99 '84 tekniikka -> '72 koppaan
99 '84 tekniikka -> '72 koppaan
Mulla sattus nyt oleen pihassa vailla mitään sen kummempia suunnitelmia '84 99 joka on ihan ajokuntonen ja niin ees päin. Ja tuolla yhen tallin pihassa mulla makaa myös '72 99 josta puuttuu kone ja loota.
Tässä pikkutunneilla herää kysymys että kuinka iso rojekti on vääntää uudemmasta jarrut ja muu tekniikka tuohon vanhempaan koriin, eli mitä eroja noissa on muunmuassa akselistojen ja moottorin/lootan kiinnikkeissä?
Katsastus tuskin tuottanee ongelmia vaikka kone vaihtuu paperilla 1,85litr. -> 2,0litr., samaa mallisarjaahan nuo ovat.
Tässä pikkutunneilla herää kysymys että kuinka iso rojekti on vääntää uudemmasta jarrut ja muu tekniikka tuohon vanhempaan koriin, eli mitä eroja noissa on muunmuassa akselistojen ja moottorin/lootan kiinnikkeissä?
Katsastus tuskin tuottanee ongelmia vaikka kone vaihtuu paperilla 1,85litr. -> 2,0litr., samaa mallisarjaahan nuo ovat.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan
KONE taitanee olla H-kone joka ei mahdu heittämällä vanhaa koppaan .Tais olla et joutuu rintapeltiin leikellä/moukaroida laturin hihnapyörälle tilaa. Muuten voi siirto onnistua .ONKS vanha koppa kunnossa?
Viimeksi muokannut 66Saab74, Ma Syys 28, 2009 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan
ei kai 72 -84 tupliksen tulipellissä oo eroja.---- jos kerta h-koneessa 1 hihnapyörä vain---- tuo ongelma tulee jos ottaa padan og900:sesta jossa tuplahihnallinen alasiivapyörä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan
Ongelman muodostaa vesipumppu, joka H-koneessa tulee lähemmäksi tulipeltiä - vanhemmissa koneissahan se on enemmän lohkoon integroitua mallia.nalleolut kirjoitti:ei kai 72 -84 tupliksen tulipellissä oo eroja.---- jos kerta h-koneessa 1 hihnapyörä vain---- tuo ongelma tulee jos ottaa padan og900:sesta jossa tuplahihnallinen alasiivapyörä.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan
laturihan siinä lähenpänä on tuliseinää ku pumppu..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan
Etujarrusatulan jättäisin v.72:sta jos mahista on ehkä tehotomammat jarrut mutta käsijarru on rumpujarru. Vanhassa on tuumaset kierteet mutta ainahan pyöränpäähän voi vaihtaa tuumasen nipan.
Viimeksi muokannut 66Saab74, Ma Syys 28, 2009 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.
Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan
Miksi pitää kirjoittaa aiheesta ikäänkuin vietävinään ja vielä puuta heinää?nalleolut kirjoitti:laturihan siinä lähenpänä on tuliseinää ku pumppu..
Tulipelti on erilainen H- ja B-moottoristen välillä. H-moottorissa vesipumpun hihnapyörä tarvitsee syvennyksen tulipeltiin. Näin homma vaan on tehty ihan 99 ja 90 tehdasmalleissa.
Olen muuttanut omaan -78:iin tulipellin H-mallia vastaavaksi leikkaamalla palan uudemmasta mallista ja hitsaamalla sen tuohon vanhempaan. Lisäksi muuten jouduin vaihtamaan myös kaasupolkimen uudempaan. Tuo kysyjän -72 on kaiken huipuksi triumphin koneella.
Lämmityslaite voi vaatia sellaisia muutoksia, ettei vesiletkujen osalta vakio-osat ehkä ihan käy heittämällä.
Omassa on ongelmaa laturin kanssa, kun se tulee todella lähelle jarrutehostinta. Kun laturin puslat väljistyivät, alkoi laturin siipi ottamaan jarrutehostimeen täyskaasukiihdytyksissä...
Esim. tuossa -78:ssa oli vain yksi bensalinja. Uudemmissa pitää olla myös paluu. Tämä ei toki ole mikään ongelma.
Ehkä yksi mahdollinen ongelmakohta voi tulla moottorin etukiinnikkeen kanssa. Niitä on syytä vertailla jossain. Tuossa -72:ssa on ratasensiö ja -84 on ketjulla. Käsittääkseni enskan kotelo on erilainen. Ehkäpä tuossa voisi käyttää originaalia vaihteistoa ja kytkintä?
Ehkä tässä parhaat vihjeet mitä pystyy pikaisesti kertomaan mahdollisista ongelmakohteista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan
Tuossa Mertmi kertoilikin jotain ongelmakohtia.
Orkkislootan/kytkimen käyttö ei oikein ole mahdollista, kun niitä ei ole. Eli auto on rullaava, muuten aika täydellinen mutta moottoria ja latikkoa siinä ei ole koskaan ollutkaan minun aikanani. Siitä minulla virisi tämä ajatus noiden kahden keskinäisestä naittamisesta, kun olisi kiva jos olisi '72 tuplis ajoautona. Mulla löytys jopa K-Jetillinen satku mistä vois riipiä ruutan ja tankin ja sen kontin pohjan kyhmyn... Että iso hommahan siinä on mutta lähinnä nyt kiinnostaa tietää etukäteen noita mahdollisia ongelmakohtia kuten koneen etukiinnike joka tuli mainittua. Voisikohan sen mahdollisesti vaihtaa uudemmasta?
Pitäisi saada nuo autot vierekkäin ja ruveta vaan siirtämään osia mutta siihen ei vielä ole mahdollisuuksia.
66Saab74: vanha koppa on melkolailla ruosteeton ts. ei sitä romuksikaan viitsisi laittaa.
Orkkislootan/kytkimen käyttö ei oikein ole mahdollista, kun niitä ei ole. Eli auto on rullaava, muuten aika täydellinen mutta moottoria ja latikkoa siinä ei ole koskaan ollutkaan minun aikanani. Siitä minulla virisi tämä ajatus noiden kahden keskinäisestä naittamisesta, kun olisi kiva jos olisi '72 tuplis ajoautona. Mulla löytys jopa K-Jetillinen satku mistä vois riipiä ruutan ja tankin ja sen kontin pohjan kyhmyn... Että iso hommahan siinä on mutta lähinnä nyt kiinnostaa tietää etukäteen noita mahdollisia ongelmakohtia kuten koneen etukiinnike joka tuli mainittua. Voisikohan sen mahdollisesti vaihtaa uudemmasta?
Pitäisi saada nuo autot vierekkäin ja ruveta vaan siirtämään osia mutta siihen ei vielä ole mahdollisuuksia.
66Saab74: vanha koppa on melkolailla ruosteeton ts. ei sitä romuksikaan viitsisi laittaa.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan
Mertmin kirjoitukset pitävät paikkansa, eli ilman tulipellin modausta ei sinne kyllä H-kone sovi paikalleen. Ja lisäksi ei sinne mene uudemman 99:in muovinen bensatankkikaan, eli jotain eroa siellä pohjassa on, koetin sovittaa omaan -73:een muovista tankkia peltitankin tilalle, eikä se sinne mahtunut.
Yksi (ja helpoin) vaihtoehto olisi etsiä autoon 99LE/EMS/GLE:n peltinen tankki, jossa on kuskinpuolella 2 lähtöä bensapumppua varten (otto ja ylivuotopaluu (tms) pumpulta), luulisi niitä vielä harrastajilta löytyvän (josseivät ole ihan lahoja päätyreunoistaan).
Bensalinja(t) noin vanhoissa on metalliputkea, ja ainakin omassani olivat lahoja rintapellin ulkopuolelta, melkein kannattaa samalla vaivalla vaihtaa tilalle muoviputket uudemmasta 99:istä.
Omaan -73:een oli vaihdettu ketjuenskallinen loota, ja ehkä samalla oli vaihdettu se lootan etukiinnityskin?
Yksi (ja helpoin) vaihtoehto olisi etsiä autoon 99LE/EMS/GLE:n peltinen tankki, jossa on kuskinpuolella 2 lähtöä bensapumppua varten (otto ja ylivuotopaluu (tms) pumpulta), luulisi niitä vielä harrastajilta löytyvän (josseivät ole ihan lahoja päätyreunoistaan).
Bensalinja(t) noin vanhoissa on metalliputkea, ja ainakin omassani olivat lahoja rintapellin ulkopuolelta, melkein kannattaa samalla vaivalla vaihtaa tilalle muoviputket uudemmasta 99:istä.
Omaan -73:een oli vaihdettu ketjuenskallinen loota, ja ehkä samalla oli vaihdettu se lootan etukiinnityskin?
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Syys 11, 2009 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan
Ratasensiövaihteisessa etukiinnikerauta on erillinen ja ketjuensiövaihteisessa kiinnitys on samaa valua ensiövaihteen kannen kanssa. Luulisi silti menevän samaan etutukikumiin sujuvasti.
Ratasensiö:
http://saabpics.com:3000/gallery2/d/880 ... 300174.JPG
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dougstuff/70-99/
Ketjuensiö:
Ratasensiö:
http://saabpics.com:3000/gallery2/d/880 ... 300174.JPG
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dougstuff/70-99/
Ketjuensiö:
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan
Tätäkin olen miettinyt ja pähkäilin josko kumminkin sinne menisi se satkun tankki kun leikkaa peräkontin pohjasta palasen pois ja hitsaa sinne tilalle palasen satkusta (satkussahan on se pahka tankkia varten). Eikös satkussa ole b-pumppu tankissa sisällä? Ja eikös näin ole varmaan joku tehnytkin joskus?ng900aero kirjoitti: Ja lisäksi ei sinne mene uudemman 99:in muovinen bensatankkikaan, eli jotain eroa siellä pohjassa on, koetin sovittaa omaan -73:een muovista tankkia peltitankin tilalle, eikä se sinne mahtunut.
Yksi (ja helpoin) vaihtoehto olisi etsiä autoon 99LE/EMS/GLE:n peltinen tankki, jossa on kuskinpuolella 2 lähtöä bensapumppua varten (otto ja ylivuotopaluu (tms) pumpulta), luulisi niitä vielä harrastajilta löytyvän (josseivät ole ihan lahoja päätyreunoistaan).
Tätä puoltaa se, että tuo vähentäisi kustannuksia sen tankin ja ulkoisen bensapumpun verran kun kerta osat löytyvät tuolta omista nurkista.
Nuohan nyt sitten löytyykin tuosta uudemmasta kopasta ja ajatus oli että nekin vaihtuisiBensalinja(t) noin vanhoissa on metalliputkea, ja ainakin omassani olivat lahoja rintapellin ulkopuolelta, melkein kannattaa samalla vaivalla vaihtaa tilalle muoviputket uudemmasta 99:istä.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan
Olikos peltitankkisessa korissa vielä Panhard-tangon kiinnityskin jotenkin sellainen, ettei peltitankin tilalle mene muovitankki edes 99:stä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan
Niin hiukan täsmennystä, eli -73:een 99:iin ei mennyt alkuperäisen peltitankin tilalle uudemman 99:in muovitankki, ei siis mahtunut sinne paikalleen lähimainkaan, eli pelkän satkun tankin vatiman pahkan hitsaus ei varmaankaan riitä, kun tila on muutenkin liian kapea jo pahkattomalle 99:in muovitankille?Jorppe kirjoitti:
Tätäkin olen miettinyt ja pähkäilin josko kumminkin sinne menisi se satkun tankki kun leikkaa peräkontin pohjasta palasen pois ja hitsaa sinne tilalle palasen satkusta (satkussahan on se pahka tankkia varten). Eikös satkussa ole b-pumppu tankissa sisällä? Ja eikös näin ole varmaan joku tehnytkin joskus?
Tätä puoltaa se, että tuo vähentäisi kustannuksia sen tankin ja ulkoisen bensapumpun verran kun kerta osat löytyvät tuolta omista nurkista.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan
Luulisi, että se palkki, jossa panhard-tanko on, olisi samassa kohtaa kaikissa 99:ssä. Ainakin itse epäilisin tankkiongelman ratkeavan 900:n takakontinpohjalevyn naittamisella sinne paikelleen. Niin tosiaan minulla on kokemusta kahdesta 99:stä, toinen oli -78 combi ja toinen -84 sedani. Niihin tuo tankkimodi onnistui oikein hyvin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 99 '84 tekniikka -> '72 koppaan
Mielestäni se panhardin yläkiinnike oli suht samoilla paikkeilla -73 99:issä kuin uudemmissakin, joskin itse Panhard-tanko taisi olla jonkin verran pidempi vanhemmassa.Mertmi kirjoitti:Luulisi, että se palkki, jossa panhard-tanko on, olisi samassa kohtaa kaikissa 99:ssä. Ainakin itse epäilisin tankkiongelman ratkeavan 900:n takakontinpohjalevyn naittamisella sinne paikelleen. Niin tosiaan minulla on kokemusta kahdesta 99:stä, toinen oli -78 combi ja toinen -84 sedani. Niihin tuo tankkimodi onnistui oikein hyvin.
Itse en ainakaan saanut sopimaan millään lailla 80-luvun 99:in muovitankkia -73 99:iin... varmaan niinkin "uuteen" kuin -78:iin, jossa muovitankki on ollut jo alunperin, niin sen satkun tankin saanee paikalleen vain sen pahkan hitsaamalla (pirunmoinen homma uskoakseni).
Kannattaa siis napata se alkuperäinen peltitankki alas, ja kokeilla sen tilalle muovista 99:in tankkia, väittäisin ettei se sinne mahdu (toki voin olla väärässäkin, ja en vaan osannut laittaa sitä paikalleen tms). Jos saat sen sinne sopimaan, niin sitten saanee paikalleen satkun tankinkin pahkan "asentamalla".
Entäs jos vaan rakentaisi siitä peltitankista ruiskumallisen, eli leikkaa tankkiin + kontinpohjaan K-jetin pumpun vaatimat aukot, ja asentaa sinne tankin pohjalle K-jetillisen tankista sen mikälie hölske/paluubensa-"säiliön", ja leikkaa satkun tankista sen pumpun leveän jengallisen kiinnitysosan irti niin, että sen mukana tulee hieman sitä muovitankin yläosaakin, jotta sen voisi sitten kiinnittää jollain bensaa kestävällä liimalla + peltiruuveilla peltitankkiin?
En tosin tiedä onko peltitankissa minkälaisia osastointeja sisällä, eli onnistuuko tuollainen ranetus, ja lisäksi pitäisi saada rakennetua siihen peltitankkiin muovitankkia vastaavat huohotuskanavatkin...
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98