Starttimysteeri

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Rate
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 19:33

Starttimysteeri

Viesti Kirjoittaja Rate »

Oma 900i (-87) on pari kertaa tehnyt mystisen tempun. Yritettäessä startata virrat menee normaalisti päälle, mutta starttiasennossa ei tapahdu mitään. Ei kuulu myöskään releiden tai solenoidien naksutusta. Ainoastaan kojetaulun valot himmenevät.

Akku on uusi, lataus ja akun kaapelikengät ovat ok. Kun olen kytkenyt valot pois, startti on suosstunut pyörimään, joskin hieman hentoisesti. Kun on vähän matkaa ajanut, uusi starttaus sujuu kuin ei mitään ongelmaa olisi.

Mistähän lähtisi vikaa etsimään? Saattaisikohan kyseessä olla joku maadoitushäikkä? Vai veteleekö startti viimeisiä? Tuntuu vain merkiliseltä, että välillä toimii tosi terhakkasti.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Starttimysteeri

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Solenoidia veikkaisin näin aluksi.
Eli startti vaihtoon.
Simbe
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 20, 2004 20:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Starttimysteeri

Viesti Kirjoittaja Simbe »

omasta autosta oli startin hiilet niin kuluneet että yks oli jäänyt startin "ankkurin" väliin, oli siinä ohessa hajottanut myös ankkurin, tietyssä kohdassa saattoi startata mutta toisessa ei. Onneks tuli testattua startti irrallaan huollon jälkeen ennen asennusta, ois nimittäin kyrsiny irrottaa se toistamiseen pakosarjan alta :D
#6298
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Starttimysteeri

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Rate kirjoitti:Oma 900i (-87) on pari kertaa tehnyt mystisen tempun. Yritettäessä startata virrat menee normaalisti päälle, mutta starttiasennossa ei tapahdu mitään. Ei kuulu myöskään releiden tai solenoidien naksutusta. Ainoastaan kojetaulun valot himmenevät.

Akku on uusi, lataus ja akun kaapelikengät ovat ok. Kun olen kytkenyt valot pois, startti on suosstunut pyörimään, joskin hieman hentoisesti. Kun on vähän matkaa ajanut, uusi starttaus sujuu kuin ei mitään ongelmaa olisi.

Mistähän lähtisi vikaa etsimään? Saattaisikohan kyseessä olla joku maadoitushäikkä? Vai veteleekö startti viimeisiä? Tuntuu vain merkiliseltä, että välillä toimii tosi terhakkasti.
Ehkä avuksi,nyt kerron oman kokemuksen vastaavasta viasta.
Tosin vuosien takaa ja Fiatilla.
Tulin aamuyöstä yölennolta ja starttasin, kyseisin oirein.
Avasin konepellin ja yritin uudelleen käynnistystä.
Sisä-Lokasuojan päällä oleva maadoitusjohto kipinöi.
Putsasin liitoksen ja kiristin sen.
Vika poistui.

Sähkövika on helppo, joko katkos tai oikosulku, paikallistaminen on sensijaan on taiteenlaji sinänsä.

Kunhan turisin :oops:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Juhabisti
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ti Elo 25, 2009 08:59
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: Starttimysteeri

Viesti Kirjoittaja Juhabisti »

Itsekin suosittelen ensin tarkistamaan maadoituksen ja johtoliitokset yleensäkin. Helppo ja nopea tehdä, eikä vaihda turhaan osia jos sillä helpottaa. Aikoinaan itsellä HiAce teki vastaavan tempun ja koriin tuleva maajohdonpää oli syöpynyt käytännössä poikki.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Starttimysteeri

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Laitetaan nyt tämäkin linkki johtojen tarkistamisksi.
http://townsendimports.com/Web/electric ... ircuit.htm

Itselläni oli joskus tuota vikaa myös. Tuolla hyppylankasysteemillä koitin, niin starttas heti (vaihde vapaalle!).

Itselläni oli vika vanhassa avainpohjaisessa hälyssä. Sen virtalukko ei jaksanut päästää virtaa läpi tai sitten sen johtoliitoksissa oli vikaa. Mene ja tiedä, ehjä piuha solenoidille ja vika poistui.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin