tämä ajatus noiden kahden keskinäisestä naittamisesta, kun olisi kiva jos olisi '72 tuplis ajoautona. Mulla löytys jopa K-Jetillinen satku mistä vois riipiä ruutan ja tankin ja sen kontin pohjan kyhmyn... Että iso hommahan siinä on mutta lähinnä nyt kiinnostaa tietää etukäteen noita mahdollisia ongelmakohtia kuten koneen etukiinnike joka tuli mainittua. Voisikohan sen mahdollisesti vaihtaa uudemmasta?

Pitäisi saada nuo autot vierekkäin ja ruveta vaan siirtämään osia mutta siihen ei vielä ole mahdollisuuksia.

66Saab74: vanha koppa on melkolailla ruosteeton ts. ei sitä romuksikaan viitsisi laittaa.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mertmin kirjoitukset pitävät paikkansa, eli ilman tulipellin modausta ei sinne kyllä H-kone sovi paikalleen. Ja lisäksi ei sinne mene uudemman 99:in muovinen bensatankkikaan, eli jotain eroa siellä pohjassa on, koetin sovittaa omaan -73:een muovista tankkia peltitankin tilalle, eikä se sinne mahtunut.
Yksi (ja helpoin) vaihtoehto olisi etsiä autoon 99LE/EMS/GLE:n peltinen tankki, jossa on kuskinpuolella 2 lähtöä bensapumppua varten (otto ja ylivuotopaluu (tms) pumpulta), luulisi niitä vielä harrastajilta löytyvän (josseivät ole ihan lahoja päätyreunoistaan).
Bensalinja(t) noin vanhoissa on metalliputkea, ja ainakin omassani olivat lahoja rintapellin ulkopuolelta, melkein kannattaa samalla vaivalla vaihtaa tilalle muoviputket uudemmasta 99:istä.

Omaan -73:een oli vaihdettu ketjuenskallinen loota, ja ehkä samalla oli vaihdettu se lootan etukiinnityskin?
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Syys 11, 2009 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan

Viesti Kirjoittaja jus »

Ratasensiövaihteisessa etukiinnikerauta on erillinen ja ketjuensiövaihteisessa kiinnitys on samaa valua ensiövaihteen kannen kanssa. Luulisi silti menevän samaan etutukikumiin sujuvasti.

Ratasensiö:
http://saabpics.com:3000/gallery2/d/880 ... 300174.JPG
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dougstuff/70-99/

Ketjuensiö:
Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

ng900aero kirjoitti: Ja lisäksi ei sinne mene uudemman 99:in muovinen bensatankkikaan, eli jotain eroa siellä pohjassa on, koetin sovittaa omaan -73:een muovista tankkia peltitankin tilalle, eikä se sinne mahtunut.
Yksi (ja helpoin) vaihtoehto olisi etsiä autoon 99LE/EMS/GLE:n peltinen tankki, jossa on kuskinpuolella 2 lähtöä bensapumppua varten (otto ja ylivuotopaluu (tms) pumpulta), luulisi niitä vielä harrastajilta löytyvän (josseivät ole ihan lahoja päätyreunoistaan).
Tätäkin olen miettinyt ja pähkäilin josko kumminkin sinne menisi se satkun tankki kun leikkaa peräkontin pohjasta palasen pois ja hitsaa sinne tilalle palasen satkusta (satkussahan on se pahka tankkia varten). Eikös satkussa ole b-pumppu tankissa sisällä? Ja eikös näin ole varmaan joku tehnytkin joskus?

