Vuosia ajoin monilla eri 8 venttiilisillä saabeilla mutta nyt kuukauden ajan käytössäni on ollut isältäni lainassa 91vm 16v. En olisi uskonut että tämä on taloudellisin käyttämäni Saab.
Taas eilen tankkasin ja hämmästelin kun keskikulutus talvirenkailla 8.1 litraa. Ehkä yksikaasuttimisella tupliksella pääsin ajoittain samoihin lukemiin, mutta läheskään samanlaista suorituskykyä ei silloin ollut käytössä. Tässä on aivan mahtava vääntö, suorituskyky ja ajomukavuus tuplikseen verrattuna (jos jätetään "fiilistelyt" pois). Matka kulkee erittäin paljon joutuisammin kuin sataheppaisella, ja silti kulutuslukemat kahdeksan pintaan, aivan uskomatonta.
Ilahduttavinta tässä 16veessä on se, että kaasujalkaa ei tarvitse kulutusta ajatellen mitenkään erityisesti pitää kurissa, kun taas turboista (8v) kokemukseni on se, että tehojen käyttö rokottaa samantien lompakkoa. Tai siis enhän minä tiedä miten vähän tämä kuluttaisi jos oikein super-iisisti ajaisi.
Ja matkustusmukavuus. Tämä on niin älyttömän hiljainen, vakaa (onko tässä kallistuksenvakaaja vakiovarusteena?), kulkee höyhenenkevyesti - ihan kuin ilmatyynyaluksella kulkisi, vääntää todella alhaalta, ja tuo vaihteisto on jotain todella herkkua verrattuna vanhempiin saabeihin, onko siinä muuttunut jotain vai onkohan tässä autossa uusittu se (mittarissa on 335tkm)? Myöskin istuin tuntuu harvinaisen jämäkältä (tämä on se karvalakkimallin uudempi versio), sivuttaistuki parantunut, toki contour-istuimelle ei ristiselän tuki vedä vertoja.
Vuosi sitten hehkuttelin tuolla kubithreadin topicissa turbosatkun (8T) ylivertaisuutta samalla tavalla, oikeastaan samasta asiasta kysymys tässäkin, mutta erotuksena tuo kulutus joka vie tässä mallissa pisteet kotiin. Toki turboissa sitten varustelutaso ja ohituskiihtyvyys on omaa luokkaansa.
Mitenkähän muuten tuo 2.1:n kulutus verrattuna 2.0?
Käyttäjän kannalta negatiivinen asia 16-veessä on käyntiääni kylmänä, se on suoraansanoen ikävää kuunneltavaa mutta siihen onneksi tottuu.
Huollettavuuden/kestävyyden suhteen hyvistä/huonoista puolista verrattuna 8-tappiseen en osaa ottaa kantaa paitsi että tähän on ilmansuodatin yhtä helppo vaihtaa kun kaasutinmalliseen satkuun, se on aivan loistojuttu.
Ihmetystä on myöskin aiheuttanut se, että tämä ei juurikaan kulutua moottoriöljyä. Kaksituhatta kilsaa öljynvaihdosta, ja öljyn pinta on vieläkin yli maksimirajan, enennäkemätöntä minulle. Tuskin venttiilien määrällä on vaikutusta tähän asiaan vai?
En voi kyllä käyttöautoksi enää suositella kasiventtiilistä saabia kun noita 16valvejakin saa tänä päivänä niin edullisesti. Paitsi jos tulee vastaan täysvarusteltu 8T, niin eihän sellaisesta voi kieltäytyä