Tätä puoltaa se, että tuo vähentäisi kustannuksia sen tankin ja ulkoisen bensapumpun verran kun kerta osat löytyvät tuolta omista nurkista.
Bensalinja(t) noin vanhoissa on metalliputkea, ja ainakin omassani olivat lahoja rintapellin ulkopuolelta, melkein kannattaa samalla vaivalla vaihtaa tilalle muoviputket uudemmasta 99:istä.
Nuohan nyt sitten löytyykin tuosta uudemmasta kopasta ja ajatus oli että nekin vaihtuisi :)
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan

Viesti Kirjoittaja jus »

Olikos peltitankkisessa korissa vielä Panhard-tangon kiinnityskin jotenkin sellainen, ettei peltitankin tilalle mene muovitankki edes 99:stä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jorppe kirjoitti:
Tätäkin olen miettinyt ja pähkäilin josko kumminkin sinne menisi se satkun tankki kun leikkaa peräkontin pohjasta palasen pois ja hitsaa sinne tilalle palasen satkusta (satkussahan on se pahka tankkia varten). Eikös satkussa ole b-pumppu tankissa sisällä? Ja eikös näin ole varmaan joku tehnytkin joskus?

Tätä puoltaa se, että tuo vähentäisi kustannuksia sen tankin ja ulkoisen bensapumpun verran kun kerta osat löytyvät tuolta omista nurkista.
Niin hiukan täsmennystä, eli -73:een 99:iin ei mennyt alkuperäisen peltitankin tilalle uudemman 99:in muovitankki, ei siis mahtunut sinne paikalleen lähimainkaan, eli pelkän satkun tankin vatiman pahkan hitsaus ei varmaankaan riitä, kun tila on muutenkin liian kapea jo pahkattomalle 99:in muovitankille?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Luulisi, että se palkki, jossa panhard-tanko on, olisi samassa kohtaa kaikissa 99:ssä. Ainakin itse epäilisin tankkiongelman ratkeavan 900:n takakontinpohjalevyn naittamisella sinne paikelleen. Niin tosiaan minulla on kokemusta kahdesta 99:stä, toinen oli -78 combi ja toinen -84 sedani. Niihin tuo tankkimodi onnistui oikein hyvin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mertmi kirjoitti:Luulisi, että se palkki, jossa panhard-tanko on, olisi samassa kohtaa kaikissa 99:ssä. Ainakin itse epäilisin tankkiongelman ratkeavan 900:n takakontinpohjalevyn naittamisella sinne paikelleen. Niin tosiaan minulla on kokemusta kahdesta 99:stä, toinen oli -78 combi ja toinen -84 sedani. Niihin tuo tankkimodi onnistui oikein hyvin.
Mielestäni se panhardin yläkiinnike oli suht samoilla paikkeilla -73 99:issä kuin uudemmissakin, joskin itse Panhard-tanko taisi olla jonkin verran pidempi vanhemmassa.

Itse en ainakaan saanut sopimaan millään lailla 80-luvun 99:in muovitankkia -73 99:iin... varmaan niinkin "uuteen" kuin -78:iin, jossa muovitankki on ollut jo alunperin, niin sen satkun tankin saanee paikalleen vain sen pahkan hitsaamalla (pirunmoinen homma uskoakseni).

Kannattaa siis napata se alkuperäinen peltitankki alas, ja kokeilla sen tilalle muovista 99:in tankkia, väittäisin ettei se sinne mahdu (toki voin olla väärässäkin, ja en vaan osannut laittaa sitä paikalleen tms). Jos saat sen sinne sopimaan, niin sitten saanee paikalleen satkun tankinkin pahkan "asentamalla".

Entäs jos vaan rakentaisi siitä peltitankista ruiskumallisen, eli leikkaa tankkiin + kontinpohjaan K-jetin pumpun vaatimat aukot, ja asentaa sinne tankin pohjalle K-jetillisen tankista sen mikälie hölske/paluubensa-"säiliön", ja leikkaa satkun tankista sen pumpun leveän jengallisen kiinnitysosan irti niin, että sen mukana tulee hieman sitä muovitankin yläosaakin, jotta sen voisi sitten kiinnittää jollain bensaa kestävällä liimalla + peltiruuveilla peltitankkiin?

En tosin tiedä onko peltitankissa minkälaisia osastointeja sisällä, eli onnistuuko tuollainen ranetus, ja lisäksi pitäisi saada rakennetua siihen peltitankkiin muovitankkia vastaavat huohotuskanavatkin...
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin